Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto ma kolejne rondo - tym razem duże i płaskie

Redakcja
Rondo na skrzyżowaniu ulicy Kętrzyńskiego z obwodnicą powstawało przez dziesięć miesięcy - od listopada 2014 roku do sierpnia tego roku. Jego budowa była możliwa dopiero po likwidacji torowiska po dawnej kolejce, kursującej z dworca PKP do miasta
Rondo na skrzyżowaniu ulicy Kętrzyńskiego z obwodnicą powstawało przez dziesięć miesięcy - od listopada 2014 roku do sierpnia tego roku. Jego budowa była możliwa dopiero po likwidacji torowiska po dawnej kolejce, kursującej z dworca PKP do miasta
Zakończyła się budowa ronda w Wąbrzeźnie na skrzyżowaniu ulicy Kętrzyńskiego z obwodnicą. Inwestycja była możliwa dopiero po zlikwidowaniu torów.

Prace rozpoczęły się w listopadzie ubiegłego roku. Sfinansowano je dzięki wsparciu z Regionalnego Programu Operacyjnego naszego województwa.
- Wcześniejsza organizacja ruchu z łamanym pierwszeństwem była już w momencie budowy obwodnicy traktowane jako przejściowa - wyjaśnia Mirosław Kielni, dyrektor ZDW w Bydgoszczy.
Budowę ronda uniemożliwiały tory wzdłuż ulicy Kętrzyńskiego.
- Tereny kolejowe po nieczynnej linii łączącej dworzec z centrum miasta udało się przejąć gminie w ostatnich latach. To otworzyło drogę do zrealizowania tej inwestycji. Jej koszt wyniósł 2,1 mln zł. Wykonawcą została firma Skanska - dodaje dyrektor ZDW.

Rozbiórka i wycinka

Budowa czwartego ronda była możliwa dzięki zagwarantowaniu przez samorząd województwa dodatkowych środków na modernizację dróg. Koszt inwestycji wyniósł 2,1 mln zł.
Prace zaczęły się od przebudowy podziemnego uzbrojenia. Na czas robót wykonano także drogi tymczasowe, by zminimalizować utrudnienia dla kierowców.
- W zakres zadania wchodziły m.in. roboty rozbiórkowe, wycinka drzew i krzewów kolidujących z inwestycją i budowa nowych fragmentów dróg dojazdowych wraz z wyspą centralną - wymieniają w ZDW w Bydgoszczy. - Chodniki i ścieżki rowerowe zostały wykonane z betonowej kostki. Wyspę centralną otoczono kamienną opaską, ułatwiającą manewry pojazdom ciężarowym. Wokół ronda powstało tez nowe oświetlenie oraz kanalizacja deszczowa.
Ronda swoją konstrukcją ograniczają prędkość jazdy oraz zapewniają kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu, dzięki czemu wydatnie podnoszą poziom bezpieczeństwa. Stanowią też charakterystyczne punkty odniesienia. Wcześniej budowane wąbrzeskie ronda mają jednak w centralnym punkcie wzniesienia, które zdaniem kierowców utrudniają widoczność.
- Te rondo jest największe w mieście i z pewnością poprawiło bezpieczeństwo na skrzyżowaniu z obwodnicą - mówi pan Andrzej z Wąbrzeźna. - Dobrze widać wjeżdżających na rondo innych kierowców.

Wąbrzeźno pierwsze

Przypomnijmy, że obwodnica Wąbrzeźna była pierwszym obejściem w regionie zbudowanym ze środków europejskich jeszcze w 2006 roku.
- Samorząd Wąbrzeźna był także pierwszym, który zdecydował się przejąć drogi wojewódzkie w granicach miasta - dodaje Mirosław Kielnik. - Miejska gmina administruje nimi od 2012 roku. ZDW natomiast od ponad dwóch lat administruje obwodnicą, którą przebiega DW nr 534 (łącząca Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin) i DW nr 548 (komunikująca Chełmno, Wąbrzeźno i Brodnicę).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska