Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony w twoim samochodzie mają taki bieżnik? Czas na wymianę. Na takich oponach nie wolno jeździć

mfred
Stan opon należy sprawdzać regularnie
Stan opon należy sprawdzać regularnie Polska Press
Opony to element samochodu, na którym na pewno nie można oszczędzać. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo podróżujących oraz innych użytkowników drogi, jak i komfort jazdy. Im opona bardziej zużyta - ma mniejszy bieżnik - tym ma gorsze parametry jezdne. Oznacza to, że panowanie nad autem, które ma założone "łyse" opony staje się trudne. Kiedy więc wymienić opony na nowe?

Obejrzyj wideo: Wystawa pamiątek kopernikańskich

od 16 lat

Opony to bardzo ważny element każdego samochodu. Ich zły stan może doprowadzić do tragedii. Zwłaszcza przy wielkich prędkościach i nagłym hamowaniu. Dlatego kierowcy powinni szczególnie często sprawdzać stan opon, jak również wymieniać je w odpowiednim czasie w zależności od zużycia. Skąd mamy wiedzieć, że opona już nadaje się do wymiany?

Po tym poznasz zużytą oponę

Pierwsze co się rzuca w oczy to stopień zużycia. To podstawowy powód, dla którego należy rozważyć wymianę opon na nowe. Krótko mówiąc im opona ma mniejszy bieżnik, jest bardziej "łysa" tym coraz gorzej zachowuje się na drodze i nie gwarantuje bezpiecznego przejazdu. Z reguły nowe opony służą właścicielowi przez kilka lat. W zależności od liczby przejechanych kilometrów i stylu jazdy. Im ktoś jeździ spokojniej tym dłużej będzie korzystał z kompletu opon. Należy jednak pamiętać, że czas też ma wpływ na jakość opon. Nie mogą być one zbyt stare, gdyż właściwości gumy tracą na wartości. Z roku na rok producenci opon udoskonalają swoje produkty. Obecnie wytrzymują one większe obciążenia niż jeszcze kilkanaście lat temu. Żywotność opon jest jednak ograniczona i po jakimś czasie bieżnik się ściera. Stopień zużycia opony jest więc najczęstszym powodem, dla których się je wymienia.

Polecamy

Kolejnym powodem wymiany opon na nowe jest ich uszkodzenie. Z reguły jest ono widoczne i nie trzeba być wybitnym specjalista, by je zauważyć. Najczęściej mamy do czynienia z uszkodzeniem mechanicznym powstałym np. po najeździe na krawężnik lub wpadnięcie w dziurę. Takie uszkodzenie może spowodować rozwarstwieniem opony podczas jazdy co może powodować niebezpieczną sytuację na drodze. Oponę z eksploatacji eliminuje także wybrzuszenie, które również najczęściej powstaje po wpadnięciu w dziurę lub kontakcie z inną przeszkodą. Najczęstszym powodem wybrzuszenia jej boku jest dziura lub inna przeszkoda na drodze. Opona z wybrzuszeniem lub nawet delikatnym nacięciem ma już naruszoną konstrukcję, przez co nie możemy być pewni swojego bezpieczeństwa na drodze, gdyż nie wiemy ile taka opona wytrzyma.

Innym powodem, dla którego warto wymienić oponę jest jej wiek. Nawet jeżeli opona wygląda dobrze, bieżnik ma w miarę głęboki, ale około 10 lat to warto ją wymienić na nową. Proces starzenia dotyka również mieszanki, z której zrobiona jest opona i wraz z upływającym czasem jej parametry ulegają znacznemu pogorszeniu.

Polecamy

Głębokość bieżnika. Jaka jest dopuszczalna?

Podczas kontroli drogowej policjanci zazwyczaj sprawdzają stan ogumienia. Zwracają uwagę na głębokość bieżnika. W Polsce dopuszczalna wynosi 1,6 mm. Opony z niższym stanem bieżnika są zabronione, gdyż mogą być niebezpieczne. Jak czytamy na stronie oponeo.pl granica ta jest jednak zdecydowanie zaniżona, a na wymianę opon na nowe powinniśmy zdecydować się znacznie wcześniej. Opona letnia znacząco traci swoje właściwości już poniżej 3 mm, nie będzie ona już tak świetnie trzymała w zakrętach, jak i wydłuży nam drogę hamowania, co wyraźnie przekłada się na komfort jazdy. Nie ma przepisów określających, jaki minimalny bieżnik powinna mieć opona zimowa, dlatego polskie prawo również przewiduje 1,6 mm. Jednak każdy, kto spróbuje jechać zimą na oponie z bieżnikiem poniżej 2 mm stwierdzi, że jest to opcja dla ludzi o mocnych nerwach. Zimowe opony zalecamy wymienić na nowe po przekroczeniu granicy 4 mm.

Wskaźnik TWI opony

Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) pokazuje nam granicę 1,6 mm, po osiągnięciu której opona powinna zostać wycofana z użytkowania. TWI to mały „wypustek” znajdujący się w rowkach opon. Jego wysokość to 1,6 mm, czyli dopuszczalne minimum. Jeżeli bieżnik zetrze się do tego miejsca opona nadaje się tylko do wyrzucenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska