Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybciej będzie od Łodzi

Zbigniew Juchniewicz
Do końca września tego roku kierowcy powinni przejechać kolejnym odcinkiem autostrady A1 od Czerniewic do Strykowa koło Łodzi.

Do końca września tego roku kierowcy powinni przejechać kolejnym odcinkiem autostrady A1 od Czerniewic do Strykowa koło Łodzi.

<!** Image 3 align=none alt="Image 190054" sub="Oddział GDDKiA nie jest zadowolony z postępu prac przy budowie autostrady od Czerniewic do Kowala [Fot.: Jacek Smarz]">Liczący łącznie około 140 kilometrów fragment trasy budują firmy działające na zlecenie oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy i w Łodzi.

Wszystko wskazuje na to, że już w pierwszych dniach lipca zostanie oddany do użytku „łódzki” odcinek A1 od Kowala do Strykowa. Łącznie z węzłem w Strykowie, który zajmuje 136 hektarów. Tu krzyżują się autostrady A1 i A2.

<!** reklama>Najdroższym fragmentem jest 9-kilometrowy odcinek od Kotlisk do Piątku, z najdłuższą estakadą autostradową mierzącą 1700 metrów. Trasa przebiega tam nad chronionym obszarem „Natura 2000”.

Bydgoski oddział GDDKiA nie jest zadowolony z postępu prac przy budowie odcinka autostrady A1 od Czerniewic do Kowala.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi 5,8 miliarda złotych, zaś wysokość dofinansowania z UE: 3,2 miliarda złotych.

Prace rozpoczęły się w lipcu 2010 roku i główny ich wykonawca, irlandzkie konsorcjum PBG S.A. (Lider) / APRIVIA S.A./ Hydrobudowa Polska S.A./ SRB Civil Engineering Limited/ John Sisk & Son Limited, zgodnie z kontraktem ma 20 miesięcy na ukończenie robót na tym odcinku. Kontrakt wyłącza z tego czasu okresy zimowe. Jesienią ubiegłego roku opóźnienie wynosiło już dwa miesiące. I dotychczas nie udało się tego odrobić.

Oglądając plac budowy można mieć, niestety obawy, czy do września uda się uruchomić ten kluczowy odcinek autostrady.

- Obecnie zaawansowanie finansowe wynosi około 50 procent - tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA - a zaawansowanie rzeczowe jest nieco większe i przekracza 60 procent. Zwracamy uwagę wykonawcy, że na budowie jest zatrudnionych za mało pracowników.

Jeśli to się nie zmieni, wrześniowy termin oddania kolejnego odcinka A1 może być zagrożony. Na budowie z Czerniewic do Brzezia pracuje 500 osób, zaś na odcinku od Brzezia do Kowala - kolejnych 400.

Na prawie 35-kilometrowym odcinku z Czerniewic do Brzezia we Włocławku powstają dwie jezdnie autostrady A1 o przekroju 2x2 (docelowo 2x3) oraz węzły autostradowe: „Czerniewice” (A1/S10) i „Odolion”(A1/DK1) wraz ze Stacjami Poboru Opłat. Powstaną też dwie pary miejsc obsługi podróżnych - „Otłoczyn” i „Kałęczynek” .

Na drugim odcinku od Brzezia do Kowala, liczącym około 30 kilometrów powstają węzły autostradowe „Brzezie” i „Pikutkowo” wraz ze stacjami poboru opłat, dwie kolejne pary miejsc obsługi podróżnych - „Machnacz” i „Ludwinowo” . Na całym 65-kilometrowym odcinku powstaje 58 wiaduktów drogowych i kolejowych oraz przejść dla zwierząt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska