Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzieci z podstawówek napisały OBUT - test kompetencji z polskiego i matematyki

Justyna Wojciechowska-Narloch
Tak wyglądało wczoraj Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów w SP nr 16 na Rubinkowie Fot.: S. Kowalski
Tak wyglądało wczoraj Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów w SP nr 16 na Rubinkowie Fot.: S. Kowalski
Choć chodziło tylko o sprawdzenie, czego dana szkoła uczy dobrze, a czego gorzej, to nerwów i tak nie udało się uniknąć. Trzecioklasiści z podstawówek wypełnili wczoraj pierwsze poważne testy.

Dzieci przystąpiły do OBUT, czyli Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów, które od kilku lat przeprowadza Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie.
[break]

Co prawda udział w sprawdzanie kompetencji z polskiego i matematyki jest dobrowolny, ale decyduje się na to większość szkół. Jak twierdzą ich dyrektorzy, chcą po prostu sprawdzić swoje słabe i mocne strony.

- Wyniki tych testów są dla nas bardzo istotne. W ubiegłym roku na przykład wyszło, że dzieci z klas trzecich mają problem, jak korzystać z linijki i mierzyć. Taką informację dostali nauczyciele klas czwartych, by właśnie nad tym popracowali z uczniami - opowiada Wanda Antonowicz, dyrektorka Zespołu Szkół nr 31 na toruńskim Rubinkowie. - Chcę podkreślić, że wyniki tych testów nie mają wpływu na późniejsze oceny dzieci ani premie dla nauczycieli.

I choć w podstawówkach starano się, by niepotrzebnie nie stresować uczniów, to emocji nie udało się uniknąć. Dzieci bały się testów.

- A jak mi źle pójdzie, zabraknie mi czasu albo nie zrozumiem poleceń? - zamartwiali się wczoraj rano trzecioklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 10.

Wyniki tegorocznych testów mogą być szczególnie ciekawe ze względu na dużą liczbę mieszanych wiekowo dzieci w poszczególnych klasach. Chodzą do nich bowiem 10- i 9-latki.

- Różnice są bardzo duże. Moja córka jest ze stycznia 2005, a jej kolega z ławki urodził się w listopadzie 2006 roku. Dzielą ich więc niemal dwa lata. Nie wiem, czy w tej sytuacji takie testy w ogóle warto przeprowadzać - uważa mama Magdy.

W Zespole Szkół nr 28 na Skarpie oraz w Szkole Podstawowej nr 27 w Kaszczorku wczoraj testów nie było.

- Mamy tylko jedną klasę trzecią i doskonale znamy jej kompetencje. Nie chcieliśmy dodatkowo denerwować uczniów - mówi Anna Czarnowska, dyrektor SP nr 27.

Badanie składało się z dwóch odrębnych testów. W części z języka polskiego postawiono na zadania sprawdzające rozumienie czytanego tekstu, ale też zredagowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej. Testowana była też umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji. W części matematycznej sprawdzano wiedzę z zakresu rachunków i geometrii oraz umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych. Każda z części trwała 45 minut.

Wszystkie dzieci w kraju, które wczoraj przystąpiły do OBUT, pisały identyczne testy. Teraz sprawdzą je ich nauczyciele. Następnie wyniki zostaną wprowadzone do internetowej bazy, gdzie po weryfikacji szkoły będą mogły porównywać swoje osiągnięcia z wynikami krajowymi oraz regionalnymi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska