Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak dużo faktycznie kosztuje eksploatacja samochodu elektrycznego. Wychodzi, że 23 złote na "setkę"

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Właściciele aut elektrycznych mogą być zadowoleni - ładowanie takiego pojazdu nie jest drogie.
Właściciele aut elektrycznych mogą być zadowoleni - ładowanie takiego pojazdu nie jest drogie. Pixabay
Średni koszt podróży samochodem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł na 100 km. Kierowcy, którzy ładują auta tylko w domu (58 proc.), płacą za energię od 12 do 15 złotych na 100 km.

Przeciętnie, w ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio między 15 a 20 tys. km, czyli tyle samo co kierowcy samochodów konwencjonalnych – to wybrane wnioski wielkiego badania opinii użytkowników samochodów elektrycznych, przygotowanego przez EV Klub Polska, w ramach którego pozyskano dane od niemal 1000 realnych użytkowników EV.

W „Wielkim badaniu opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000”, udział wzięło 965 respondentów, którzy odpowiedzieli na 104 pytania. W trakcie 138 dni zebrano dane od właścicieli 66 różnych modeli samochodów, 30 marek i 15 ogólnodostępnych operatorów stacji ładowania. Łącznie analizie poddano 322 793 danych, co pozwoliło na uzyskanie kompleksowej oceny na temat preferencji i nawyków użytkowników w kwestiach m.in. takich jak: użytkowanie EV na co dzień, ocena infrastruktury do ładowania, ocena marek, modeli, serwisów czy poziomu wiedzy sprzedawców poszczególnych marek.

– Dane od respondentów ukazują nam kluczowe informacje na temat korzystania z pojazdów elektrycznych w Polsce. Poza faktem, że łącznie przejechano nimi ponad 36 milionów kilometrów, to zdecydowana większość użytkowników, bo 60 procent, zamieszkuje w budynkach jednorodzinnych, w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 500 tysięcy mówi Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska.

Dodaje, że swoje codzienne podróże odbywają po mieście (58 proc.) ograniczając koszty nie tylko na ładowaniu w domu, ale też generując oszczędności na poziomie 89 zł dziennie, parkując w strefie płatnego parkowania.

Tyle kosztuje ładowanie BEV w domu

Ładowanie samochodów elektrycznych w domu to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, przynoszące duże korzyści finansowe użytkownikom EV. Koszt przejechania 100 km, może się jednak różnić w zależności od wybranej taryfy energetycznej, dlatego w ramach badania zapytano nie tylko o same koszty, ale również o taryfy, z których korzystają użytkownicy. W efekcie 46 proc. respondentów korzysta z wariantu G11, 17 proc. z G12, 23 proc. z G12w, a 14 proc. z innych taryf.

To też może Cię zainteresować

W związku z tegorocznym zamrożeniem cen oraz wprowadzanymi limitami zużycia energii, koszt przejechania 100 km, w zależności od wybranej taryfy, różni się o kilka złotych.

- W przypadku najbardziej popularnej taryfy G11 jest to 14,94 zł. Z kolei dla G12 ten koszt to 14,57 zł. Najtańszymi opcjami jest posiadanie wariantu G12n oraz G12w, gdzie cena za pokonanie 100 km wynosi odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł. Uwzględniając stawki wszystkich użytkowników mających możliwość ładowania w domu, średni koszt przejechania 100 km w takim przypadku wynosi 14,33 zł – wskazuje Łukasz Lewandowski.

Koszty ładowania w trasie

W ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio między 15 a 20 tys. km. Przy czym 52 proc. przebiegu stanowi jazda po mieście, a pozostałe 48 proc. pokonywanych przez nich kilometrów jest poza obszarem miejskim.

Jak wynika z zebranych danych, średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Statystycznie z takich stacji użytkownicy w ciągu roku korzystają ok. 48 razy.

Średnio 345 zł miesięcznie

W zależności od źródła uzupełniania energii koszty eksploatacji samochodu elektrycznego mogą się znacząco różnic. Jak wynika jednak z badania, po uwzględnianiu średniego miksu wykorzystania źródeł prądu przemiennego (AC) i stałego (DC) oraz faktycznych kosztów kWh ponoszonych przez użytkowników, pokonanie 100 km pojazdem elektrycznym w Polsce to koszt ok. 23 zł.

Uwzględniając przy tym średnie miesięczne przebiegi, kierowcy EV wydają miesięcznie średnio 345 zł na zakup energii elektrycznej.

– Przy określeniu średnich kosztów ładowania kluczowe jest źródło energii, z którego korzystamy. Badanie ujawniło, że 58 proc. sesji ładowania odbywa się w domu, a kolejne 16 proc. na trasie z użyciem prądu stałego. Dodatkowo, 9 proc. sesji odbywa się w miejscu pracy, 8 proc. w mieście z użyciem prądu przemiennego, 5 proc. w mieście z użyciem prądu stałego, a 3 w innych lokalizacjach. Co ciekawe, sesje ładowania AC na trasie stanowią 2 pro – wylicza Albert Kania, senior new mobility manager PSPA.

Warto zaznaczyć, że 41 proc. respondentów ładuje swoje pojazdy zaledwie 1-2 razy w tygodniu, 17 proc. codziennie, a 26 proc. 2-4 razy w tygodniu. Częste ładowanie to efekt pokonywanych dystansów. 18 proc. respondentów wskazało, że dziennie przejeżdża między 51 a 75 km. 17 proc. pytanych wskazało natomiast na przedziały 41-50 oraz 76-100 km.

Niemal co drugi właściciel samochodu elektrycznego, który ma możliwość ładowania w domu, korzysta z wallboxa (46 proc.), co potwierdza rosnące zainteresowanie bardziej zaawansowanymi formami ładowania.

Analizując lokalizację respondentów, badanie uwzględniło różnorodność ich miejsc zamieszkania – od mniejszych miejscowości do 20 tys. mieszkańców (29 proc. respondentów) do dużych aglomeracji powyżej 500 tys. mieszkańców (28 proc. badanych).

Pełne dane będą w przyszłym roku

Wspomniane dane i wiele innych cennych informacji na temat preferencji elektromobilnych kierowców zostaną przedstawione w pełnej wersji kompleksowego raportu „Wielkie badanie opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000", którego premiera planowana jest na I kwartał 2024 roku. Partnerem strategicznym opracowania jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak dużo faktycznie kosztuje eksploatacja samochodu elektrycznego. Wychodzi, że 23 złote na "setkę" - Gazeta Pomorska

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska