Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Bulwar zamknięty: wielkie problemy na starówce i wokół niej. Co tu można poprawić?

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Korki w Toruniu
Korki w Toruniu Grzegorz Olkowski
Sznur samochodów na całej długości ulicy Kopernika, zapchane autami ulice wokół - czy taka sytuacja w centrum Torunia musi być w najbliższych miesiącach normą?

Budowa linii tramwajowej na JAR

od 16 lat

Utrudnienia są efektem wtorkowego zamknięcia dla ruchu Bulwaru Filadelfijskiego - z powodu jego przebudowy. Nie można się więc od strony Wisły dostać na starówkę ani z niej w tym kierunku wyjechać. Z tego powodu w południowej jej części została zmieniona organizacja ruchu. Wąskim gardłem stała się ulica Kopernika. Tylko nią można wyjechać z okolic katedry świętych Janów.

Po zamknięciu Bulwaru: korek na Kopernika

Problem uwidocznił się od razu we wtorek, w godzinach popołudniowego szczytu. Samochodami była zastawiona ulica Kopernika na całej długości - od ulicy Łaziennej do alei św. Jana Pawła II. Wjeżdżały w nią też auta skręcające z ulicy Piekary i Fosy Staromiejskiej. Jakby wszystkiego było mało, ciężko było wbić się z Kopernika w aleję św. Jana Pawła II. Druga z tych ulic jest jedną z najruchliwszą w Toruniu, co powodują oczywiście samochody zjeżdżające z mostu drogowego im. Piłsudskiego.

Polecamy

Przypomnijmy, że przebudowa Bulwaru Filadelfijskiego potrwa co najmniej do czerwca przyszłego roku. Czy więc do tego czasu kierowcy muszą liczyć się z podobnymi co we wtorek utrudnieniami? Czy możliwe są korekty w tymczasowej organizacji ruchu, które chociaż trochę usprawnią dojazd do starówki i wyjazd z niej? Tym bardziej że problemów można się też spodziewać w kolejne soboty i niedziele, gdy do centrum Torunia przyjeżdża wielu weekendowych turystów. Efektem tego jest zastawiona samochodami starówka i jej otoczenie - w obecnych realiach, przy zamkniętym dla ruchu Bulwarze Filadelfijskim i połączeniach między nim a starówką, zmniejszeniu liczby miejsc parkingowych, sytuacja może być jeszcze bardziej skomplikowana.

- Oczywiście przyglądamy się sytuacji z wykonawca przebudowy Bulwaru Filadelfijskiego - mówi Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia. - Z doświadczenia wiem, że przy okazji tak poważnych zmian potrzeba dwóch-trzech dni, by kierowcy się do nich przyzwyczaili.

Jakie korekty są możliwe? Sytuację poprawiłoby zapewne skierowanie ruchu między brzegami Wisły na most im. gen. Zawackiej. To odciążyłoby aleję św. Jana Pawła II i ułatwiło wjazd w nią ze starówki, ulicą Kopernika. Przejazd aleją św. Jana Pawła mógłby też być sprawniejszy, gdyby dłużej paliło się zielone światło w sygnalizacji na wysokości ulicy Chopina. Taka jej korekta to jednak bardziej skomplikowana operacja. Kolejne sygnalizacje w alei między mostem a rondem na placu Niepodległości to system naczyń połączonych. Zmiana w jednym miejscu może spowodować problemy w innym.

- Zobaczymy jednak co można zrobić bez powodowania dodatkowych komplikacji - dodaje dyrektor Kowallek.

Polecamy

Po przebudowie: Bulwar otwarty dla spowolnionego ruchu

Przypomnijmy, że w ramach tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Żeglarskiej między ulicami Rabiańską a Bankową obowiązuje ruch jednokierunkowy, a na ulicy Łaziennej między ulicą św. Jana do a Bulwarem Filadelfijskim - ruch dwukierunkowy, ale oczywiście bez wjazdu z ostatnią z tych ulic. Na ulicy Ciasnej od Łaziennej do ulicy Mostowej także wprowadzono ruch dwukierunkowy wraz z zakazem zatrzymywania się - zostały więc tu zlikwidowane miejsca parkingowe. Ruch dwukierunkowy mamy także na Mostowej między Ciasną a Bulwarem Filadelfijski, oczywiście także bez możliwości zjazdu nad Wisłę. Z kolei ruch jednokierunkowy wprowadzono na Łaziennej od ulicy św. Jana do ulicy Kopernika i na Kopernika od Łaziennej do ulicy Piekary. Dwa ostatnie rozwiązania mają w założeniu służyć sprawnemu wyjazdowi ze starówki w aleję św. Jana Pawła II.

Pytanie, czy do tego układu nie powinniśmy przyzwyczaić się na dobre i czy nie będziemy z nią mieli do czynienia także do zakończeniu przebudowy Bulwaru Filadelfijskiego. Z zapowiedzi przedstawicieli miasta wynikało, że organizacja ruchu na tej ulicy będzie wyglądać inaczej niż przed rozpoczęciem robót.

- Nie chcemy ograniczać ruchu na Bulwarze Filadelfijskim - zapewnia Sławomir Wiśniewski, dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miasta Torunia - Chcemy stąd całkowicie wyeliminować tranzyt, ale dojazd do starówki i wyjazd z niej między Ślimakiem Getyńskim a Wolą Zamkową będzie zapewniony.

Na tym odcinku Bulwaru Filadelfijskiego ruch ma być spowolniony. W części powinna zapewnić do nowa, granitowa nawierzchnia, która zastąpi asfalt.

- Po przebudowie będzie też jednak możliwość czasowego zamykania dla ruchu Bulwaru Filadelfijskiego - zapowiada dyrektor Wiśniewski.

Dostęp do fragmentów Bulwaru Filadelfijskiego między Ślimakiem Getyńskim a Wolą Zamkową zamkną specjalne, wysuwane z nawierzchni jezdni słupki. Pojawią się przy okazji na przykład dużych, plenerowych wydarzeń nad Wisłą. Nie ograniczą jednak ruchu - podkreślmy to raz jeszcze - na stałe.
Polecamy nasze grupy na Facebooku:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska