Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkoły zawodowe wracają do łask

Justyan Wojciechowska-Narloch
Rozmowa z JÓZEFEM PYRCZAKIEM, dyrektorem Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska w Toruniu, ekspertem w dziedzinie edukacji zawodowej o zmianach w szkolnictwie zawodowym.

<!** Image 3 align=none alt="Image 210465" >

Rozmowa z JÓZEFEM PYRCZAKIEM, dyrektorem Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska w Toruniu, ekspertem w dziedzinie edukacji zawodowej o zmianach w szkolnictwie zawodowym.

Szkoły zawodowe po latach zapaści po woli się odradzają. Dlaczego?

Populistyczna teza, że jedyną drogą rozwoju młodego człowieka jest ukończenie podstawówki, następnie gimnazjum, liceum, no i oczywiście studiów, zaczęła skutkować brakiem zainteresowania szkołami zawodowymi. <!** reklama>

Ten sposób myślenia był wpajany rodzicom z kilku powodów. Przede wszystkim uzasadniano koncepcję nie do końca przemyślanego powołania gimnazjów. Nie trzeba być też geniuszem, aby dostrzec, że szkolnictwo ogólne jest tańsze niż zawodowe. Nie wymaga pracowni, prowadzenia kształcenia praktycznego. Wizja łatwego zdobycia wyższego wykształcenia trafiła do wyobraźni nas – rodziców. Na efekty nie trzeba był długo czekać.

Mniejsze zainteresowanie stworzyło klimat do zamykania warsztatów, wyprzedaży gruntów i obiektów szkolnych. Zainteresowanie ze strony zachodnich rynków pracy było pierwszym sygnałem o potrzebie zwrócenia uwagi na kształcenie zawodowe. Kolejne to pogarszająca się jakość usług, problem z zatrudnieniem dobrych fachowców oraz widmo światowego kryzysu. Wreszcie to ostatnie trafiło do świadomości odpowiedzialnych za szkolnictwo zawodowe.

Co powinna dawać młodym ludziom szkoła zawodowa?

Dla pewnej grupy młodzieży dobra jest szkoła zawodowa, dla innych technikum – szkoła zawodowa z maturą, a jeszcze dla innych szkoła ogólnokształcąca. Moim zdaniem, szkoła zawodowa z maturą to wybór najlepszy z możliwych. Technikum umożliwia zdobycie kwalifikacji i zawodu na poziomie średniej kadry technicznej oraz wykształcenia ogólnego na poziomie ogólniaka.

Absolwent technikum po maturze może podjąć dowolne studia. Jego atutem są kwalifikacje sprowadzające się do opanowania umiejętności niezbędnych do wykonywania specjalistycznych zadań stawianych przez pracodawców. Pracując może podwyższać kwalifikacje bądź zmieniać je na inne.

Czy uczniom techników jest trudniej niż licealistom?

Nie ma nic za darmo i tak też jest w przypadku technikum, którego uczniowie muszą, oprócz wiedzy ogólnej, posiąść umiejętności zawodowe. Nauka w technikum trwa o rok dłużej niż w liceum, ale do opanowania jest znacznie więcej zagadnień. Zdać maturę może absolwent zdobywając 30 proc. punktów. Natomiast egzamin potwierdzający kwalifikacje składa się z części teoretycznej i praktycznej. Aby go zdać, należy zdobyć odpowiednio co najmniej 50 proc. oraz 75 proc. punktów. Wymaga to sporego wysiłku.

Pańska szkoła jest jedną z najnowocześniejszych w regionie. Z jakich powodów?

Tajemnica tkwi w tym, że kierownictwo i kadra nie tylko nauczają ale również intensywnie się uczą, są otwarte na innowacje, utrzymują ścisłą więź z absolwentami i stałe kontakty z urzędem pracy oraz innymi instytucjami. Od kilku lat mamy podpisane umowy ze szkołami wyższymi i przedsiębiorstwami w branży inżynieria środowiska i melioracja, architektura krajobrazu, odnawialne źródła energii, ochrona środowiska. Jesteśmy w czołówce szkół, które dostrzegły swoją szansę w programach unijnych. Chcąc być nowoczesnym, nie można czekać, należy ciągle poszukiwać rozwiązań, być obecnym wśród innych poszukujących.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska