Nowe przepisy drogowe 2020: będą wyższe kary? Ograniczenie prędkości w nocy oraz pierwszeństwo pieszych na pasach [18.02.2020 r.]

wap
Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Zmiany przepisów drogowych 2020. Jazda na suwak i korytarz życia weszły niedawno już na stałe do kodeksu drogowego. Jakie zmiany przepisów drogowych czekają nas w 2020 roku? Zmieni się sporo. Są takie pomysły, jak ograniczenie prędkości po godzinie 23, modyfikacja zasad dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach, a także zwiększenie kar dla piratów, którzy pędzą więcej o 50 km/h w terenie niezabudowanym. Do jakich zmian w tych przepisach może jeszcze dojść w 2020 roku? Sprawdźcie!

Jakie zmiany w przepisach drogowych czekają nas w 2020 roku? Ustawodawcy zapowiadają na przykład, że chcą, aby na terenie zabudowanym dozwolona prędkość wynosiła przez całą dobę 50 kilometrów na godzinę. Obecnie pomiędzy godziną 23 a 5 nad ranem można jechać z dozwoloną prędkością 60 kilometrów na godzinę. Taki przepis – jak uzasadnia rząd - jest raczej ewenementem w Europie, gdzie obowiązują jednolite, bez względu na porę dnia, przepisy o dozwolonej prędkości i ta dozwolona prędkość wynosi właśnie 50 na godzinę.

Zmiany w przepisach drogowych 2020: pierwszeństwie dla pieszych na pasach

Premier Mateusz Morawiecki zapowiada również wprowadzenie bezwzględnego pierwszeństwa pieszych na przejściach. Kierowca musiałby go przepuścić nawet wtedy, gdy nie tylko już się na nim znajduje, ale także wówczas, kiedy się zbliża do „zebry”. Zwłaszcza, że do wielu wypadków z pieszymi dochodzi dlatego, iż piesi są dla kierowców niewidoczni, a nie z powodu świadomego wymuszania pierwszeństwa. Drugi sygnalizowany przez kierowców problem to piesi, którzy lubią po prostu stać w okolicach przejść – według nowych regulacji kierowcy będą w takiej sytuacji musieli się zatrzymywać.

Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

POLECAMY
Szerzej: Policyjne kontrole stanu licznika pojazdów po 1 stycznia 2020 r. Co się zmieni? Weryfikacja przebiegu standardem?
Jesteś kierowcą? Musisz mieć 12/12. Jak dobrze znasz te popularne znaki drogowe [QUIZ]
Tak oszukują nas mechanicy. Sprawdź 8 chwytów perfidnych mechaników z Polski

Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym

W 2020 roku może również dojść do rozszerzenia dziś obowiązującej zasady, że kto przekroczy dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h traci prawo jazdy na 3 miesiące. Teraz zabierane byłoby także, gdy do takiego przekroczenie doszłoby na przykład na trasach poza miastem. Na przykład prawo jazdy traciłby kierowca, który na autostradzie jechałby z prędkością wyższą niż 190 km/h.

Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

Wyższe mandaty - 3, 4 razy więcej

Trwa też dyskusja o podwyższeniu mandatów. Pojawiają się propozycje, aby po prostu ich kwoty zwiększyć automatycznie 3 lub 4-krotnie. Ma to uzasadniać fakt, iż stawki nie były zmieniane od kilkunastu lat (obecnie najwyższy możliwy mandat to 500 zł za jedno wykroczenie i 1000 zł za zbieg wykroczeń). Inna koncepcja mówi o uzależnieniu wysokości mandatów od dochodów kierowcy.

ZOBACZ TEŻ

Mistrzowie parkowania w Toruniu. Oni parkują gdzie popadnie!...

Buspasy nie tylko dla autobusów

Innym rządowym pomysłem dotyczącym zmian w ruchu drogowym jest zgoda na to, aby buspasami mogły jeździć samochody, którym podróżują co najmniej 4 osoby. Już dziś mogą z buspasów korzystać samochody elektryczne, a na niektórych odcinkach także motocykliści i taksówkarze.

Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

Nowe przepisy drogowe 2020: jakie zmiany?

