Veolia testuje na linii nr 12 dwa osiemnastometrowe autobusy przegubowe. Szans na to, że takie pojazdy pojawią się w Grudziądzu na stałe, nie ma.
<!** Image 2 align=none alt="Image 187304" sub="Na linii nr 12 w Grudziądzu kursują dwa autobusy przegubowe. Pasażerowie doceniają przestrzeń i wygodę, jaką niesie podróżowanie tego typu pojazdem,
ale nowością jest dla nich brak automatycznego otwierania drzwi Fot.: Marcin Dutkowski">Pojazdy Solaris Urbino 18 już od tygodnia wożą pasażerów na trasie „dwunastki” (Poniatowskiego - Strzemięcin). Pasażerowie nie kryją zachwytu autobusami, których nigdy wcześniej w naszym mieście nie było.
- Ładne, wygodne, a przede wszystkim jest w nich więcej miejsca - zachwala Maria Nogacka, pasażerka, z którą wczoraj rozmawialiśmy. - Wcześniej miałam okazję jeździć podobnymi tylko w Poznaniu. Dla wielu osób w naszym mieście widok „harmonijki” to zupełne zaskoczenie, co słychać na przystanku, gdy autobus nadjeżdża.
Zalet jest jeszcze więcej. To, czego nie widzą pasażerowie, to napęd hybrydowy jednego z pojazdów. Oznacza to, że w trakcie jaz- dy wykorzystuje on dwa silniki - elektryczny oraz spalinowy. Taka technologia pozwala zmniejszyć emisję spalin i obniżyć koszty eksploatacji.
Jedyna wada? Pojazdy nie zawsze mieszczą się w zatokach autobusowych, które na wielu ulicach nie są przystosowane do tak długich pojazdów. Starszym osobom natomiast trudno przywyknąć do tego, że drzwi nie otwierają się automatycznie i że aby wsiąść lub wysiąść, należy wcisnąć przycisk. Stąd pojawiające się często zdziwienie z powodu tego, że kierowca nie otwiera wszystkich drzwi.
<!** reklama>Niestety, przegubowe autobusy są w Grudziądzu tylko w ramach testów wykonywanych przez przewoźnika - firmę Veolia. Będą kursowały tylko do świąt wielkanocnych.
- Szkoda, bo większość kursów „dwunastki” jest zatłoczona. Jeśli nie można dołożyć kursów, przydałyby się większe autobusy - uważa Tadeusz Rowicki, emeryt ze Strzemięcina.
Veolia nie może zmienić taboru, bo obowiązuje ją umowa podpisana z miastem, w której są zapisane konkretne wymagania. Na jej podstawie będzie obsługiwała linie nr 3, 12, 18 i 21 jeszcze przez siedem kolejnych lat - do 2019 roku - bez przegubowców.
<!** Image 3 align=none alt="Image 187304" >- W umowie nie uwzględniono wykonywania usług przewozu osób takim typem pojazdów - wyjaśnia Teresa Kleczewska, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego. - Samorządu nie stać też na zakup autobusów przegubowych dla miejskiej spółki.
Jakim taborem dysponuje obecnie Miejski Zakład Komunikacji? Czy ma plany uzupełnienia go używanymi autobusami w najbliższym czasie? Tego, niestety, nie byliśmy w stanie się dowiedzieć. Chociaż z pytaniami zwróciliśmy się do spółki drogą mailową w miniony czwartek, do wczoraj nie doczekaliśmy się odpowiedzi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?