Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tysiące papierów do kosza

Marcin Dutkowski
W ubiegłym tygodniu minął termin składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nie wszyscy wywiązali się z tego zadania.

W ubiegłym tygodniu minął termin składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nie wszyscy wywiązali się z tego zadania.

Każdy właściciel i zarządca nieruchomości musiał zdecydować, czy będzie oddawał posegregowane czy zmieszane śmieci. Od tego zależy, czy od każdego gospodarstwa domowego naliczana będzie stawka 36 czy 50 złotych miesięcznie.

- Złożyliśmy deklarację tańszej stawki dla każdej nieruchomości. Wypełniliśmy ich około 130 - informuje Magdalena Zygmunt, rzecznik prasowy Spółdzielni Mieszkaniowej.

Jak skomplikowana jest procedura? Na przykład deklaracja, którą musiał wypełnić właściciel domu jednorodzinnego w Grudziądzu, to czterostronicowy dokument z ponad 90 rubrykami. Dwie trzecie z nich należało zostawić jednak puste, jeśli na terenie nieruchomości nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Chociaż prawie całą stronę zajmują objaśnienia, przy wypełnianiu pojawiały się błędy.

Na dodatek nie wszyscy właściciele nieruchomości wywiązali się z tego obowiązku na czas.

- Do końca maja do Urzędu Miejskiego wpłynęło 4600 deklaracji, podczas gdy na podstawie danych o liczbie gospodarstw domowych, które funkcjonują w naszej bazie ewidencji, powinno zostać ich złożonych 5300 - informuje Maja Banasik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska grudziądzkiego magistratu. - Część deklaracji może jeszcze wpłynąć za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zostaną one zaliczone do złożonych w terminie.

Co z tymi, którzy przegapili termin? Ratusz nie przewiduje dodatkowych kar. Zapisy znowelizowanej Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach pozwalają jednak w przypadku niezłożenia deklaracji określić prezydentowi wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. I właśnie na nie powoływać zamierzają się urzędnicy.

Jeżeli zmienią się jakiekolwiek dane, które umieścimy w deklaracji, mamy 14 dni na to, by złożyć poprawiony dokument. Ponownie musimy go wypełnić także wtedy, kiedy zmienimy zdanie co do tego, czy będziemy segregować odpady.

- Również zmiana stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spowoduje konieczność ponownego złożenia deklaracji i wyliczenia miesięcznej opłaty - dodaje Maja Banasik.

Władze miasta zapowiedziały skorygowanie stawek po zakończeniu procedury przetargowej, podpisaniu umów z firmami wywozowymi i zweryfikowaniu kosztów całego systemu gospodarki śmieciami. Taka decyzja mogłaby zapaść najwcześniej w pierwszych tygodniach lipca. Wówczas znowu ratusz będzie czekał na złożenie 5300 deklaracji!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska