- Zorganizowaliśmy konferencję dla nauczycieli z powiatu toruńskiego dotyczącą dostosowania wymagań edukacyjnych w praktyce. Jest to zadanie nauczycieli, które wynika z rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rozporządzenia o ocenianiu i promowaniu uczniów. Dotyczy to dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych - dyslektycznych oraz uczniów o niższym rozwoju intelektualnym - mówi Małgorzata Domalska, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmży.
Wykład pt. „Ocenianie i dostosowanie wymagań edukacyjnych do uczniów z ADHD oraz niższymi możliwościami intelektualnymi w szkole podstawowej i gimnazjum’’ poprowadziła dr Teresa Wejner-Jaworska.
- Coroczne diagnozowanie potrzeb szkoły wskazuje, że największym wyzwaniem dla nauczycieli jest to, w jaki sposób i do jakiego momentu mogą dostosowywać program nauczania, obniżać wymagania edukacyjne uczniów. Było to dla nas sygnałem, że jest to problem, o którym należałoby porozmawiać. W tej sprawie po prostu należy pracować z nauczycielami - dodaje Małgorzata Domalska.
Podczas konferencji nauczyciele zapoznali się z narzędziami, które ułatwią im pracę z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Nie zawsze nauczyciel, który uczy matematyki, fizyki, chemii czy języka obcego potrafi sobie poradzić z takim uczniem, ponieważ ma problem z dopasowaniem wymagań do nich. To są uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - dodaje nasza rozmówczyni.
- Wiem, że nie jest to łatwa sprawa, jeśli nauczyciel ma w klasie 30 uczniów i musi realizować podstawę programową, z której jest rozliczany, do tego ma kilku dyslektyków, nadpobudliwych czy upośledzonych w stopniu lekkim, wówczas musi sobie wielokierunkowo ustalić pracę z nimi. Z każdym uczniem musi pracować inaczej. Jest to bardzo trudne, ale możliwe.
Zdaniem specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, najważniejsze jest indywidualne podejście do takich podopiecznych, które umożliwi im funkcjonowanie zgodne z ich potencjałem psychofizycznym.
- Chcemy stworzyć szansę tym uczniom na normalne funkcjonowanie i promocję do kolejnej klasy. Te dzieci też mają prawo odnosić sukcesy w szkole na miarę swoich możliwości. Jeśli postawimy je w jednym szeregu z uczniami bez dysfunkcji, to są skazane na niepowodzenie - kończy Małgorzata Domalska.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?