Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jezdnia będzie robić się coraz jaśniejsza

n
Wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na remont ulicy Odrodzenia w Kowalewie Pomorskim. Na trasie łączącej dworzec kolejowy z centrum miasta ułożony zostanie mikrodywanik.

<!** Image 3 align=none alt="Image 212538" sub="Po roku-dwóch jezdnia na remontowanym fragmencie w Kowalewie Pomorskim stanie się jasnoszara, tak jak ta w Bożenkowie pod Bydgoszczą [Fot.: Dariusz Bloch]">Wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na remont ulicy Odrodzenia w Kowalewie Pomorskim. Na trasie łączącej dworzec kolejowy z centrum miasta ułożony zostanie mikrodywanik.

Mikrodywaniki to wciąż rzadkość na kujawsko-pomorskich drogach. Jednak ostatnie doświadczenia pokazują, że to dobry sposób na remonty zniszczonych tras, które wykonano na stosunkowo dobrej podbudowie.

- W 2011 roku wykonaliśmy w tej technologii ponadkilometrowy odcinek na drodze wojewódzkiej nr 244 w Bożenkowie pod Bydgoszczą - mówi Mirosław Kielnik, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. - Do dziś na drodze nie pojawiły się żadne spękania ani dziury. Dlatego w tym roku wykonamy kolejny odcinek w tej technologii. Tym razem wytypowaliśmy do tych prac ulicę Odrodzenia w Kowalewie Pomorskim.

- To znakomita wiadomość - mówi Wojciech Kwiatkowski, starosta golubski. - Ten odcinek drogi wojewódzkiej nr 544 komunikuje dworzec kolejowy i osiedle mieszkaniowe w jego rejonie z centrum miasta. Poza tym ta trasa stanowi dla wielu mieszkańców powiatu ważną drogę dojazdową w kierunku węzła autostradowego w Lisewie. Po zrealizowaniu tego remontu najbardziej zależeć będzie nam na rozpoczęciu prac na drodze wojewódzkiej nr 569 łączącej Golub-Dobrzyń z Toruniem.

Technologia „slurry seal” opiera się na układaniu cienkiej (do 2 centymetrów) warstwy mieszanki asfaltowej z wyselekcjonowanym kruszywem. Doskonale sprawdziła się ona w innych województwach na zniszczonych trasach, które nie są narażone na przejazdy najcięższych pojazdów. Można stwierdzić, że to coś pośredniego pomiędzy nakładką a tradycyjną „powierzchniówką”.

Po remoncie droga pozbawiona jest nierówności i doskonale zabezpieczona przed wnikaniem wilgoci. Prace można prowadzić także jesienią i zimą.

<!** reklama>

Jednocześnie w czasie prac kierowcy nie muszą obawiać się odskakujących grysów. Po 20-40 minutach od ułożenia mikrodywanika można po nim puścić już ruch.

Warto dodać, że z czasem odnowiona jezdnia będzie zmieniać kolor. Początkowo nawierzchnia będzie intensywnie czarna. Z czasem drobne kamienie ułożone wraz z emulsją przecierają się pod wpływem ruchu pojazdów, zyskując coraz jaśniejszą barwą. Po roku-dwóch latach jezdnia stanie się jasnoszara. To również podnosi bezpieczeństwo. Na jasnej fakturze jezdni łatwiej po zmroku dostrzec innych uczestników ruchu, takich jak pieszych lub rowerzystów.

Na koniec prac odnowione zostanie oznakowanie poziome. Wyregulowane zostaną także studzienki kanalizacyjne i pokrywy umożliwiające dostęp do innych podziemnych instalacji znajdujących się pod jezdnią.

W czasie prac kierowcy powinni liczyć się z niewielkimi utrudnieniami. Podczas układania mikrodywanika prac ruchem wahadłowym pokierują sygnaliści. Oprócz zwężeń należy liczyć się z ograniczeniem prędkości.


Fakty

Ulica Odrodzenia w Kowalewie Pomorskim

  • Długość odcinka drogi wojewódzkiej nr 544 do remontu: 1,85 kilometra.
  • Termin remontu: sierpień-wrzesień 2013 roku.
  • Szacowany koszt inwestycji: około 250 tys. zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska