Dzieci przystąpiły do OBUT, czyli Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów, które od kilku lat przeprowadza Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie.
[break]
Co prawda udział w sprawdzanie kompetencji z polskiego i matematyki jest dobrowolny, ale decyduje się na to większość szkół. Jak twierdzą ich dyrektorzy, chcą po prostu sprawdzić swoje słabe i mocne strony.
- Wyniki tych testów są dla nas bardzo istotne. W ubiegłym roku na przykład wyszło, że dzieci z klas trzecich mają problem, jak korzystać z linijki i mierzyć. Taką informację dostali nauczyciele klas czwartych, by właśnie nad tym popracowali z uczniami - opowiada Wanda Antonowicz, dyrektorka Zespołu Szkół nr 31 na toruńskim Rubinkowie. - Chcę podkreślić, że wyniki tych testów nie mają wpływu na późniejsze oceny dzieci ani premie dla nauczycieli.
I choć w podstawówkach starano się, by niepotrzebnie nie stresować uczniów, to emocji nie udało się uniknąć. Dzieci bały się testów.
- A jak mi źle pójdzie, zabraknie mi czasu albo nie zrozumiem poleceń? - zamartwiali się wczoraj rano trzecioklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 10.
Wyniki tegorocznych testów mogą być szczególnie ciekawe ze względu na dużą liczbę mieszanych wiekowo dzieci w poszczególnych klasach. Chodzą do nich bowiem 10- i 9-latki.
- Różnice są bardzo duże. Moja córka jest ze stycznia 2005, a jej kolega z ławki urodził się w listopadzie 2006 roku. Dzielą ich więc niemal dwa lata. Nie wiem, czy w tej sytuacji takie testy w ogóle warto przeprowadzać - uważa mama Magdy.
W Zespole Szkół nr 28 na Skarpie oraz w Szkole Podstawowej nr 27 w Kaszczorku wczoraj testów nie było.
- Mamy tylko jedną klasę trzecią i doskonale znamy jej kompetencje. Nie chcieliśmy dodatkowo denerwować uczniów - mówi Anna Czarnowska, dyrektor SP nr 27.
Badanie składało się z dwóch odrębnych testów. W części z języka polskiego postawiono na zadania sprawdzające rozumienie czytanego tekstu, ale też zredagowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej. Testowana była też umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji. W części matematycznej sprawdzano wiedzę z zakresu rachunków i geometrii oraz umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych. Każda z części trwała 45 minut.
Wszystkie dzieci w kraju, które wczoraj przystąpiły do OBUT, pisały identyczne testy. Teraz sprawdzą je ich nauczyciele. Następnie wyniki zostaną wprowadzone do internetowej bazy, gdzie po weryfikacji szkoły będą mogły porównywać swoje osiągnięcia z wynikami krajowymi oraz regionalnymi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?