Ponieważ jednak jej udzielanie świadczyć ma niejako o dobrej jakości towaru w praktyce jest ona bardzo rozpowszechniona - dodaje prawnik.
Każdy z nas robi zakupy, inwestuje w różne sprzęty. Co warto wiedzieć o gwarancji?
Po pierwsze, gwarantem wcale nie musi być sprzedawca. Może być nim producent, dystrybutor, firma importująca. Sprzedawca może ale nie musi być gwarantem.
Czas gwarancji określa się w umowie gwarancyjnej. Zależy od woli gwaranta. Jeśli jednak czasu tego nie określił przyjmuję się, że trwa on dwa lata od momentu wydania towaru. Gwarant sam też określa swe obowiązki w umowie i może przewidywać różne wyłączenia. Najczęściej w razie złożenia reklamacji z tytułu wad produktu deklaruje naprawę, wymianę lub zwrot kosztów.
W razie wymiany towaru czas gwarancji zaczyna biec na nowo od momentu dostarczenia rzeczy z powrotem klientowi. Tak samo w razie odbioru po istotnej naprawie. Jeśli naprawa nie była istotna czas gwarancji przedłuża się o okres przez który nie mogliśmy korzystać z towaru w związku złożoną reklamacją. Co jest, a co nie jest naprawą istotną bywa nieraz przedmiotem sporu. Np. naprawę silnika w maszynie raczej uznamy za naprawę istotną.
Czytaj też:
Zarobki w wojsku 2019
Zarobki w policji 2019
Zarobki nauczycieli. Paski płacowe
W razie wymiany pojedynczej części okres gwarancji jest liczony na nowo w stosunku do tej części. (np. wymiana karty graficznej w komputerze). W razie reklamacji wadliwy towar dostarcza się na wskazany adres na koszt gwaranta. Jeśli jednak okoliczności (z reguły gabaryty towaru) wskazują, że usterka powinna być naprawiona na miejscu to odbywa się to właśnie na miejscu. Gwarancja powinna być wydana wraz z towarem. Gdy natomiast ją zagubiliśmy nie znaczy to, iż straciliśmy uprawnienia. Ciężej będzie jedynie ustalić na bieżąco jej treść.
W umowie gwarancyjnej gwarant wskazuję, w jakim terminie naprawi czy wymieni towar. Gdy takich zapisów nie poczynił swe obowiązki powinien wykonać niezwłocznie nie później jednak niż w 14 dni od odebrania towaru.
ZOBACZ TEŻ:
Uprawnienia przyznane z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wskazanych w rękojmi. Oznacza to, iż w przypadku braku powodzenia naszych żądań wniesionych w postępowaniu gwarancyjnym można dochodzić roszczeń na podstawie rękojmi za wady produktu. (Rękojmia jest niezależna od gwarancji, każdy przedsiębiorca musi się do niej stosować, a gwarancja jak zaznaczono na wstępie to dobrowolna deklaracja.).
Warto na koniec wskazać, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym - kończy Andrzej Pazdyga.
Zobacz też: Stop agresji na drodze - odc. 5
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?