Polski rynek sprzedaży w Internecie osiągnął wartość 40 mld zł. Według prognoz na 2018 rok roczna wartość branży ma przekroczyć kwotę od 50 do nawet 60 mld zł. Natomiast w perspektywie trzech najbliższych lat prognozowane jest jej podwojenie. Na polskim rynku e-commerce zarejestrowanych jest obecnie 29 198 sklepów. Nie jest to jednak łatwa branża, co odzwierciedlają statystyki. Mimo że od 2013 roku dynamika wzrostu sprzedaży on-line sięgnęła 34 proc., to jedynie co trzeci podmiot prowadzący sklep w sieci funkcjonuje od tego czasu bez zmian. To świadczy o dużej konkurencyjności oraz wyzwaniach, z którymi muszą się mierzyć internetowi sprzedawcy.
Szybkość działania strony internetowej jest jednym z warunków powodzenia, podobnie jak wiarygodność serwisu, a przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa, także w kontekście udostępniania danych osobowych. Ostatnie zawirowania, związane z wyciekiem danych w serwisie Facebook, powinny być ostrzeżeniem dla sprzedawców, opierających swoją sprzedaż jedynie na kanałach społecznościowych.
– O ile większe firmy, świadome różnych zagrożeń, posiadają zazwyczaj własny hosting, umożliwiający wiele opcji konfiguracyjnych, o tyle mniejsi gracze nie widzą takiej potrzeby i często wybierają platformy społecznościowe, jako podstawę swojej działalności – mówi Mariusz Dalewski, CEO, administrator i ekspert ds. bezpieczeństwa IT w firmie MDDV. – W kontekście niedawnych problemów Facebooka z udostępnieniem danych z ich platformy firmie trzeciej, może to stanowić spory problem w przyszłości. Firmy funkcjonujące na tym polu powinny się odpowiednio przygotować i zawczasu zadbać o bezpieczeństwo hostingu i swojej strony, wykorzystując dodatkowo potencjał, jaki daje zakaz handlu w niedziele, w sklepach tradycyjnych.
– Z punktu widzenia właściciela e-sklepu ograniczenie niedzielnego handlu znakomicie sprzyja zwiększeniu obrotów, porównywalnie z okazjami typu Black Friday – mówi Robert Paszkiewicz, Dyrektor Sprzedaży w OVH Polska. – Polski e-commerce z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością. Według prognoz wartość tego rynku ma sięgnąć w 2020 r. nawet 70 mld zł. Wraz z decyzją ustawodawcy, branża zyskała potężny impuls, czemu będziemy – jako dostawca infrastruktury m.in. dla e-commerce – bacznie się przyglądać.
W 2018 roku 39 niedziel będzie wolnych od handlu. Rok później sprzedaż będzie możliwa jedynie w każdą ostatnią niedzielę miesiąca, natomiast w 2020 roku – w 7 niedziel, które będą powiązane z wyprzedażami. Polskie przepisy prawa dotyczące możliwości handlu mogą być szansą dla sklepów internetowych na zagarnięcie części rynku. Istotne jest, żeby potrafiły one wykorzystać nadarzającą się okazję.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?