Grudziądzki Klub Akcent przyjął wczoraj w swoje gościnne progi uczniów, którzy pokazali prawdziwe artystyczne dusze. Mimo swoich niesprawności, na scenie czuli się jak ryby w wodzie.
<!** Image 2 align=none alt="Image 171769" sub="Klasa integracyjna z SP 15 w Grudziądzu wystawiła spektakl pod tytułem „Czerwony Kapturek inaczej”. Fot. Robert Małecki
">Tak właśnie rozpoczął się Przegląd Teatralny Grudziądz 2011, przygotowywany z myślą o obchodach Dnia Godności Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie. I właśnie o tę godność chodziło.
- Trzeba szanować siebie nawzajem, szanować prawo do życia, egzystencji, pracy, do swobodnego wyrażania siebie poprzez twórczość artystyczną - mówiła w trakcie oficjalnego otwarcia Anna Drozdowska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Grudziądzu, organizator imprezy. - Życzę wszystkim dużo wrażeń, emocji, radości i zabawy.
<!** reklama>I tak też się stało. Począwszy od pierwszego, aż do ostatniego występu. W sumie na scenie w Akcencie zaprezentowało się dziewięć szkół i ośrodków z jakże różnorodnym repertuarem.
- My wystawialiśmy Czerwonego Kapturka! - mówili chórem uczniowie z integracyjnej klasy II a ze Szkoły Podstawowej nr 15 w Grudziądzu. W klasie liczącej 16 osób jest czterech niepełnosprawnych uczniów.
<!** Image 3 align=none alt="Image 171770" sub="Do swojego występu przygotowywali się uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Chełmnie Fot. Robert Małecki
">Czym różnił się ten Kapturek od klasycznej bajki? Tym, że uczył zachowań ekologicznych.
- Chcieliśmy pokazać innym, że nie wolno śmiecić. Najpierw sami rozrzucaliśmy papierki na scenie, ale potem wszystko dokładnie posprzątaliśmy - mówił grający Grzesia, kuzyna Czerwonego Kapturka, Jakub Lewandowski.- Ja byłam koszem na śmieci. To była śmieszna rola - uśmiechała się Ola Simionkowska, która zapewniała, że segreguje w domu odpady na plastik i szkło, bo takie pojemniki do ma pod domem.
A co ze stresem? - Trochę się bałem - mówił grający Wilka Dominik Wiśniewski. - Ale to nie był mój pierwszy występ na scenie. Rok temu grałem też w innej bajce w przedszkolu.
- A ja się w ogóle nie bałem - twierdzi Leśniczy, czyli Mateusz Krauze.
Do występu na przeglądzie przygotowywali się około miesiąca.
- Każdy projektował sobie ubranie. Dużo pomagali też rodzice - mówi Małgorzata Matuszak, ich wychowawczyni. Co ważne, podkreśla też rolę integracji. - Dzięki temu dzieci są bardziej zżyte, otwarte, uczą się sobie pomagać.
Podobnie było w trakcie innych występów, gdzie uczniowie z dysfunkcją intelektualną lub zespołem Downa świetnie radzili sobie na scenie. I dzięki niej, wchodząc w reakcję z publicznością, czuli się potrzebni i docenieni.
- Cieszy mnie to, że mają oni odwagę prezentować siebie na scenie, że przełamują się, stają się ufne i co bardzo ważne, taki występami podnoszą swoją wartość - mówiła już po przeglądzie Anna Drozdowska, dyrektor SOSW nr 1.
Występy uczniów oceniało jury. Jej przewodniczącą, Krystynę Nowak, urzekła głównie znakomita współpraca nauczycieli z młodymi aktorami, to że świetnie dobierali dzieci do konkretnych ról, że dyskretnie współpracowali z nimi na scenie. I wreszcie to, że sami uczniowie czuli się na niej jak ryby w wodzie.
- To był pierwszy przegląd, ale wierzę, że będą kolejne edycje. Należą się wielkie podziękowania dla tych, którzy wymyślili tę imprezę - powiedziała „Nowościom” Krystyna Nowak.
Zagrali, wygrali
Oto laureaci Przeglądu Teatralnego Grudziądz 2011:
- I nagrodę zdobył SOSW nr 1 w Grudziądzu za spektakl „Książę szuka żony”
- II nagroda trafiła do Zespołu Szkół Specjalnych w Brodnicy („Królewna Śnieżka”)
- III nagrodę otrzymał SOSW z Chełmna („Noś odblaski - świeć przykładem”)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?