Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Idą lepsze czasy dla toruńskich kierowców? Lewoskręt już jest, teraz pora na bulwar

Piotr Bednarczyk
Piotr Bednarczyk
Ulica Poznańska jest przejezdna od przedświątecznego piątku
Ulica Poznańska jest przejezdna od przedświątecznego piątku Grzegorz Olkowski
W miniony piątek (29 marca) otwarto lewoskręt z ulicy Poznańskiej w Prüfferów. 29 kwietnia zakończy się remont Bulwaru Filadelfijskiego. Powinno to ułatwić życie toruńskim kierowcom.

Łatwego życia w ostatnim czasie kierowcy w Toruniu nie mieli. Na lewobrzeżu przez sześć i pół miesiąca trwała budowa lewoskrętu z ulicy Poznańskiej w Prüfferów. W tym czasie obowiązywał uciążliwy objazd. Ulica Poznańska na odcinku od numeru 49 (na wysokości klasztoru Franciszkanów) do skrzyżowania z ul. Hallera była zamknięta dla ruchu, trzeba było ten odcinek omijać ulicami Hallera, 63. Pułku Piechoty, Andersa i Drzymały. Początkowo budowa miała potrwać zaledwie dwa miesiące. Napotkała jednak na liczne przeciwności, a wraz z wydłużaniem się terminu zakończenia prac wzrastało niezadowolenie szczególnie mieszkańców Podgórza. Coraz częściej też podnoszono sens całej inwestycji.

Doczekaliśmy się

Na szczęście od przedświątecznego piątku tematu już nie ma. Poznańska jest już w całości przejezdna, można z niej skręcić w Prüfferów, a całość kosztowała prawie trzy miliony złotych. Przy okazji m. in. powstało 1820 metrów kwadratowych nowej jezdni, przejście dla pieszych zyskało azyl, poprawiono odwodnienie jezdni, wykonano nowe chodniki po stronie południowej, zwiększono przepustowość kanału deszczowego w ulicy Prüfferów, przebudowano infrastrukturę teletechniczną i zamontowano nowe, energooszczędne oświetlenie uliczne.

Obecnie przywrócono już poprzednie rozkłady jazdy autobusów MZK, a do tego uruchomiono nową linię nr 21 na trasie: Poznańska pętla – Poznańska, Inowrocławska, Drzymały, Poznańska, Most im. J. Piłsudskiego, Plac Rapackiego, Aleja Solidarności – Odrodzenia. Autobusy kursują tylko w godzinach szczytu w dni nauki szkolnej.

Nie wszystkim jednak nowe rozwiązania się podobają.

- Jako mieszkaniec posesji w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania zdecydowanie uważam że jest gorzej niż było wcześniej - napisał do nas pan Artur. - Od kwiaciarni na ul. Poznańskiej 24 przed skrzyżowaniem aż do skrzyżowania z ulicą Hallera odebrano lewoskręt do posesji dla przynajmniej 12 rodzin. Namalowane linie ciągłe i linie obszarów wyłączonych z ruchu oraz utworzony azyl na nowym przejściu dla pieszych uniemożliwiają dojazd do posesji oraz dalej do kilku lokalnych biznesów, takich jak: kebabownia, zakład pogrzebowy, drogeria, apteka, paczkomat.

Niebawem pojedziemy bulwarem

Na otwarcie innego newralgicznego punktu poczekamy jeszcze niespełna miesiąc. Przebudowa Bulwaru Filadelfijskiego, częściowo wraz z sąsiednim terenem, rozpoczęła się w październiku 2022 roku, a ma zakończyć 29 kwietnia. Tu też mieliśmy "poślizg" w pracach, związany z odkryciami archeologicznymi.

Od Ślimaka Getyńskiego do Bramy Klasztornej kierowcy jeździć będą po kostce brukowej. Na tym odcinku będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 20 kilometrów na godzinę. Z kolei między Bramą Klasztorna a ulicą Warszawską wylano asfalt. Tab będzie ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę.

- Szybciej jeździć i tak się nie da, bo na skrzyżowaniach będą wyniesienia - twierdzi Sławomir Wiśniewski, dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miasta.

Nawet jednak taka prędkość nie powinna przeszkodzić w udrożnieniu ruchu w Toruniu z zachodu na wschód i odwrotnie. A przypomnijmy, że koncepcje były różne. Według jednej z nich ruchu drogowego na Bulwarze Filadelfijskim nie miało być wcale, według innej - miał zostać ograniczony do jednostronnego.

W mieście zapowiadają, że termin oddania inwestycji jest niezagrożony i 29 kwietnia samochody wrócą na bulwar. Wcześniej zrobili to już piesi, dla których udostępniono jego część jeszcze przed świętami.

Tu na razie musimy poczekać

W kilku innych miejscach są jeszcze utrudnienia związane z remontami i rozbudową dróg, na które Toruń dostał dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Chodzi o: Szosę Okrężną, ulice Watzenrodego, Strobanda, Heweliusza (wszędzie tam prace potrwają do 2025 roku), Łączną, Pająkowskiego, Drogę Trzeposką, Hebanową, Platanową i Olenderską (tutaj prace skończą się szybciej, bo jeszcze w tym roku).

W najbliższych miesiącach możemy się też spodziewać utrudnień na skrzyżowaniach, na których powstaną ronda. A te zaplanowano w czterech miejscach:

  • - na skrzyżowaniu ulic Rydygiera i Wschodniej
  • - na skrzyżowaniu ulic Łódzkiej i Włocławskiej
  • - na skrzyżowaniu ulic Przy Skarpie i Konstytucji 3-go Maja
  • - na skrzyżowaniu ulic Strzałowej i Okólnej
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska