Dostawcy wody, ciepła i prądu robią wszystko, aby ewentualne przerwy w dostawach były jak najkrótsze, bo wiedzą, że dłuższe przerwy oznaczają konieczność zapłaty odbiorcom bonifikaty.
- Nie pamiętam, aby ostatnio w naszej spółdzielni wypłacano by bonifikatę za przerwę w dostawach wody, prądu czy ciepła - mówi Czesław Degórski, wiceprezes SM „Kopernik”. - Niedawno w pawilonach na ul. Mohna przez kilka dni nie było ciepła, ale tę sprawę załatwiliśmy we własnym zakresie. Z kolei lutowa awaria ciepłociągu przy ul. Świętopełka była sprawnie usunięta, więc nie było podstaw do roszczeń.
Podstawy prawne do ubiegania się o bonifikatę za przerwę w dostawie jednak są.
<!** reklama>- W przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo ciepłownicze warunków umowy sprzedaży ciepła, odbiorcom przysługują bonifikaty, a w przypadku poniesienia szkody na skutek przerw w dostawach można zwrócić się także o odszkodowanie - mówi Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka Urzędu Regulacji Energetyki.
- W ubiegłym roku udzieliliśmy jednej bonifikaty z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych ciepła - przyznaje Julita Karpińska, rzeczniczka Toruńskiej Energetyki Cergia SA. - Została ona uwzględniana w najbliższej fakturze rozliczeniowej.
W przypadku przerw w dostawie energii elektrycznej za każdą niedostarczoną jej jednostkę odbiorcy przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotnej ceny energii elektrycznej za okres, w którym wystąpiła przerwa.
Należy pamiętać, że bonifikata przysługuje za energię niedostarczoną w czasie przekraczającym dopuszczalny czas nieplanowanej przerwy w dostarczaniu energii, który dla gospodarstw domowych wynosi jednorazowo 24 godziny, a w ciągu roku łącznie 48 godzin.
- Ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa w jej dostawie, ustala się na podstawie poboru prądu w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia - precyzuje Alina Geniusz-Siuchnińska, rzeczniczka Energa-Operator SA. - Bonifikata przysługuje zatem za 49. lub 25. - zależnie od rodzaju awarii - i dalsze godziny bez zasilania.
Żadnych bonifikat za przerwy w dostawach wody nie przewidują Toruńskie Wodociągi.
- To reguluje regulamin przyjęty przez Radę Miasta - mówi Władysław Majewski, prezes Toruńskich Wodociągów. - Jeśli przerwa w dostawach wody wynika z awarii, to cała nasza uwaga skupia się na jak najszybszym jej usunięciu. W przypadku wyłączeń planowych (remonty, konserwacje) musimy uprzedzić odbiorców co najmniej dwa dni wcześniej. Jeśli przerwa trwa powyżej 12 godzin, to mamy obowiązek dostarczyć wodę w beczkowozach.
O rekompensatach regulamin Wodociągów nic nie mówi, ale...
- ... jeśli na skutek braku dostaw wody, ktoś poniesie ewidentną szkodę i potrafi to udokumentować, rozpatrzymy kwestię ewentualnego odszkodowania - zapewnia prezes Władysław Majewski.
Kiedy bonifikata nie należy się?
Za jednorazowy 24-godzinny brak prądu bonifikata się nie należy
W całym roku ta „bezkarność” energetyków może trwać łącznie 48 godzin.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?