W Toruniu ruszyła realizacja programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Jego pierwsze elementy pojawiły się na dwóch toruńskich ulicach. Azyle bezpieczeństwa, czyli niewielkie wysepki na środku jezdni, zamontowano na ul. Wschodniej (przy skrzyżowaniu z ul. Żwirową) oraz na ul. Legionów (przy skrzyżowaniu z ul. Św. Faustyny). Maja one ułatwić pieszym bezpieczne przekraczanie ulicy. W ciągu trzech lat takie wysepki powstaną na wielu toruńskich ulicach. Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom liczba niebezpiecznych zdarzeń drogowych powinna się znacząco zmniejszyć.
Czytaj też: Kinga zginęła przez pijaną kobietę
Warto przypomnieć, że w województwie kujawsko-pomorskim wypadki z udziałem pieszych stanowiły 29 proc. ogólnej liczby wszystkich zdarzeń. Średnia krajowa to 26 proc. Do większości dochodzi przez nieostrożne wejście na jezdnię, jej przekraczanie w miejscu niedozwolonym, wejście na jezdnię zza pojazdu lub innej przeszkody, a także przy czerwonym świetle, chodzenie nieprawidłową stroną drogi, stanie lub leżenie na jezdni.
W granicach administracyjnych Torunia znajduje się 476,51 km dróg publicznych, w tym:
40,885 km dróg krajowych;
22,432 km dróg wojewódzkich;
79,339 km dróg powiatowych;
333,85 km dróg gminnych; na których zlokalizowanych jest 1500 przejść dla pieszych i 716 przejazdów rowerowych
W myśl hasła zawartego w Narodowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu drogowego 2013-2020 „OSIĄGNIJMY WIZJĘ ZERO”, Wydział Gospodarki Komunalnej przystąpił w styczniu tego roku do przygotowania programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów w Toruniu. Jego celem jest ochrona życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego, z założeniem ograniczenia, a docelowo wyeliminowania wypadków komunikacyjnych z ofiarami śmiertelnymi z udziałem pieszych i rowerzystów, wypracowanie ogólnych oraz indywidualnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów, a także przygotowanie wytycznych do wykorzystania w dokumentacjach projektowych.
Program powstał na podstawie wytycznych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; Podręcznik Ochrona pieszych, na bazie obserwacji pracowników Referatu Nadzoru Drogowego i Zarządzania Ruchem na Drogach i funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu, zaleceń zawartych w podręczniku „Przepis na ulicę” oraz doświadczeń i obserwacji członków Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego.
Przeczytaj również: Gdzie można kupić maski antysmogowe?
Podstawę programu stanowiła ilość zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Analizowano wszystkie przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, na których wystąpiły zdarzenia drogowe z pieszymi i rowerzystami w latach 2013-2015. W tym celu przygotowano wzór karty oceny bezpieczeństwa przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.
Na podstawie analiz stwierdzono, że w Toruniu należy wykonać:
Sygnalizację świetlną - 26
Budowę wyspy azylu dla pieszych - 21
likwidację przejść dla pieszych - 6
likwidację przejazdów rowerowych - 4
wyznaczenie miejsc przejścia dla pieszych - 3
wyznaczenie przejazdu rowerowego - 3
malowanie oznakowania poziomego P-10 na biało-czerwono - 53
montaż aktywnego oznakowania pionowego D-6 - 18
montaż punkt. elementów odblaskowych lub aktywnych - 40
malowanie piktogramów - 104
Program będzie realizowany etapami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?