Według pasażerów kuleje punktualność i komfort podróżowania. Zastrzeżeń nie budzą bezpieczeństwo, stan pojazdów oraz... kultura i uprzejmość kierowców.
<!** Image 3 align=none alt="Image 193820" sub="Warunki podróży żle oceniło 29,2 proc. ankietowanych [Fot.: Grzegorz Olkowski]">Badanie zostało przeprowadzone pomiędzy 22 a 28 maja. Ankieterzy przepytali 716 pasażerów podróżujących głównymi węzłami komunikacyjnymi.
Podróż z ulgą
- Badanie to pozwoliło nam poznać bliżej potrzeby pasażerów, którzy niemal codziennie korzystają z naszych usług - mówi Piotr Reich, rzecznik MZK. - Wiele uwag będzie szczegółowo analizowanych i tak będziemy starali się sprostać wymaganiom naszych klientów.<!** reklama>
Kwestionariusz zawierał 17 pytań różnego rodzaju, dotyczących zarówno pracy samego MZK, jak i organizatora transportu, czyli Wydziału Gospodarki Komunalnej UMT. Jaką ocenę wystawili im torunianie i kto tak naprawdę korzysta z komunikacji publicznej?
Według raportu MZK, z usług przewoźnika korzystamy 4 i więcej dni w tygodniu, spędzając w pojazdach 15-20 minut. Pasażerami są przede wszystkim studenci (29 proc.) oraz uczniowie (19), a także osoby pracujące (27), emeryci i renciści (20) oraz bezrobotni.
Status zawodowy respondentów ma przełożenie na rodzaj sprzedawanych biletów. Największą liczbę stanowią bilety ulgowe, zarówno miesięczne ulgowe (31 proc.) oraz jedno i kilkuprzejazdowe (22 proc.). Bilety normalne to w sumie 30 proc. ogółu. Pozostali pasażerowie podróżują bezpłatnie. W jakich warunkach?
Dobrze i bardzo dobrze
Ogólna ocena MZK wypada dobrze i bardzo dobrze (61 proc.), a tylko co 10. pytany określił jakość usług źle lub bardzo źle. Wśród poruszonych zagadnień dobrze ocenione zostały kolejno: informacja w pojazdach, kultura i uprzejmość kierowców, bezpieczeństwo, wygoda zakupu biletu miesięcznego, czystość pojazdów i ich wygląd. Najgorsze oceny przyznano za punktualność - najważniejsze dla pasażerów kryterium, ułatwienia dla osób podróżujących z wózkiem oraz warunki podróży. Rozkładu jazdy nie trzymają się autobusy na liniach: 10, 27, 31 i 22. Respondenci zgłosili także swoje propozycje zmian w komunikacji miejskiej. Dotyczyły one w największym stopniu rozkładów jazdy, samych pojazdów, linii i dystrybucji biletów.
- Jesteśmy zadowoleni, że opinia publiczna przedstawiła nam swój pogląd - podsumowuje Piotr Reich. - Wiemy, że jest to pozytywna ocena, choć w niektórych elementach musimy pracować nad poprawą swojej działalności i będziemy to robić w miarę swoich możliwości.
Opinie pasażerów MZK
Pasażerowie opowiadają się za możliwością zakupu biletów podczas jazdy u kierowcy, nawet kosztem ewentualnych opóźnień.
Połowa pasażerów jest skłonna wykorzystać odpłatne udogodnienia (płatność SMS i karta miejska), by zakupić bilet.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?