Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Rubinkowie i osiedlu Na Skarpie trwa wymiana wind na nowoczesne i w pełni bezpieczne

Michał Malinowski
Dariusz Bloch
Większość wind w wieżowcach we wschodniej części Toruniu jest już na tyle wyeksploatowana i wiekowa, że nie produkuje się już do nich części zamiennych.

Z końcem ubiegłego roku,  w wieżowcach przy ul. Konstytucji 3 Maja 20 i Szosie Lubickiej 160a pojawiły się dwie świeżutkie windy. Jak informuje Michał Jasiński, rzecznik prasowy Spółdzielni Mieszkaniowej „Na Skarpie”, wymiana dźwigów podyktowana była dużym stopniem zużycia napędu oraz elementów sterowania.

- Koszt przywrócenia dźwigu do stanu zapewniającego dopuszczenie do użytkowania przez Urząd Dozoru Technicznego byłby zbyt duży - wyjaśnia Michał Jasiński. - Nowe windy są energooszczędne, mniej awaryjne, a także bardziej  komfortowe niż stare. Kabiny przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych, posiadają również łączność telefoniczną zapewniającą bardzo szybką reakcję serwisu na ewentualną awarię.

W tym roku SM „Na Skarpie” planuje wymianę sześciu dźwigów w budynkach  przy ul. Mossakowskiego 2a, Szosa Lubicka 156d, Kosynierów Kościuszkowskich 9, Ligi Polskiej 14, Konstytucji 3 Maja 13e oraz Kolankowskiego 4b.

Na Rubinkowie spółdzielnia przystąpiła do wymiany dźwigów w najstarszych budynkach przed trzema laty. W tym roku wymianie poddanych zostanie 11, natomiast w sumie wymieniono już 33. W nowych dźwigach zastosowano m.in. energooszczędne podzespoły.

- Zużycie energii elektrycznej przez windę zredukowane zostało o ponad 50 procent w stosunku do większości zainstalowanych dźwigów w Polsce - wyjaśnia Halina Kowalska, rzecznik prasowy Spółdzielni Mieszkaniowej „Rubinkowo”. - Kabiny są bardzo estetyczne i bezpieczne, są wyposażone w wielofunkcyjny panel sterowania. W razie awarii nastąpi automatyczne połączenie kabiny z ekipami konserwacyjnymi. Instalujemy automatyczne drzwi szybowe i kabinowe z płynnym napędem oraz kurtyną świetlną.

Najczęstsze usterki, jakie dotykają windy, to przede wszystkim uszkodzenia żarówek, zużycie elementów prowadzących kabinę, co skutkuje głośną pracą napędu, jak również dewastacjami, które w końcu powodują zatrzymanie pracy dźwigu.

- Często wymienia się także zużyte elementy napędu, takie jak liny, koła cierne, silnik oraz przekładnię - wylicza Michał Jasiński z SM „Na Skarpie”. - Kolejność wymiany wind na nowe zależy od  stopnia zużycia danego dźwigu i kosztu przywrócenia go do pełnej sprawności. Inaczej rzecz ujmując, nowa winda zostaje zamontowana w miejsce starego dźwigu wtedy, gdy jego naprawa staje się nieopłacalna.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska