Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowca nie ma szans

Zbigniew Juchniewicz
Obok 380 fotoradarów, setek nieoznakowanych radiowozów oraz Inspekcji Transportu Drogowego, ponad 100 fotoradarów straży miejskich i gminnych, na kierowców będą też czekały odcinkowe pomiary prędkości.

Obok 380 fotoradarów, setek nieoznakowanych radiowozów oraz Inspekcji Transportu Drogowego, ponad 100 fotoradarów straży miejskich i gminnych, na kierowców będą też czekały odcinkowe pomiary prędkości.

- Zakończyło się już postępowanie przetargowe, które wyłoniło wykonawcę tego systemu - wyjaśnia Piotr Jaworski, naczelnik Wydziału Inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. - Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Zaberd oraz Trax-elektronik. <!** reklama>Wykonawca ma uruchomić system jeszcze w tym roku. Bardziej niż na odcinkowym pomiarze prędkości zależy nam na wagach preselekcyjnych. To degradacja dróg przez przeciążone pojazdy jest najważniejszym problemem, z którym się zmagamy. System zainstalujemy na trzech drogach: nr 251 w Kościelcu, nr 552 w Papowie koło Torunia oraz nr 241 w Kcyni. Koszt jego instalacji wyniesie 2,14 mln zł brutto. System pomoże nam także dokładnie określać natężenie i strukturę ruchu na drogach wojewódzkich - dodaje Piotr Jaworski.

Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów składa się z dwóch w pełni kompatybilnych członów: sieci autonomicznych trzech punktów pomiarowych oraz centralnego systemu statystycznego. Jego działanie można opisać w kilku punktach.

Wiele możliwości

Pierwszy to pobranie obrazu pojazdu. Każdy z autonomicznych punktów pomiarowych wyposażony jest w kamerę stale monitorującą przejeżdżające pojazdy.

Następny krok to analiza obrazu. Zainstalowane na terminalach oprogramowanie umożliwia określenie w czasie rzeczywistym wszystkich cech niezbędnych do identyfikacji obrazu zapisanego przez kamerę (numeru tablicy rejestracyjnej, rodzaju i marki oraz koloru pojazdu).

Trzeci krok polega na przekazaniu danych. Trafiają one do centralnego systemu statystycznego. Transfer ten odbywa się za pośrednictwem połączenia internetowego lub GPRS. Następny krok to weryfikacja danych. Centralny System Statystyczny dokonuje obliczeń oraz porównuje dane z poszczególnych punktów pomiarowych. Na koniec informacje są przesyłane automatycznie w postaci syntetycznych raportów do odbiorców, czyli do Inspekcji Transportu Drogowego.

W oku kamery

Kamery zainstalowane będą przy wjeździe na odcinek objęty systemem i przy zjeździe z trasy. Każdy pojazd, bez względu na prędkość, którą się porusza, będzie miał robione zdjęcia. Komputer porówna je pomiędzy punktami pomiarowymi i ustali średnią prędkość. Jeśli będzie wyższa niż dopuszczalna, kierowcy mogą spodziewać się mandatu.

Waga preselekcyjna to bardzo dokładna listwa pomiarowa, wbudowana w nawierzchnię jezdni. Kiedy przejeżdża po niej nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej. Umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. Informacja o wykroczeniu drogą radiową natychmiast trafia do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na legalizowanej wadze stacjonarnej.

Gdy urzędowy pomiar potwierdzi wynik ważenia preselekcyjnego i przekroczenie parametrów wagowych, inspektorzy nie dopuszczają takiego pojazdu do dalszej jazdy i wobec nieuczciwego przewoźnik,a przeładowującego swój pojazd, wszczynają postępowanie administracyjne, które kończy się nałożeniem kary finansowej zgodnie z taryfikatorem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska