"Człowiek w centrum uwagi", "Strategia przyspieszenia" - oto główne hasła strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego na najbliższą dekadę. A nawet na dłużej. Zgodnie z planem ma ona bowiem wprowadzić nasz region do grona najlepiej rozwiniętych w kraju.
Doprowadzić nas do tego mają przede wszystkim dobrze wykształceni i silnie zmotywowani młodzi ludzie, wysoko wykwalifikowani i dobrze wynagradzani. Oni i pozostali mieszkańcy województwa mają w przyszłości pracować w różnych gałęziach gospodarki odbudowanej po zapaści spowodowanej pandemią. Będą korzystali z sieci dobrych połączeń kolejowych, drogowych, oraz intensywnie rozwijanego transportu publicznego. Mają się także cieszyć doskonałym powietrzem.
Polecamy
Zgodnie z założeniami strategii, stan środowiska naturalnego ma być magnesem przyciągającym do nas mieszkańców innych regionów. Dokument, zanim wejdzie w życie, będzie konsultowany. Swoje uwagi zgłosił już prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
"Z dużą nadzieją zapoznałem się przez Pana Marszałka projektem nowej strategii rozwoju województwa o ambitnej nazwie Strategia Przyspieszenia 2030+. Jako samorząd wnosiliśmy na etapie konsultacji założeń do strategii szereg ważnych uwag oczekując ich przeanalizowania i uwzględnienia. Każda z tych uwaga zawierała ich szczegółowe uzasadnienie. Niestety opublikowany projekt Strategii nie tylko ich nie uwzględnił, lecz więc zawiera zapisy ze stanem faktycznym i procesami rozwojowymi, które w rzeczywistości mają miejsce".
Dalej gospodarz Bydgoszczy, w opublikowanym m.in. na Facebooku liście do marszałka Całbeckiego pisze ten dokument do przyspieszenia rozwoju regionu nie doprowadzi, ponieważ, podobnie jak poprzednie strategie, nie uwzględnia potencjału Bydgoszczy oraz gmin ościennych. Zaproponował w związku z tym marszałkowi publiczną debatę i zaprosił go na specjalną sesję Rady Miasta Bydgoszczy, jaką obiecał zwołać po uzgodnieniu terminów.
- To wyjątkowa sytuacja, bo konsultacje, które otworzyliśmy, jeśli miałyby odbywać się tak jak w Bydgoszczy, z moim uczestnictwem na sesji w każdej gminie i powiecie, trwałyby kilka lat. Ze względu na wielkość i rangę miasta Bydgoszczy w naszym regionie przyjmujemy zaproszenie, musimy tylko ustalić odpowiedni termin. Możemy wyjaśnić, co leży u podstaw naszych propozycji strategii rozwoju województwa zarówno samorządowi bydgoskiemu, jak i stowarzyszonych z nim gmin w Metropolii Bydgoskiej - odpowiedział Piotr Całbecki cytowany przez "Express Bydgoski".
Co znajduje się w opublikowanym m.in. na stronie Urzędu Marszałkowskiego projekcie strategii? Wśród konkretów natomiast jest koncepcja budowy w rejonie Bydgoszczy węzła logistycznego o znaczeniu krajowym, a może nawet międzynarodowym. Jest tam również mowa o tym, że obecnie ani Bydgoszcz, ani Toruń, nie są w stanie samodzielnie stymulować rozwoju regionu. Oba ośrodki mogą to natomiast z powodzeniem robić wspólnie. Okazją do tej współpracy może być chociażby projekt budowy kolei dużej prędkości. Zgodnie z aktualnymi planami, linia ta ma przejść przez wschodnie tereny województwa, omijając i Bydgoszcz i Toruń.
Koncepcja z pewnością wymaga konsultacji i poprawek. Część jej zapisów wzajemnie się wyklucza. Autorzy dokumentu położyli ogromny nacisk na sprawy dotyczące środowiska, jednocześnie jednak założyli rozbudowę dróg krajowych nr 80, 25, 15, 10, 91 do układu jezdni 2 + 2 lub 2 + 1. Te trasy przecinają tereny o dużym znaczeniu przyrodniczym. Jak pogodzić rozbudowę z troską o ekologię?
Jaki olej do smażenia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?