Dzięki szybkiej kolei metropolitalnej podróżni zyskują bezcenne minuty

Lucyna Budniewska
Lucyna Budniewska
W konferencji podsumowującej projekt BiT City w Urzędzie Marszałkowskim wzięli udział samorządowcy i przedstawiciele partnerskich spółek
W konferencji podsumowującej projekt BiT City w Urzędzie Marszałkowskim wzięli udział samorządowcy i przedstawiciele partnerskich spółek Grzegorz Olkowski
Czas podróży koleją z Torunia do Bydgoszczy skrócił się do około 40 minut. Teraz przyszedł czas na linie do Grudziądza, Włocławka i Inowrocławia.

[break]
Szybka kolej metropolitalna stała się faktem. Wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu spotkali się partnerzy projektu BiT City, aby podsumować dotychczasowe efekty, a Magdalena Mike-Gęsicka, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Transportu Publicznego Urzędu Marszałkowskiego zaprezentowała jego kontynuację, czyli BiT-City II w perspektywie do 2020 roku.

Rewolucja w komunikacji

BiT City to zapoczątkowana w 2006 roku grupa powiązanych i uzupełniających się inwestycji, dzięki którym Bydgoszcz i Toruń stają się sobie komunikacyjnie bliższe.

Na koordynowane przez samorząd województwa przedsięwzięcie składają się między innymi rewitalizacja głównego dworca kolejowego w Toruniu, budowa linii tramwajowej do bydgoskiego Fordonu, stworzenie zintegrowanych platform przesiadkowych w obu miastach oraz zakupy nowoczesnych pojazdów szynowych. Wartość wszystkich projektów przekracza miliard złotych.

- BiT City zmieniło nasze myślenie o komunikacji publicznej. Przestaliśmy ją postrzegać w kategorii obciążeń i problemów. Dostrzegliśmy związane z nią możliwości i wygody. Komunikacja zbiorowa to także ekologiczna konieczność i właściwa odpowiedź na urbanizacyjne wyzwania współczesności. Kluczem jest funkcjonalne powiązanie wielu środków transportu, w naszym przypadku przede wszystkim kolei i transportu miejskiego - podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki.

Ośmiu partnerów

W projekcie BiT City uczestniczą oprócz samorządu województwa kujawsko-pomorskiego także miasta Toruń, Bydgoszcz, Solec Kujawski. Poza tym gmina Wielka Nieszawka i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., oraz spółki: Tramwaj Fordon i MZK Toruń.

PRZECZYTAJ:Kolej na Polskę powiatową

W Toruniu widoczne efekty BiT City to przede wszystkim staranna rewitalizacja dworca kolejowego Toruń Główny połączona z gruntowną modernizacją wnętrz oraz podziemnych ciągów komunikacyjnych. Odnowione zabytkowe elewacje nadają budynkom stacji elegancki wygląd, za to w środku widać pełną nowoczesność. Ruchome schody i windy, przeszklone pomieszczenia dla podróżnych na peronach, świetlik dachowy doświetlający poczekalnię na antresoli, wydłużone przejście podziemne, działający już od kwietnia hostel w budynku dawnej poczty dworcowej.

W Toruniu także powstał ułatwiający życie pasażerom węzeł przesiadkowy przy dworcu Toruń Miasto. Toruński magistrat zakupił 17 nowoczesnych tramwajów, ostatnie cztery z nich zostaną dostarczone do końca grudnia.

Elfy na torach

Inwestycja którą samodzielnie przeprowadził natomiast samorząd województwa to zakup taboru do obsługi połączeń kolejowych BiT City. Kupiono pięć wyprodukowanych w bydgoskiej PESIE czteroczłonowych pociągów typu elf, wyposażonych w klimatyzację i bezprzewodowy internet, a także udogodnienia dla podróżnych z dziećmi, osób niepełnosprawnych i rowerzystów.

BiT City II to rozszerzenie idei współpracy na miasta prezydenckie czyli Włocławek, Grudziądz i Inowrocław. - Magdalena Mike-Gęsicka, UM

Elf dla Bit City ma 200 miejsc siedzących, a łącznie może zabrać 430 osób. Pojazd będzie eksploatowany przez 30 lat, cały czas musi być atrakcyjny i funkcjonalny. Skonstruowany jest z niewielu części, które są powtarzalne.

BiT City II dla pięciu miast

Teraz w planach jest już BiT City II w perspektywie do roku 2020. Chodzi o połączenia komunikacyjne Bydgoszczy i Torunia z tak zwanymi miastami prezydenckimi, czyli Włocławkiem, Grudziądzem i Inowrocławiem. Ideą jest przede wszystkim o usprawnienie powiązań komunikacji miejskiej z pasażerskimi przewozami podmiejskimi i regionalnymi.

Jak informuje Magdalena Mike-Gęsicka, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Transportu Publicznego Urzędu Marszałkowskiego, tuż chodzi o krótszy czas podroży między największymi miastami regionu, częstotliwość i punktualność kursowania pociągów, bezpieczeństwo na dworcach i przystankach oraz łatwość kupna biletu.

W ramach BiT City II także modernizowane będą linie kolejowe między największymi miastami regionu, powstaną węzły zintegrowane i rozwijany będzie miejski transport publiczny.

Warto wiedzieć: Torunianie lubią tramwaje

Jak powiedział uczestniczący w konferencji poświęconej BiT City Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Toruniu, mieszkańcy lubią jeździć tramwajami.

Po uruchomieniu nowej linii na UMK, zakupie nowego taboru, modernizacji torowisk i przystanków, widać wzrost liczby pasażerów w toruńskich tramwajach. W ramach projektu BiT City Toruń zakupił 17 niskopodłogowych nowoczesnych tramwajów. Zmodernizowany został także system sterowania, przez co jazda stała się zdecydowanie bardziej komfortowa.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pole

Ten BIT to tylko w interesie Torunian bo to oni jezdza do nas do pracy a my do nich nie jezdzimy bo niby po co? Do nedzy na Wschod sie nie jezdzi.

o
oleole

pitolenie kotka za pomocą młotka .No ile zyskam 5 min 10 ,a ile wydaliście miljonow i miasto zadłużyliście na miliony

Dodaj ogłoszenie