To na razie propozycje. Są już jednak zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2020 roku:

  • Od tego dnia standardowe kontrole drogowe zostaną wzbogacone o kolejny punkt. Policjant będzie zobowiązany do spisania przebiegu pojazdu. Ma to na celu ukrócenie zjawiska "korekty" liczników. Czujne oko funkcjonariusza może też sprawdzić stan i numer VIN aut importowanych i wprowadzi wynik do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jedynym wyjątkiem są akcje "trzeźwe poranki", gdzie postawiono na skontrolowanie jak największej liczby kierowców.
  • Kolejnym krokiem mającym ukrócić zjawisko "korekty" licznika jest obowiązek stawienia się na Stację Kontroli Pojazdów w przypadku jego wymiany. Podczas przeglądu i tak spisywany będzie jego stan. W przypadku wymiany licznika, na przykład z powodu awarii, właściciel pojazdu będzie musiał w ciągu 14 dni pojawić się na SKP, aby udokumentować ten fakt.
  • Od 1 stycznia 2020 roku każdy właściciel pojazdu zakupionego w Unii Europejskiej jest zmuszony do zarejestrowania go w ciągu 30 dni. Zapisy rozporządzenia nie rozwiązują jednak wielu problemów – nie będzie można zarejestrować auta, które nie będzie miało przeglądu, czyli niemal każdego samochodu przygotowywanego do generalnego remontu. Przepis ten obejmuje również handlarzy, który będą musieli zarejestrować auto i je ubezpieczyć, co dla nich będzie oznaczało dodatkowe koszty.

ZOBACZ KONIECZNIE

Gdzie najczęściej kradną auta w Polsce? Sprawdź!

FLESZ: Klimat nie zwariował, eksperci uspokajają

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 55

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jel

To trzeba ścigacza sprzedać przez chore prawo

G
Gość

raczej jeszcze więcej osób będzie z yanosika korzystać, a nie pozwolą sobie wstawiać wyższe kary.

L
Leszek

Kara za przekroczenie prędkości 50km/h ok.

A jak to się ma do przekreczenia prędkości w strefie zamieszkania gdzie dopuszczalna jest prędkość 20km/h.

W tym wypadku 50 km/H to jest 250% dopuszczalnej predkosci.

Coś z tym zrobią.

G
Ggg

Przepis o rejestracji rozbitków ma za zadanie wykluczyć takie auta z importu i utrudnić ich obrót.

Extra podatek

J
Jan 23

To prawda,że piesi często wchodzą na przejście, nie patrząc, ze wzrokiem wlepionym w telefon.Przepis o zatrzymywanu sie przed przejściem nawet jak nikt nie ma zamiaru przechodzić ,jest idiotyczny.W dużych miastach tylko spowoduje wieksze korki.

G
Gość
3 lutego, 14:59, Gość:

Zgadzam się z tym że mandaty powinny być wystawiane w kwocie co do zarobków kierowcy, nowobogaccy śmieją się z mandatów 500 zł, tyle to wydają na zakupach dziennie. POsłowie powinni również ponosić konsekwencje brawurowej jazdy samochodem, a nie immunitet ich chroni jak mafiosów! Przykład Dzięcioła jaki to był mądry, a sam zginął pod kołami pociągu gadając przez telefon.

Chyba PiSłowie?

K
Komar
5 lutego, 19:49, carter:

pracuje jako serwisant 15 lat, robię sporo kilometrów i po prostu tego przepisu bardzo się boję. Myślę nawet o zmianie pracy, bo tutaj bardzo szybko mogę prawo jazdy stracić. Wystarczy że się raz zapomnę jadąc 150 na autostradzie. Roboty drogowe, zwolnienie do 90 i żegnaj praco.

Przejście dla pieszych co 100 metrów, i brak jakiejkolwiek uwagi z ich strony będzie zabójcze w skutkach. Piesi będą potrącani nagminnie, plus ogromne korku w duzych miastach.

Tacy jak Ty jeszcze częściej będa używać yanosika. I wcale się nie dziwię.

G
Gość

PiS robi dla wyborców Państwo Policyjne go

c
carter

pracuje jako serwisant 15 lat, robię sporo kilometrów i po prostu tego przepisu bardzo się boję. Myślę nawet o zmianie pracy, bo tutaj bardzo szybko mogę prawo jazdy stracić. Wystarczy że się raz zapomnę jadąc 150 na autostradzie. Roboty drogowe, zwolnienie do 90 i żegnaj praco.

Przejście dla pieszych co 100 metrów, i brak jakiejkolwiek uwagi z ich strony będzie zabójcze w skutkach. Piesi będą potrącani nagminnie, plus ogromne korku w duzych miastach.

G
Gość

już widzę jak ludzie beda jeszcze czesciej odpalac Yanosika

W
Waldemar
4 lutego, 8:09, Gość:

Piesi nie powinni mieć pierwszeństwa na pasach, dlatego tyle pieszych ginie. Nie patrzą, wchodzą na pasy, a samochód to maszyna, w każdej chwili może coś zawieść, np. hamulce, ślisko, mokro na drodze. Dla mnie jako kierowcy piesi na pasach ze słuchawkami na uszach, totalnie na patrzących na drogę to plaga. Kto taki przepis wymyślił i po co.

po co? Pieniędzy brakuje w budżecie to szukają gdzie się da. Nikt nie bierze pod uwagę tego ,jak mnóstwo wypadków na pasach jest spowodowane właśnie z powodu braku ostrożności ze strony pieszych... Ale lepiej karać kierowców za głupotę i nieuwagę przechodniów :/

G
Gość

Piesi nie powinni mieć pierwszeństwa na pasach, dlatego tyle pieszych ginie. Nie patrzą, wchodzą na pasy, a samochód to maszyna, w każdej chwili może coś zawieść, np. hamulce, ślisko, mokro na drodze. Dla mnie jako kierowcy piesi na pasach ze słuchawkami na uszach, totalnie na patrzących na drogę to plaga. Kto taki przepis wymyślił i po co.

G
Gość

Zgadzam się z tym że mandaty powinny być wystawiane w kwocie co do zarobków kierowcy, nowobogaccy śmieją się z mandatów 500 zł, tyle to wydają na zakupach dziennie. POsłowie powinni również ponosić konsekwencje brawurowej jazdy samochodem, a nie immunitet ich chroni jak mafiosów! Przykład Dzięcioła jaki to był mądry, a sam zginął pod kołami pociągu gadając przez telefon.

G
Gość
3 lutego, 2:42, Gość:

Dlatego też sop także powinno się do tych przepisów stosować bo ostatnio tylko oni kasuja auta za kilka milionów i jak już jeden Pan się wypowiedział nie ma immunitetu na drogach wszyscy powinni być równi na drodze

Prezydent jako jedyny powinien korzystać z pojazdów uprzywilejowanych reszta rządu to urzędnicy wiec powinni czy prywatnie czy służbowo poruszać się pojazdami zwykłymi zgodnie z przepisami jakie sami uchwalili i coś takiego jak inmunitet nie powinno wogóle istnieć mają dawać przykład społeczenstwu swoją nienaganną postawą a nie z góry zakładać że złamią przepisy prawa które ustalają i wykrecą się inmunitetem

L
Logiczne

Odkąd słychać o pierwszeństwie dla pieszych na pasach coraz czesciej słychać o wypadkach na tych własnie pasach jednym słowem ludzie wogóle już nie myślą wchodząc na jezdnie głupi przepis wywołał jeszcze głupsze zachowanie pieszych.Wchodząc na mape google i patrząc po drogach w Europie nigdzie indziej niema tyle przejść dla pieszych co w Polsce.To czysty idyiotyzm co 100m a nawet 50m są przejscia dla pieszych.Myślę że conajmniej 50% powinna być zlikwidowana by zbliżyć się do Europy i ograniczyć liczbę wypadków.Wtedy można.10-15m od przejscia namalować linię jesli pojazd wieżdza na linię pieszy niema prawa wchodzić na jezdnie gdyż auto może nie wychamować i uderzyć w pieszego taka strefa bezpieczeństwa i to pieszy był by sprawcą który ponosił by konsekwencje całego zdarzenia .Zato gdy auto jest przed linją a pieszy wchodzi na pasy to pojazd powinien zwolnić do minimum i zatrzymać się by przepuścić pieszego.To obie strony na tym odcinku powinny uważać a nie wyłącznie jedna.Tylko by to funkcjonowało trzeba jak pisałem zlikwidować połowe przejsci gdyż w obecnej sytuacji były by całym ciagiem pasy i linie😄 ludzie tak się rozleniwili że jak mogli by to każdy z klatki chciał by odrazu przejscie na drugą strone i żeby były ograniczniki predkosci to jest głupie gdyż droga ma służyć do jazdy a ustawodawcy coraz bardziej przerabiają ją na chodniki i deptaki droga zmienia swoją funkcję w złym tego słowa znaczeniu.Jestem kierowcą i pieszym dlatego nigdy nie pcham się pod koła mam wyobraźnię czekam kiedy mogę przejść na drugą stronę .Zato pieszy nie bedący również kierowcą wykazuje totalny brak wyobraźni i znajomości podstaw fizyki pchając się bezmyślnie pod koła tumacząc sobie że on ma pierwszenstwo i jemu się spieszy przez to ludzie giną na pasach lub zostają kalekami nie jeden chciał by cofnąć czas by chwilę poczekać

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3