Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozmowa z Małgorzatą Garkowską, ambasadorką projektu „eTwinning" w województwie kujawsko-pomorskim

Karolina Rokitnicka
Małgorzata Garkowska (w środku) pomaga młodzieży z Golubia-Dobrzynia nawiązywać międzynarodowe kontakty
Małgorzata Garkowska (w środku) pomaga młodzieży z Golubia-Dobrzynia nawiązywać międzynarodowe kontakty nadesłana
Nauczycielka matematyki w „Wazównie” jest autorką międzynarodowych projektów. Jeden z nich - „Why Maths?” uhonorowano najwyższym wyróżnieniem Komisji Europejskiej.

W 2008 roku Zespół Szkół nr 1 przystąpił do programu „Comenius”. Korzystając ze środków przyznawanych przez Komisję Europejską, realizowano projekty międzynarodowe we współpracy ze szkołami z wielu krajów europejskich. Jednak to nie jedyna aktywność „Wazówny”, jeśli chodzi o międzynarodową współpracę.
„Comenius” jest bardzo ważnym projektem, ale rzeczywiście nie jedynym. Nasi nauczyciele uczestniczyli także w międzynarodowych szkoleniach w ramach mobilności szkolnej kadry edukacyjnej. Sama brałam udział w dwóch kursach. Pierwszy dotyczył metody CLIL, czyli nauczania treści przedmiotowych w języku obcym, drugi zastosowań TIK w nauczaniu i uczeniu się metodą projektu edukacyjnego.

Niedawno realizowany projekt w ramach „Comeniusa” wiązał się z matematyką?
To projekt „Why Maths?”, („Dlaczego matematyka?”). Realizowany był w naszym gimnazjum w latach 2012-2014, otrzymał najwyższe wyróżnienie Komisji Europejskiej („Projekt Gwiazda”). Otrzymał wyróżnienie Narodowej Agencji Programu „Uczenie się przez całe życie” - „Przykład Dobrej Praktyki”. Został uznany za przykład służący innym szkołom dla pełniejszego i efektywniejszego przygotowania realizacji projektów w ramach programu Comenius - Partnerskie Projekty Szkół.

Kto był waszym partnerem w tym przedsięwzięciu?
Program realizowany był we współpracy ze szkołami w Hiszpanii, Irlandii, Włoszech, Belgii oraz Portugalii. Finansowany był ze środków Unii Europejskiej, szkole przyznano na ten cel 20 000 euro. Chcę podziękować uczniom i nauczycielom, których zaangażowanie i wysiłek przyczyniły się do uzyskania tak wysokiej jakości. Znaleźliśmy się w gronie szkół, które wzorowo realizowały zadania projektowe. Dlatego 28 kwietnia prezentowaliśmy nasz projekt w ramach Europejskiego Tygodnia Młodzieży w Bydgoszczy. To wyróżnienie umacnia mnie w przekonaniu, że w naszej szkole podejmowane są wartościowe i ciekawe inicjatywy, które są warte upowszechniania.

Jakie cele przyświecały twórcom tego projektu?
Celem było rozwijanie wiedzy w zakresie matematyki i nauk ścisłych, a także wiedzy o różnorodności kulturowej i językowej Europy oraz zrozumienia jej wartości. Chodziło o pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego. Skupialiśmy się na stosowaniu matematyki jako narzędzia do odkrywania praw fizyki, zastosowania matematyki w chemii, biologii, geografii, szukania powiązań ze sztuką i architekturą. Uczniowie przyglądali się problemom matematycznym z szerszej perspektywy w kontekście interdyscyplinarnym. Poszukiwali i odkrywali zastosowania królowej nauk w codzienności, poprzez stosowanie nowych technologii. Rozwijali jednocześnie umiejętności językowe.

To nie pierwszy projekt, który pani współtworzyła?
„Why Maths?” to trzeci projekt, którego byłam koordynatorem. Wszystko zaczęło się przez przypadek w grudniu 2005 roku. Szukałam jakiejś informacji w Internecie i natrafiłam na stronę programu „eTwinning”, który mnie bardzo zainteresował. Rozpoczęłam poszukiwanie partnerów do realizacji międzynarodowych projektów matematycznych. Po kilku tygodniach zarejestrowałam pierwszy projekt ze szkołą na Malcie, zakończony przyznaniem krajowych i europejskiej odznak jakości. Jeden z projektów eTwinning ze szkołą z Włoch zakończył się wymianą młodzieży.

Co było dalej?
Razem z Piotrem Wiśniewskim, ze wsparciem ówczesnego dyrektora szkoły Zbigniewa Winiarskiego, postanowiliśmy rozpocząć przygotowania do „Comenius”. Dawał on możliwość pozyskania funduszy na realizację projektu i wizyty w szkołach partnerskich. Kilka miesięcy zajęło nam poszukiwanie partnerów, określanie celów, podziału zadań, terminów mobilności. Efektem był projekt, który otrzymał 100 punktów na 100 możliwych, jako jedyny w kraju. Tak powstał program „We Guide Our Partners”. Później byliśmy koordynatorem projektu „Be Globally Aware” i braliśmy udział w „Why Maths?”. Nasza szkoła w programie „Comenius” w latach 2008-2014 zrealizowała cztery projekty. Współpracowała z 18 szkołami z 14 krajów. Pozyskała łącznie 84000 euro ze środków europejskich.

Jest Pani ambasadorem „eTwinningu” w naszym województwie. Co to oznacza?
„eTwinning” to długofalowa, wirtualna współpraca bliźniaczych szkół europejskich. To ich wspólne przedsięwzięcia oparte na wykorzystaniu Internetu do wymiany doświadczeń pomiędzy dwoma nauczycielami lub ich zespołami, zespołami przedmiotowymi, bibliotekarzami lub dyrektorami. Jestem ambasadorem od września 2010 roku. Prowadzę warsztaty dla nauczycieli, przybliżające cele i możliwości programu. Pokazuję, że warto dołączyć do społeczności „eTwinning”.

Jakie korzyści daje ten program?

„eTwinnig” stawia minimum wymagań. Wystarczy dostęp do komputera z Internetem. Daje możliwość uczenia się od siebie, kształtuje kreatywność uczniów, inspiruje ich, a zajęcia w klasie nabierają innego wymiaru. Zarejestrowany użytkownik ma dostęp do licznych, bezpłatnych i bezpiecznych narzędzi, dzięki którym może rozpocząć i prowadzić współpracę. „eTwinning” daje również możliwość uczestniczenia w licznych szkoleniach online, dotyczących nowych technologii, jak również różnorodnych warsztatów i seminariów. W lutym brałam udział w warsztatach „Science projects in the Future Classroom Lab” („Projekty naukowe w klasie przyszłości”) w Brukseli.

Ma już pani plany na kolejne przedsięwzięcie?
Od stycznia 2014 roku programy w ramach „Uczenie się przez całe życie” zostały zastąpione przez jeden projekt „Erasmus+”. Ponieważ projekty „Comenius” realizowane w naszej szkole były dużym sukcesem, planuję wykorzystać swoje doświadczenie i napisać kolejny projekt dla przyszłych uczniów gimnazjum. Mam nadzieję, że powtórzymy sukces i zostanie on zatwierdzony do realizacji. Już trwają poszukiwania partnerów i wymiana pierwszych pomysłów. Realizacja tych projektów jest możliwa dzięki zaangażowaniu dużego zespołu nauczycieli i uczniów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska