reklama

Kto chce się przejechać po Toruniu ogórkiem? Mamy 20 zaproszeń [Zdjęcia]

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Zaktualizowano 
Wiekowy jelcz, czyli legendarny ogórek, będzie jeździł po Toruniu 16 listopada. MZK zaprasza na dwie wycieczki między dworcem Toruń Główny i Toruń Miasto, oraz później, na trasę linii nr 40 z archiwum Miejskiego Zakładu Komunikacji
16 listopada minie 95 lat odkąd na ulice Torunia wyjechał pierwszy autobus. Z tej okazji Miejski Zakład Komunikacji szykuje niespodziankę. My również poszperaliśmy nieco w archiwach. Znaleźliśmy między innymi rozkład jazdy i cenniki toruńskich autobusów z 1924 roku.

Kto chociaż raz podróżował popularnym ogórkiem, ten na pewno będzie to pamiętał do końca życia. Ten charakterystyczny warkot silnika i w ogóle sam silnik, ulokowany tuż obok kierowcy...

Stare czasy gdy jelcze były podstawą komunikacji miejskiej będzie sobie można powspominać w sobotę 16 listopada. Tego dnia minie 95 lat od momentu, gdy na toruńskich ulicach pojawiły się pierwsze autobusy. Miejski Zakład Komunikacji postanowił uczcić ten jubileusz wypożyczając na jeden dzień ogórka. Autobus połączy dwa punkty, między którymi kursowały autobusy w 1924 roku, czyli Dworzec Miejski z Dworcem Głównym. W pierwszy kurs wyruszy o godz. 12, w drugi o godz. 13.30. W obu przypadkach w podróż będą się mogli wybrać posiadacze specjalnych zaproszeń. My mamy dla Państwa po 10 takich biletów na każdy kurs. Rozdamy je tym, którzy jako pierwsi we wtorek 12 listopada dodzwonią się o godz. 12 pod numer telefonu: 56-611-81-11.

POLECAMY
Seks za kratami, czyli intymne widzenia więźniów. Jak wyglądają w Toruniu i regionie?
TOP 12 Najlepsza przychodnia w Toruniu: gdzie w Toruniu można znaleźć taką placówkę?
Suntago Wodny Świat: zobaczcie jak wygląda od środka największy park wodny w Europie. Mamy zdjęcia z inwestycji realizowanej w Polsce!

O pojemności ogórków i o tym, jak się w nich kiedyś podróżowało, można napisać wiele. Teraz jednak czasy są inne, sytuacja na drogach również. 10 zaproszeń na jeden kurs oznacza zatem, że jest ich 10 i ani jednego więcej. Bardzo prosimy o zrozumienie. Jeżeli komuś szczęście nie dopisze, będzie mógł go jeszcze poszukać 16 listopada o godz. 14.30 na placu Skalskiego w Toruniu, bądź odpowiednio później na przystankach linii nr 40. Zabytkowy ogórek pojedzie trasą „40” na Bielawy i wróci na plac Skalskiego. Tym autobusem będzie się można przejechać za darmo, chociaż pewnie będzie ścisk jak to drzewiej bywało. W jubileuszową sobotę MZK ma również wytoczyć na ulicę swojego weterana - jelcza o numerze bocznym 413.

Historia toruńskich autobusów zaczęła się rzecz jasna od pojazdów innej marki. 95 lat temu szlak przecierały cztery fordy. Od 16 listopada 1924 roku jeździły one dwiema trasami. W nocy kursowały między Rynkiem Staromiejskim i Dworcem Głównym, natomiast w dzień, między Dworcem Głównym i Dworcem Miejskim. Korzystały przy tym z przeprawy kolejowo-drogowej, innego mostu wszak wtedy w Toruniu nie było. Przy okazji może warto jednak wspomnieć, że decyzję o budowie drugiego mostu, tym razem już wyłącznie drogowego, Rada Miasta Torunia podjęła w listopadzie 1924 roku, kilka dni po uruchomieniu komunikacji autobusowej.

Jednorazowy bilet dzienny kosztował 30 groszy, za 10-przejazdowy karnet trzeba było zapłacić 2.50 złotego. W 1924 roku można też było zaopatrzyć się w bilety „przesiadkowe”, dzięki którym można było pojechać autobusem i tramwajem. Kosztowały one 40 groszy, za karnet trzeba było zapłacić 3.50 zł. W nocy bilet jednorazowy kosztował 60 groszy.

ZOBACZ TEŻ

Wyjątkowe zdjęcia Torunia na 101. rocznicę odzyskania niepod...

„Dzieci do lat trzech, trzymane na ręku są wolne od opłaty - informowało „Słowo Pomorskie” w listopadzie 1924 roku. - Za pakunek ponad 5 kg opłaca się bilet normalny. Bagaż umieszcza się na dachu autobusu. Bagażu ponad 25 kg., względnie o rozmiarach nieodpowiednich nie przyjmuje się. Karty dziesiątkowe nie są ważne w nocy, to jest od godz. 22 i pół do 7”.

Pierwsze autobusy odjeżdżały w nocy spod Ratusza Staromiejskiego o północy, następnie godz. 1.10, 2, 3, 4, 4.45, 6. Podróż na Dworzec Główny trwała 20 minut. Autobus zatrzymywał się na przystankach: Rynek Nowomiejski, Dworzec Miejski. W dzień autobusy odjeżdżały co pół godziny. W 1925 roku do linii międzydworcowej doszły jeszcze linie na Jakubskie Przedmieście i Podgórz. Autobusy do sąsiedniego miasta odjeżdżały z Rynku Staromiejskiego co godzinę.

Miejski Zakład Komunikacji posiada bardzo ciekawe muzeum, które działa przy zajezdni tramwajowej na Bydgoskim Przedmieściu. Opiekuje się nim pani Edyta Urtnowska, która jest prawdziwą chodzącą encyklopedią komunikacji miejskiej w Toruniu. Pani Edyta opracowała dzieje toruńskich tramwajów, pracuje także nad historią autobusów. Dzięki niej wiemy, że linie autobusowe sprzed 95 lat okazały się nierentowne i po kilkunastu miesiącach zostały zamknięte. Po mimo tego, że w latach 30. autobusowa komunikacja podmiejska i międzymiastowa nabierała rozpędu, w samym Toruniu do 1939 roku nikt już nie próbował konkurować z tramwajami, taksówkami i dorożkami.

„Wznowienie ruchu autobusowego nastąpiło w 1940 roku, kiedy okupant, nie mogąc odbudować zniszczonej linii tramwajowej przez most drogowy do Dworca Głównego, zakupił dziewięć nowych autobusów marki Gräf Stift i 11 przyczepek - czytamy w opracowaniu udostępnionym przez MZK. - Autobusy te początkowo napędzane były benzyną, później przystosowano je na napęd ropny, a ostatecznie na gaz świetlny i drewno.

ZOBACZ TEŻ

Skini i antyfaszyści, czyli pamiętny dzień niepodległości w ...

Pod koniec 1945 roku tabor autobusowy prawie w ogóle nie istniał. Część wozów zabrał okupant, a resztę zdekompletował. Pierwszy autobus po wojnie został uruchomiony 9 lutego 1946 roku tworząc komunikację z Dworcem Głównym. Drugi autobus został oddany do eksploatacji 1 sierpnia i jeździł tą samą trasą, tylko że w nocy. 4 listopada został uruchomiony trzeci autobus, który kursował na linii łączącej Plac Rapackiego z dzielnicą Podgórz. Były to autobusy montowane z części wozów pozostałych po wojnie.

Taki stan istniał do 1952 roku, kiedy do eksploatacji wprowadzono pierwszy nowy autobus Ikarus 30. Ponieważ była to kropla w morzu potrzeb, w 1953 roku zostały sprowadzone autobusy z tzw. „upłynnienia” marki Magirus oraz Mavag z Katowic, których eksploatacja była jednak krótkotrwała. Od 1955 roku następowała stopniowa poprawa stanu taboru autobusowego. Na ulicach pojawiły się autobusy krajowej produkcji typu Star-52. Pod koniec 1958 roku dysponowano czternastoma autobusami, które obsługiwały linie łączące Podgórz, Rudak i Bielany.

W latach 60. pasażerów przewoziły autobusy marki San (różne typy) i Jelcz. Do połowy lat 70. liczba linii wzrosła do ośmiu. W kolejnych latach w systemie komunikacji autobusowej wprowadzano zmiany poprzez wydłużanie istniejących połączeń, poprawianie jakości obsługi i uruchamianie nowych linii. Od 1984 roku po Toruniu jeździły tylko Jelcze PR 110. Taki stan istniał osiem lat, kiedy to w 1992 roku wyjechał na ulice kolejny typ Jelcza - 120M posiadający turbodoładowane silniki. Rok później zakupiono dwa autobusy o małej pojemności (autosan H-6-20) służące do obsługi linii o małym natężeniu ruchu, głównie na trasie osiedle Brzezina - plac Teatralny. W celu przystosowania komunikacji autobusowej dla potrzeb osób niepełnosprawnych zakupiono 10 pojazdów ze specjalnymi windami przeznaczonymi do transportu pasażerów na wózkach inwalidzkich oraz dwa autobusy z częściowo obniżoną podłogą typu Jelcz 121M z ekologicznym silnikiem”.

WARTO PRZECZYTAĆ

Nowy limit na drogach: zero promili za kierownicą? Nowa prop...

Te auta rejestrujemy w Polsce. Marki popularne i premium (RAPORT)

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
TorTor
12 listopada, 10:46, Gość:

Nie trzeba się zapisywać,codziennie jak na razie doświadczamy na ulicach muzealne autobusy.Także akcja trochę strzelona w kolano.

Czyżby? Nie zauważyłem. Może ci się miasta pomyliły :)

G
Gość

Nie trzeba się zapisywać,codziennie jak na razie doświadczamy na ulicach muzealne autobusy.Także akcja trochę strzelona w kolano.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3