Empatia na wagę złota. Dlaczego warto zostać opiekunką seniorów i jak to zrobić?

Materiał promocyjny
KATARZYNA ZBRZESKA, WSPÓŁZAŁOŻYCIELKA FIRMY HELP Tomasz Czachorowski
„Kiedy dorośniesz, odkryjesz, że masz dwie ręce. Jedną aby pomóc sobie, drugą by pomagać innym” - ten cytat zaczerpnięty od Audrey Hepburn to nasze motto - mówią Katarzyna Zbrzeska i Anna Błaszczak, założycielki firmy HELP, rekrutującej do pracy w opiece nad osobami starszymi na rynek niemiecki i luksemburski.

Praca w opiece to zawód, który będzie nam coraz bardziej potrzebny?

Katarzyna Zbrzeska: Demografia jest nieubłagana. Opiekunek osób starszych potrzeba coraz więcej. Dziś ten trend widoczny jest szczególnie silnie w Europie Zachodniej. Nasza firma jest odpowiedzią na te trendy. W procesie rekrutacji dajemy szansę młodym kandydatkom. Nie wymagamy studiów pielęgniarskich czy fizjoterapeutycznych. Mile widziane są osoby, które wcześniej opiekowały się osobami bliskimi lub wyjeżdżały do opieki za granicę. Kandydatki mogą liczyć na szkolenia - nawet jeśli nie mówią po niemiecku, HELP zapewnia kurs językowy. W ofercie jest też „Akademia Opiekuna”, czyli cykl szkoleń medyczno-terapeutycznych. Pielęgniarka opowie, jak we właściwy sposób wykonywać opatrunki, jak np. poradzić sobie z osobą na diecie cukrzycowej lub jak pobudzić pamięć u seniora. Opiekunka powinna jednak posiadać pewne cechy i umiejętności.

Anna Błaszczak: Przede wszystkim empatię. Chcemy dotrzeć do osób, które są otwarte na doświadczenia. Seniorzy, którzy korzystają z usług naszych opiekunek, chętnie podejmują współpracę z młodszymi osobami. Ta współpraca ich wręcz ożywia, zyskują nową energię, stagnacja ustępuje miejsca chęci życia. Na pewno potrzebna jest też cierpliwość. Seniorzy wiele czynności wykonują wolniej, bywają mniej samodzielni. Czasem z powodu złego stanu zdrowia wiele osób nie może samodzielnie wstać czy się ubrać. By tego typu czynności przebiegały sprawnie, bezstresowo i w miłej atmosferze, potrzeba często sporo cierpliwości.

Na początku przydaje się komunikatywność. Bez względu na barierę językową, różnicę płci, wieku czy charakteru, dobrze jest odnosić się do swojego podopiecznego serdecznie, z zainteresowaniem. Miła atmosfera przez pierwsze dni współpracy jest bardzo ważna.Na początku przydaje się komunikatywność. Bez względu na barierę językową, różnicę płci, wieku czy charakteru, dobrze jest odnosić się do swojego podopiecznego serdecznie, z zainteresowaniem. Miła atmosfera przez pierwsze dni współpracy jest bardzo ważna.

Co daje praca opiekunki?

A.B.: Otwiera głowę: na nowe tematy, bardziej życzliwe, u nas często niespotykane, podejście do człowieka. W Niemczech każdy mówi sobie w parku czy na ulicy „dzień dobry”, ludzie się sobą interesują, są pomocni i bardziej życzliwi. Panie, które wyjeżdżają do pracy w opiece, wchłaniają tę kulturę i do Polski wracają inaczej nastawione, dzielą się tym doświadczeniem z bliskimi. To, co przywożą stamtąd, tutaj daje same korzyści. Także te materialne. Wynagrodzenie to nawet do 1700 euro na rękę miesięcznie. W Polsce w tym zawodzie nikt nie jest w stanie zaproponować takiego wynagrodzenia. Dużą korzyścią jest legalne zatrudnienie. Cieszymy się zaufaniem pracowników oraz seniorów. Oferujemy w pełni legalne umowy zatrudnienia. Decydując się na pracę opiekunki w Niemczech, kandydatka może czuć się spokojna. Ubezpieczenie, wymagane składki oraz wszelkie inne kwestie formalne są opłacane. Nasze pracownice nie muszą zajmować się formalnościami - bierzemy to na siebie.

Jak wygląda praca opiekunki na miejscu?

K.Z.: Naszym klientom zależy na tym, by opiekunka czuła się u nich dobrze. Senior i jego rodzina zapewniają wszystko, czego opiekunka potrzebuje. Łącznie z dostępem do internetu, polskimi kanałami w telewizji, ale też np. rower, jeśli właśnie tak lubi spędzać wolny czas. Pytamy też czy rodzina jest w  stanie udostępnić opiekunce samochód do łatwiejszego poruszania się po najbliższej okolicy. Niezwykle ważne w tej pracy jest także zadbanie o odpoczynek. Dlatego staramy się utrzymać tzw. tandem. Najpierw do klienta jedzie jedna pani, a po kilku tygodniach wraca, by spędzić czas z rodziną. Wtedy zastępuje ją inna opiekunka. W takim wypadku senior wie, na co może liczyć i z kim współpracuje. Z kolei opiekunki dobrze znają miejsce pracy, dom, potrzeby i tryb dnia seniora. Dwie panie tworzące tandem wymieniają się. Po wypoczynku w domu chętnie wracają do pracy. Wymaga to otwartości na zmianę i łatwości przystosowywania się do nowych warunków. Inny kraj to przecież inne zwyczaje, inne święta. Warto jednak zaznaczyć, że nasi klienci szanują życie prywatne opiekunek. Doskonale zdają sobie sprawę, że większość pracowników prowadzi życie rodzinne w swoim kraju. Opierając się na elastycznym grafiku zatrudnienia, istnieje możliwość dostosowania długości pobytu do własnych preferencji. Najczęściej w Niemczech spędza się dwa miesiące. Zdarzają się też wyjazdy na dwa lub sześć tygodni.

Jakie są obowiązki opiekunki?

A.B.: Zależą one od sytuacji danego klienta. Jeśli jest taka potrzeba, opiekunka dba o zachowanie higieny, przygotowuje i podaje posiłki, pilnuje godzin podawania leków. Wśród zadań jest też aktywizowanie seniora. Jeśli ma on zajęcia dodatkowe lub rehabilitację, obowiązkiem opiekunki jest dowożenie na takie zajęcia i pomaganie w ćwiczeniach. Czasem ważne jest po prostu dotrzymywanie towarzystwa, bo coraz poważniejszym problemem w  starszym pokoleniu jest samotność. Jeśli senior jest chory, często czuje się zagubiony i niepewny, wtedy opiekunka powinna dawać też wsparcie. Ważne jest reagowanie na nagłe sytuacje, doglądanie i pielęgnacja, po prostu dbanie jak o członka własnej rodziny. Tak naprawdę nie istnieje jedna lista zadań, jakie wykonuje się podczas opieki nad seniorem. Wszystko zależy od wieku, stanu zdrowia oraz potrzeb.

Należy dostosować zakres wykonywanych czynności do wymagań podopiecznych. Nie wszyscy nasi klienci są niesamodzielni. Starsi ludzie często sami radzą sobie z codzienną pielęgnacją.

W takiej pracy zagrożeniem może być wypalenie. Jak go uniknąć?

A.B.: Rzeczywiście, rozłąka z rodziną, a nieraz spora odległość od domu sprawiają, że stres narasta. Umiejętność opanowania negatywnych myśli, przekucia ich w coś pozytywnego, ale też zdolność panowania nad sobą, dobrze wpływa na jakość usług. Mamy całe zaplecze, dzięki któremu możemy zapewnić opiekunce wszystko, by czuła się bezpiecznie. Zapewniamy także opiekę psychologów. Uruchomiliśmy też specjalną infolinię, na którą można zadzwonić, jeśli pojawią się jakieś problemy czy wątpliwości.

Jak wygląda proces rekrutacji?

K.Z.: Pierwszym krokiem jest wypełnienie formularza lub kontakt telefoniczny, bo to sama kandydatka powinna być zainteresowana współpracą z nami, mieć do tej pracy chęci i serce. Poznajemy to na podstawie wywiadu, ale też referencji. Pozytywna opinia byłego pracodawcy jest zawsze bardzo cenna. Jednak głównym źródłem informacji jest rozmowa. Pytamy przede wszystkim o dotychczasowe doświadczenia w opiece, ale też np. czy dana osoba umie i lubi gotować, czy lubi zwierzęta. Pytamy też o hobby i zainteresowania, o dyspozycyjność, o znajomość języka niemieckiego. Będzie on potrzebny w komunikacji z seniorem na podstawowym poziomie. Opiekunka musi wiedzieć, czy seniora coś boli, czy czegoś potrzebuje. Powinna też umieć zareagować w sytuacji kryzysowej - rozpoznać, że coś się dzieje i być w stanie wezwać pomoc.

A.B.: Jeśli kandydatka znajdzie się w naszej bazie, następnym etapem jest wyszukanie odpowiedniej dla niej oferty pracy. Staramy się dopasować ofertę do kandydatki. Jeśli jest zainteresowana, wysyłamy jej kandydaturę klientowi. Wtedy pozostaje już tylko przygotować przejazd, odpowiednie dokumenty do umowy. Ze swojej strony kandydatka powinna mieć tylko konto w banku i dobre chęci. Wszystkie formalności załatwiamy za naszych pracowników.

Firma HELP świętuje trzecie urodziny. A jakie były jej początki?

K.Z.: HELP to wynik połączenia dwóch osobowości. Kasia miała doświadczenie germanistyczne, doskonale zna język niemiecki. Ja skończyłam liceum medyczne i zawsze chciałam pomagać potrzebującym. Obie jesteśmy po prostu wrażliwe na świat - osoby starsze, dzieci, zwierzęta. Nie jest nam obojętne to, co się z nimi dzieje. A jeśli dzieje się źle, nie potrafimy przejść obok tego obojętnie. Zauważyłyśmy, że na zachodzie coraz więcej starszych osób, coraz częściej samotnych, potrzebuje pomocy. Postanowiłyśmy założyć firmę, która tę pomoc zapewni.

Czego Was nauczyła ta praca?

A.B.: Prowadzenie firmy dało nam świadomość, że młodość nie trwa wiecznie. Być może kiedyś sami będziemy mało mobilni, sprawni fizycznie, sami będziemy nieco wolniej wchodzić po schodach czy przechodzić przez ulicę. Będziemy oczekiwali tego, co dziś dajemy klientom: wsparcia, opieki, bezpieczeństwa. Chcemy, żeby nasza firma to poczucie dawała. Naszymi maskotkami są suczka Lilka i pies Benek, które można tu spotkać na co dzień. Nasze zwierzaki nie tylko pozwalają rozładować napięcia i stresy, ale dają również ciepło i serdeczność. Wartości, którymi kierujemy się na co dzień.

HELP - AGENCJA ZATRUDNIENIA, GWARANTUJĄCA PRACĘ DLA OPIEKUNEK OSÓB STARSZYCH NA TERENIE NIEMIEC I LUKSEMBURGA.

TEL. 518 788 038, 52 321 65 31

PRACA@HELP24.INFO |

WWW.HELP24.INFO
Empatia na wagę złota. Dlaczego warto zostać opiekunką seniorów i jak to zrobić?
Tomasz Czachorowski

Materiał oryginalny: Empatia na wagę złota. Dlaczego warto zostać opiekunką seniorów i jak to zrobić? - Express Bydgoski

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3