Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ESP: co to jest, co znaczy skrót, za co odpowiada system ESP? Co zrobić, gdy zapali się kontrolka układu ESP?

wap
Zadaniem ESP jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa jadącym samochodem w trakcie nagłych i szybkich manewrów
Zadaniem ESP jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa jadącym samochodem w trakcie nagłych i szybkich manewrów Škoda Auto
Co to jest ESP? Za co odpowiada ten układ w samochodzie i jak go używać? System ESP to jeden z najważniejszych układów samochodowych. Jest urządzeniem elektronicznym poprawiającym bezpieczeństwo jazdy, a gdy cały czas świeci się kontrolka esp na desce rozdzielczej oznacza to, że został wyłączony.

ESP - co to jest? Chyba każdy z nas kiedyś natknął się na ten skrót. Co się pod nim kryje. Większość kierowców przynajmniej raz w życiu doświadczyła poślizgu prowadzonego przez siebie auta, który mógł zakończyć się wypadnięciem z drogi lub dachowaniem. Zdajemy sobie więc sprawę, że wyprowadzenie auta z niego nie jest wcale takie łatwe i czasami nawet spore umiejętności w kierowaniu pojazdami nie wystarczą.

Co to jest ESP i do czego służy

Właśnie między innymi w takiej sytuacji pomoże system ESP. Podpowiedzieć, co to jest ESP może również jego angielska nazwa, która brzmi Electronic Stability Program. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to, że

system ESP to Elektroniczny Program Stabilizacji.
ESP to Elektroniczny Program Stabilizacji
ESP to Elektroniczny Program Stabilizacji Artur Olewiński

Jego zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa jadącym samochodem w trakcie nagłych i szybkich manewrów

, głównie skrętów, które mogą doprowadzić do poślizgu auta i wypadnięcia jego z drogi lub nawet jego przewrócenie lub dachowania pojazdu.

W czym pomaga układ ESP

Układ ESP ma pomóc kierowcy w opanowaniu pojazdu w niebezpiecznych sytuacjach. Na przykład w czasie konieczności nagłego ominięcia jakiejś przeszkody na drodze. Rozpoznaje on zagrożenie utraty przyczepności na drodze. Obniża wtedy moc silnika i wyhamowuje poszczególne koła, co ma spowodować, że auto wróci na swój pas. System ESP w czasie korygowania toru jazdy współpracuje jednocześnie z innymi układami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy. Na przykład z ABS zapobiegającym blokowaniu kół w trakcie hamowania lub ASR, który nie pozwala, aby w trakcie ostrego ruszania blokowały się koła napędzające samochód.

Działanie ESP w samochodzie można najlepiej sprawdzić w praktyce w tak zwanym teście łosia
Działanie ESP w samochodzie można najlepiej sprawdzić w praktyce w tak zwanym teście łosia Škoda Auto

Jak sprawdzić system ESP

Działanie ESP w samochodzie można najlepiej sprawdzić w praktyce w tak zwanym teście łosia. Polega on na szybkim slalomie pomiędzy przeszkodami. Omija się jedną, wraca na swój tor jazdy, by po chwili znów gwałtownie skręcić.
Na pomysł takiego testu wpadli jakiś czas temu Szwedzi. Nazwali go w ten sposób, ponieważ w tym kraju dość często zwierzęta te wychodzą nagle na drogi powodując wypadki.

Układ ESP w samochodzie został również kilka lat temu uznany przez Unię Europejską za niezbędny w samochodzie. Od kilku lat każde nowe auto wyprodukowane w unii musi mieć fabryczny system ESP. Według badań może on zapobiec nawet do 80 procent wypadków, których przyczyną był poślizg.

W większości samochodów ESP można wyłączyć dedykowanym przyciskiem - wówczas na desce rozdzielczej pojawi się pomarańczowa kontrolka (jak na jednym ze
W większości samochodów ESP można wyłączyć dedykowanym przyciskiem - wówczas na desce rozdzielczej pojawi się pomarańczowa kontrolka (jak na jednym ze zdjęć powyżej) Artur Olewiński

Kontrolka ESP - jak działa

Funkcjonowanie układu ESP monitoruje kontrolka ESP znajdująca się zwykle na tablicy rozdzielczej auta. Czasami kierowcy mają wątpliwości jak ona działa. Informujemy więc, że gdy kontrolka ESP się nie świeci – system ESP działa, gdy jest zapalona, układ ESP został wyłączony. Natomiast, gdy kontrolka ESP zaczyna migać, oznacza to, że układ ESP ingeruje w tor jazdy samochodu.

Nie zawsze jednak układy działające jak system ESP mają w autach właśnie taką samą nazwę. Na przykład w alfie romeo określany jest jako VDC, w bmw jako DSC, w porsche jako PSM, ale zwykle chodzi o ten sam sposób działania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska