30 maluchów z wadami wymowy dostanie szansę, by dogonić swoich rówieśników. Specjalne dla nich przedszkole tworzone jest właśnie w Zespole Szkół nr 16 na Rubinkowie.
[break]
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej nosi znaczącą nazwę „Mówię, więc jestem”. I nie ma w tym absolutnie żadnej przesady.
- Jest powiedzenie, że granice naszego świata określają granice języka - przekonuje Elżbieta Olszewska, dyrektorka Fundacji ABCXXI. - To właśnie dzięki głośnemu czytaniu, osłuchaniu się z mową dziecko uczy się komunikować ze społeczeństwem. Brak możliwości porozumienia z otoczeniem już na wczesnym etapie powoduje agresję, pojawia się argument pięści.
Problem z wadami wymowy to poważna sprawa. Toruńska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna co roku wydaje około 100 opinii logopedycznych. Wzrastająca liczba zaburzeń mowy u dzieci przekłada się potem na problemy w nauce, dotkliwy brak sukcesów edukacyjnych, ubogi zasób słownictwa, a także dysleksję.
W tej sytuacji inicjatywa Zespołu Szkół nr 16, który od lat jest placówką integracyjną, to strzał w dziesiątkę. We wrześniu w szkole ruszą dwa oddziały przedszkolne dla 4-latków z problemami logopedycznymi. Co więcej, fachową opieką objęci zostaną również ich rodzice.
Zaplanowano, że w dwóch oddziałach będzie łącznie 30 maluchów, po 15 w każdym. Opieka, jak w każdym innym miejskim przedszkolu, będzie 10-godzinna. Rodzice obciążeni będą minimalną odpłatnością obejmującą koszty wyżywienia w stołówce.
Imponująco wygląda również oferta przedszkola. Dzieci skorzystają ze specjalistycznych zajęć, między innymi logopedii, logorytmiki, zajęć psychoedukacyjnych i sensorycznych.
Nowością na skalę Torunia będzie terapia z wykorzystaniem aparatury Biofeedback monitorującej fale mózgowe.
- Każde dziecko otrzyma codziennie średnio 30 minut specjalistycznego wsparcia. Poza tym zajęcia odbywać się będą jak w każdym innym przedszkolu - wyjaśnia Michał Piotrowski, współautor projektu. - Ważnym elementem naszej pracy będą warsztaty organizowane dla rodziców. Pomożemy zrozumieć i oswoić problemy, które mają ich dzieci.
Warto podkreślić, że na koniec akcji jej mali uczestnicy zostaną poddani szczegółowej diagnozie logopedycznej. Ta porównana zostanie z badaniami wykonanymi na wstępie. Dzięki temu będzie można łatwo określić postęp, którego dokonało dziecko.
Szansę na miejsce w oddziałach przedszkolnych w „szesnastce” będą mieć 4-latki z potwierdzonymi przez poradnię wadami wymowy. Rekrutacja do placówki rozpocznie się wczesną wiosną. O jej szczegółach poinformujemy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?