MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Globalny rynek chatbotów osiągnie do 2025 roku wartość 1,25 mld dol

Michał Grams
Michał Grams, Prezes Zarządu TogetherData.
Michał Grams, Prezes Zarządu TogetherData. TD
Prognozuje się, że globalny rynek chatbotów osiągnie do 2025 roku wartość 1,25 mld dol, uzyskując skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 24,3 proc. Natomiast według raportu kolejnej firmy badawczej, implementacja chatbotów może przynieść do 2022 roku 8 mld USD oszczędności w biznesie. Natomiast popyt na chatboty sprzedażowe i obsługujące klientów wzrośnie do 2020 roku o 25 proc.

Chatboty i systemy oparte na sztucznej inteligencji to w takich obszarach jak sprzedaż, czy obsługa klienta, trend podyktowany wymogami stawianymi przez rzesze konsumentów. Dostępność przez 24 godziny,7 dni w tygodniu, czy spersonalizowane i zindywidualizowane podejście do klienta są kluczowymi czynnikami przemawiającymi za tego typu rozwiązaniami. W ciągu najbliższych dwóch lat aż 85 proc. kontaktów z klientami będzie się odbywała bez czynnika ludzkiego. Prognozował to już 2011 roku Gartner. W Polsce do 2020 roku ten wskaźnik może osiągnąć 30 proc.

Przeczytaj także:

Największy popyt na rozwiązania bazujące na chatbotach zostanie w ciągu najbliższych dwóch lat odnotowany w takich branżach jak ubezpieczenia, e-handel, telekomunikacja oraz finanse. Najmniejszy wzrost popytu jest prognozowany w takich branżach jak HR, edukacja oraz e-administracja. Średni popyt na tego typu systemy informatyczne wzrośnie w Polsce do 2020 roku o 25 proc. Wśród najczęstszych motywatorów skłaniających polskie firmy do implementacji rozwiązań bazujących na chatbotach dominuje chęć optymalizacji budżetowej.

Prawie połowa firm wyznacza sobie za cel oszczędności, 1/3 za priorytet uważa usprawnienie procesów związanych z obsługą klienta, natomiast 1/4 proc. widzi w technologii opartej na sztucznej inteligencji szansę na zwiększenie sprzedaży.

Optymalizacja budżetowa poprzez wdrożenie chatbotów, paradoksalnie nie polega na ograniczeniu zatrudnienia. Wiąże się ona z usprawnieniem czasochłonnych i kosztownych, procedur jak np. likwidacja szkód w ubezpieczeniach, czy doradztwa dotyczącego wyboru usług finansowych w czasie rzeczywistym.

Chatboty mogą zastąpić nie pracowników, ale poszerzyć ich kompetencje. Dodatkowo może uwolnić pracowników od najżmudniejszych zadań i stworzyć przestrzeń czasową na bardziej kreatywne zadania i innowacje. Co ciekawe 75 proc. spośród ankietowanych przez firmę Tata Communications uważa, iż zastosowanie sztucznej inteligencji stworzy nowe role dla pracowników. Chatboty mogą stanowić efektywniejszy substytut wewnętrznych i zewnętrznych źródeł informacji zarówno dla pracowników (intranet), jak i klientów (infolinia czy wewnętrzne skrzynki pocztowe).

W przypadku prowadzenia procesu obsługi klienta przez sztuczną inteligencję, czynnik ludzki zostanie ograniczony jedynie do roli koordynującej i nadzorującej. Dodatkowo długi czas oczekiwania na połączenie z konsultantem zostałby ograniczony praktycznie do zera, ponieważ trafiałyby do nich tylko skomplikowane przypadki. Z naszych szacunków wynika, iż oszczędności w dziedzinie obsługi klienta, sprzedaży oraz usprawnienia wewnętrznych procedur mogą zostać w Polsce - dzięki botyzacji - zredukowane w ciągu najbliższych 7 lat o prawie 150 mln zł.

Obejrzyj wideo:

60 Sekund Biznesu: W Polsce znaczna część użytkowników deklaruje, że nie potrzebuje internetu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska