Do końca września tego roku kierowcy powinni przejechać kolejnym odcinkiem autostrady A1 od Czerniewic do Strykowa koło Łodzi.
<!** Image 3 align=none alt="Image 190054" sub="Oddział GDDKiA nie jest zadowolony z postępu prac przy budowie autostrady od Czerniewic do Kowala [Fot.: Jacek Smarz]">Liczący łącznie około 140 kilometrów fragment trasy budują firmy działające na zlecenie oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy i w Łodzi.
Wszystko wskazuje na to, że już w pierwszych dniach lipca zostanie oddany do użytku „łódzki” odcinek A1 od Kowala do Strykowa. Łącznie z węzłem w Strykowie, który zajmuje 136 hektarów. Tu krzyżują się autostrady A1 i A2.
<!** reklama>Najdroższym fragmentem jest 9-kilometrowy odcinek od Kotlisk do Piątku, z najdłuższą estakadą autostradową mierzącą 1700 metrów. Trasa przebiega tam nad chronionym obszarem „Natura 2000”.
Bydgoski oddział GDDKiA nie jest zadowolony z postępu prac przy budowie odcinka autostrady A1 od Czerniewic do Kowala.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi 5,8 miliarda złotych, zaś wysokość dofinansowania z UE: 3,2 miliarda złotych.
Prace rozpoczęły się w lipcu 2010 roku i główny ich wykonawca, irlandzkie konsorcjum PBG S.A. (Lider) / APRIVIA S.A./ Hydrobudowa Polska S.A./ SRB Civil Engineering Limited/ John Sisk & Son Limited, zgodnie z kontraktem ma 20 miesięcy na ukończenie robót na tym odcinku. Kontrakt wyłącza z tego czasu okresy zimowe. Jesienią ubiegłego roku opóźnienie wynosiło już dwa miesiące. I dotychczas nie udało się tego odrobić.
Oglądając plac budowy można mieć, niestety obawy, czy do września uda się uruchomić ten kluczowy odcinek autostrady.
- Obecnie zaawansowanie finansowe wynosi około 50 procent - tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA - a zaawansowanie rzeczowe jest nieco większe i przekracza 60 procent. Zwracamy uwagę wykonawcy, że na budowie jest zatrudnionych za mało pracowników.
Jeśli to się nie zmieni, wrześniowy termin oddania kolejnego odcinka A1 może być zagrożony. Na budowie z Czerniewic do Brzezia pracuje 500 osób, zaś na odcinku od Brzezia do Kowala - kolejnych 400.
Na prawie 35-kilometrowym odcinku z Czerniewic do Brzezia we Włocławku powstają dwie jezdnie autostrady A1 o przekroju 2x2 (docelowo 2x3) oraz węzły autostradowe: „Czerniewice” (A1/S10) i „Odolion”(A1/DK1) wraz ze Stacjami Poboru Opłat. Powstaną też dwie pary miejsc obsługi podróżnych - „Otłoczyn” i „Kałęczynek” .
Na drugim odcinku od Brzezia do Kowala, liczącym około 30 kilometrów powstają węzły autostradowe „Brzezie” i „Pikutkowo” wraz ze stacjami poboru opłat, dwie kolejne pary miejsc obsługi podróżnych - „Machnacz” i „Ludwinowo” . Na całym 65-kilometrowym odcinku powstaje 58 wiaduktów drogowych i kolejowych oraz przejść dla zwierząt.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?