Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MZD w Toruniu na cenzurowanym po kontroli NIK! "Niegospodarność" - pada w raporcie. Chodzi o uszkodzone drogi i znaki po wypadkach

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Wyjaśnień kontrolerom NIK udzielał Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.Pierwszym zadaniem kontrolerów NIK tak w Toruniu, jak i w 24 innych gminach na terenie 8 województw (bo taki zasięg miała kontrola) było sprawdzanie, czy zniszczona wskutek kolizji i wypadków drogowa infrastruktura była naprawiona. I czy stało się to w dopuszczalnym terminie. O tym, jak ważne to dla bezpieczeństwa kierowców i pieszych nikogo przekonywać nie trzeba. Chodzi przecież o znaki drogowe, oświetlenie, sygnalizacje itp.W większości przypadków MZD zniszczenia naprawił na czas. Kontrolerzy problemy wykryli i wytknęli jednak w dwóch sytuacjach na 40 szczegółowo badanych, bo nie odtworzono zniszczonej infrastruktury mimo upływu ostatecznych terminów, czyli 7 i 4 miesięcy od momentu kolizji.
Wyjaśnień kontrolerom NIK udzielał Rafał Wiewiórski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.Pierwszym zadaniem kontrolerów NIK tak w Toruniu, jak i w 24 innych gminach na terenie 8 województw (bo taki zasięg miała kontrola) było sprawdzanie, czy zniszczona wskutek kolizji i wypadków drogowa infrastruktura była naprawiona. I czy stało się to w dopuszczalnym terminie. O tym, jak ważne to dla bezpieczeństwa kierowców i pieszych nikogo przekonywać nie trzeba. Chodzi przecież o znaki drogowe, oświetlenie, sygnalizacje itp.W większości przypadków MZD zniszczenia naprawił na czas. Kontrolerzy problemy wykryli i wytknęli jednak w dwóch sytuacjach na 40 szczegółowo badanych, bo nie odtworzono zniszczonej infrastruktury mimo upływu ostatecznych terminów, czyli 7 i 4 miesięcy od momentu kolizji. Grzegorz Olkowski
Zniszczone miejskie drogi, znaki, latarnie, barierki - to skutki kolizji, których naprawy kosztują miliony. Naczelna Izba Kontroli sprawdziła, także w Toruniu, czy samorządy potrafią egzekwować koszty napraw z OC kierowców. Raport opublikowała 7 grudnia 2021 roku. Wyniki? W skali kraju fatalne. Dla MZD w Toruniu - średnie. Jedynie w Bydgoszczy zwindykowano całość kosztów.

Zobacz wideo: Policja i sanepid wzmagają kontrole maseczek!

Kontrola NIK w Kujawsko-Pomorskiem

Problem jest poważny, bo tylko w kontrolowanym przez NIK okresie trzech lat (2017-2020) i tylko w samym Toruniu wskutek kolizji lub wypadków doszło do 304 uszkodzeń miejskiej infrastruktury drogowej. Chodzi o zniszczenia znaków, latarni, barierek, nawierzchni itp. Naprawy kosztowały łącznie 1 milion 433 tysięcy 200 zł.

Warto przeczytać

Kto powinien te koszty pokryć? Sprawca, czyli winny kierowca. A precyzyjniej - pieniądze powinny być wyegzekwowane od towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym miał wykupione OC. To zadanie samorządu. U nas - Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Kontrolerzy ustalili, że przez trzy lata MZD ustalił sprawcę uszkodzenia w 209 przypadkach (68,8 proc.), co na tle kraju jest niezłym wynikiem.

W 207 przypadkach udało się w Toruniu doprowadzić do tego, że koszty naprawy pokryto z OC kierowcy (łącznie 826,8 tys. zł). Jednak w kolejnych 98 przypadkach koszty pokrywane były z ubezpieczenia miasta (na nie składają się podatnicy). A była to łącznie suma niebagatelna, bo blisko 600 tysięcy zł. W 13 przypadkach natomiast za uszkodzenia trzeba było płacić bezpośrednio z budżetu miasta (znów złożyli się podatnicy)."Niegospodarność" - tak określa takie sytuacje NIK. Dodajmy, że jedynie w Bydgoszczy w całości (900 tys. zł) zwindykowano koszty napraw.

W miniony poniedziałek (06.12) Agencja Mienia Wojskowego rozpoczęła sprzedaż swoich nieruchomości. W jej ofercie znajdziemy także możliwość najmu miejsc postojowych lub gruntów. Co ciekawego i za ile można nabyć? Jest wiele okazji. Oto szczegóły wybranych ofert! >>>>>

Agencja Mienia Wojskowego sprzedaje i wynajmuje swoje nieruc...

- W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami NIK skierowała do odpowiednich rzeczników dyscypliny finansów publicznych dziesięć zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Ponadto, po stwierdzeniu w Miejskim Zarządzie Dróg w Toruniu naruszenia ustawy o rachunkowości NIK skierowała do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa - podano w raporcie 7 grudnia.

Jakie błędy kontrolerzy wytknęli MZD w Toruniu? Szczegóły w galerii poniżej

W skali kraju - fatalne wyniki

- Samorządowi zarządcy dróg źle odzyskują należności od sprawców zdarzeń drogowych, którzy doprowadzili do uszkodzeń i zniszczeń miejskiej infrastruktury drogowej (MID). Chodzi o zniszczenia m. in. latarni oświetleniowych, znaków drogowych, barier ochronnych, nawierzchni drogowej – powstałe w wyniku kraks, wypadków itp. W skontrolowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli samorządach odzyskano z polis ubezpieczeniowych sprawców tylko 37% łącznych kosztów napraw. Aż 40,3% tych kosztów (7,6 mln zł) niezasadnie obciążyło budżety miast. Taką sytuację NIK traktuje jako niegospodarność. W większości skontrolowanych jednostek zaniechano ustalenia danych sprawców zniszczeń MID - to najkrótsze podsumowanie wyników kontroli, które NIK podał do publicznej wiadomości 7 grudnia.

WARTO WIEDZIEC: Bydgoszcz wyróżniona

  • Jedynie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy w całości (900 tys. zł) zwindykował koszty napraw.
  • Najwięcej nieodzyskanych kwot mają zarządcy dróg w Piotrkowie Trybunalskim (98,8%) i w Katowicach (85,1%)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska