Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Salon otwiera podwoje wiosną

Tomasz Bielicki
Nadarza się okazja, by sprawdzić, co w swoich pracowniach tworzą toruńscy artyści plastycy. Czy poddają się modom, czy raczej pozostają wierni własnemu stylowi? Kto z nich w minionym roku namalował najlepszy obraz?

Nadarza się okazja, by sprawdzić, co w swoich pracowniach tworzą toruńscy artyści plastycy. Czy poddają się modom, czy raczej pozostają wierni własnemu stylowi? Kto z nich w minionym roku namalował najlepszy obraz?

<!** Image 2 align=none alt="Image 187150" >

Od piątku w ramach tradycyjnego „Salonu Wiosennego” w Galerii Sztuki „Wozownia” czynna będzie kolejna pokonkursowa wystawa „Dzieło Roku”.

Obejrzymy najlepsze prace powstałe w minionym roku w pracowniach twórców zrzeszonych w Okręgu Toruńskim Związku Polskich Artystów Plastyków.

Mija już 67 lat, od kiedy powstał Okręg Toruński ZPAP. Jego pierwsi członkowie stali się spadkobiercami słynnej Konfraterni Artystów, skupionej przed drugą wojną światową wokół słynnego malarza Juliana Fałata. Od tego czasu - ze zmiennym szczęściem - animują i tworzą artystyczne życie Torunia. Obecnie okręg liczy ponad 300 członków. To przede wszystkim absolwenci Wydziału Sztuk Pięknych UMK, ale także artyści wywodzący się z wyższych uczelni plastycznych w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Prace wielu z nich mogliśmy oglądać niedawno w Centrum Sztuki Współczesnej na wystawie, przygotowanej z okazji 100-lecia ZPAP.

Teraz dzieła plastyków z ZPAP zostaną pokazane w galerii „Wozownia” - i to te najlepsze. Coroczne wystawy w „Wozowni” prezentują aktualną twórczość artystów plastyków środowiska toruńskiego i pozwalają na bieżąco śledzić ich działalność we wszystkich dyscyplinach plastycznych. Spośród zgłoszonych prac konkursowe jury wyłania najciekawsze, które składają się na ekspozycję, prezentującą aktualne tendencje artystyczne w lokalnym środowisku.

„Salon Wiosenny” jest wystawą pokonkursową i stanowi XXXVIII edycję „Dzieła Roku”. Kogo doceniono w tegorocznej edycji?

Pierwszą nagrodę w kategorii malarstwo przyznano Tomaszowi Pietrzykowi za „minimalistyczne środki wyrazu malarskiego, które obrazują głębię przekazu wizualnego”. Druga nagroda trafiła ex aequo do Jerzego Kędzierskiego („za prostotę formy i logikę konstrukcji obrazu”) oraz Anny Bochenek („za lirykę barwnej abstrakcji i różnorodność materii malarskiej, współgrającej ze sobą”). Trzecia nagroda przypadła w udziale Ireneuszowi Kopaczowi za „subtelność i delikatność wyczucia kolorystycznego”. Dodatkowo wyróżniono również prace Joanny Dąbkiewicz i Iwony Liegmann.

W dziedzinie grafiki nie przyznano w tym roku pierwszej nagrody. Jana Baczyńskiego uhonorowano drugą nagrodą za „czystość, precyzję techniki oraz przekaz narracyjny”, a Michała Rygielskiego wyróżniono za „nieskazitelną technikę graficzną i subtelność pejzażu”.

Podobnie jak w grafice, tak i w dziedzinie multimediów nie było żadnego artysty, który, zdaniem komisji konkursowej, zasługiwałby w tym roku na najwyższe laury. Druga nagroda trafiła do Anny Koli, a trzecia ex aequo do Mariana Stępaka i Andrzeja Prokopiuka za „logikę przekazu wizualnego”.

Ostatnią kategorią, w której jury pod przewodnictwem wybitnego twórcy prof. Mariana Nowińskiego nagradzało toruńskich artystów, był rysunek. Pierwszą nagrodę otrzymał Henryk Borowski za „niesamowitą rzetelność precyzji”. Druga nagroda powędrowała do Doroty Kuczmy (za „połączenie gestu paramalarskiego z fotografią rysunkową”), a trzecia do Pawła Nowaka (za „uzyskanie wrażenie nadrzeczywistości”).

Co roku odrębne jury ocenia prace konserwatorskie. Główne laury przypadły tym razem Jolancie Czuczko i Dorocie Jutrzence-Supryn wraz z zespołem za konserwację dwóch XVIII-wiecznych Biblii Marcina Lutra. „Autorki wykazały się inicjatywą badawczą, wysoką jakością wykonania i opracowania dokumentacji konserwatorskiej, wyróżniając się kreatywnością w obu zakresach działania” - napisano w uzasadnieniu. Dodatkowo doceniono czytelność ich prezentacji i koncepcję estetyczną.

Za konserwację predelli z ołtarza kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP we Włocławku Katarzyna Wantuch-Jarkiewicz otrzymała drugą nagrodę. A trzecie miejsce przyznano ex aequo Andrzejowi Jarmiłce za odnowienie XVIII-wiecznej ambony oraz portretów fundatorów kościoła p.w. Narodzenia NMP w Zamartem oraz Aleksandrze i Edgarowi Pillom za przywrócenie świetności gotyckim predellom z przedstawieniem Wielkiej Świętej. Rodziny w kościele klasztornym ojców Franciszkanów w Głogówku.

Nagrody w dziedzinie konserwacji dzieł sztuki przyznawało jury pod przewodnictwem Jolanty Chmary.

Cztery wystawy w „Wozowni”

  • Wszystkie nagrodzone w tym roku prace można oglądać w Galerii Sztuki „Wozownia” u zbiegu ulic Rabiańskiej i Ducha Świętego.
  • Wernisaż „Salonu Wiosennego” odbędzie się dziś (w piątek) o godz. 16.
  • Wystawa bedzie czynna tylko do 15 kwietnia.
  • Poza „Salonem Wiosennym” w „Wozowni” czynne są trzy inne wystawy. To: „Noisecolours” - malarstwo Macieja Duchowskiego; „Spilśnienie” - fotografie Anny Orlikowskiej; „Eskalacja” - instalacja Sylwii Galon.
  • Te wystawy można oglądać do 8 kwietnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska