Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

POGOTOWIE REPORTERSKIE. Atrakcyjna cena to nie wszystko

Mariola Lorenczewska
Witryna kusi obniżkami. Często jednak nie cały asortyment jest przeceniony
Witryna kusi obniżkami. Często jednak nie cały asortyment jest przeceniony Grzegorz Olkowski
Sezon wyprzedaży wszelkich towarów trwa w najlepsze. Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Co nam, jako konsumentom przysługuje w związku z przecenami, a do czego prawa jednak nie mamy?

Nasi Czytelnicy skuszeni atrakcyjnymi ofertami już kilka tygodni temu ruszyli do sklepów na wielkie zakupy. Nic tak nie cieszy, jak świadomość, że zaoszczędziło się trochę pieniędzy w domowym budżecie, a kupiło wymarzony ciuch, torebkę czy buty. Chętnie w tym okresie robione są też większe zakupy - decydujemy się na nowe, przecenione pralki, lodówki, telewizory. Są też jednak chwile rozczarowania.
[break]
- Podeszłam do wielkiego wieszaka, na którym wisiało mnóstwo kolorowych, wełnianych swetrów - mówi nasza Czytelniczka, pani Ewa. - U góry umieszczono atrakcyjną dla mnie cenę - 40 złotych. Niestety, przeszukałam wszystko i okazało się, że na wieszaku swetra w takiej cenie w ogóle nie było.- Widocznie akurat ten został już sprzedany - wyjaśniła ekspedientka, sugerując, żebym kupiła droższy.
- To wprowadzanie klienta w błąd - tłumaczy Wiesława Szatkowska, dyrektor toruńskiej delegatury Inspekcji Handlowej. - Jeśli na wieszaku napisane byłoby, że ceny są od 40 zł, to nie ma przekłamania. Jeśli jest tak, że „wszystko po 40 zł”, a nie ma takiego towaru, klient może domagać się zwrotu różnicy ceny. Jeśli sklep odmówi, można zgłosić skargę do IH.

Do częstych praktyk należą też pseudowyprzedaże, czyli towar rzekomo przeceniony wcale nie jest tańszy. Dlatego, jeśli ktoś ma upatrzoną rzecz, którą chce na przecenach kupić taniej, warto wcześniej zorientować się, ile kosztuje i porównać.
- Jak to jest, że w jednych sklepach można oddać towar, nawet bez podawania jakiejkolwiek przyczyny, a w innych tego w ogóle nie praktykują? Czy z racji przeceny są inne zasady reklamowania towaru?- zastanawiają się kolejni Czytelnicy.
Na wyprzedażach obowiązuje większość zasad stosowanych w innych okresach zakupowych. Jeśli chodzi o zwrot pełnowartościowego towaru kupionego w tym okresie, to zależy to od dobrej woli sprzedawcy. Kupując w internecie, można zwrócić towar bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Są sklepy sieciowe, które od lat to stosują, i tym przyciągają.
- Warto pamiętać, że nie można reklamować towaru, podając, że to z powodu wady dla jakiej został przeceniony. Możliwa jest reklamacja z innych przyczyn - zaznacza dyrektor Szatkowska.
Na co możemy liczyć przy reklamacji? Na wymianę towaru, naprawę, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska