Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK kontra Facebook. W sieci nie ma nic za darmo

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
W sieci nasze dane są swoistą walutą za „nieodpłatne” korzystanie z Facebooka, Google`a czy Twittera. Czasem nasza aktywność w mediach społecznościowych może się obrócić przeciwko nam.
W sieci nasze dane są swoistą walutą za „nieodpłatne” korzystanie z Facebooka, Google`a czy Twittera. Czasem nasza aktywność w mediach społecznościowych może się obrócić przeciwko nam. Fot. Piotr Wojnarowicz
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygląda się, co Facebook robi z naszymi danymi. To nie przypadek, że wyświetlają nam się akurat reklamy tych produktów, które lubimy.

Po tym jak UOKiK sprawdził wzorce umów i regulaminy Facebooka, wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk spółki Facebook Ireland. - Wątpliwości wzbudziły m.in. postanowienia, które niejednoznacznie określają sposób korzystania z gromadzonych danych użytkowników oraz procedurę ich udostępniania innym podmiotom - czytamy w komunikacie.

W ocenie kontrolujących niepokój może budzić szeroki i nieokreślony katalog gromadzonych przez portal informacji. Przykład? Zapisy o zbieraniu „różnych informacji na temat użytkownika, „przez uzasadniony czas”, które następnie mogą być przekazane „firmom będącym częścią Facebooka”.- Konsument może nie wiedzieć, jakie dane o nim zostaną zgromadzone, jak długo będą przechowywane i komu mogą być przekazane - ocenia UOKiK.

- W trakcie postępowania przeanalizujemy zasady zbierania i przekazywania danych użytkowników. Sprawdzimy również, czy wzorce umów mogą w inny sposób naruszać prawa konsumentów - wyjaśnia prezes UOKiK Marek Niechciał i dodaje, że podobne kontrole prowadzone są też w innych państwach, gdzie funkcjonują duże platformy internetowe: pozornie są darmowe, choć konsumenci płacą za korzystanie z nich danymi osobowymi.

Na przykład niemiecki Bundeskartellamt sprawdza, czy Facebook nie naruszył konkurencji poprzez nadużywanie pozycji dominującej. Włoski urząd zajmujący się ochroną konkurencji wszczął postępowanie w związku z automatycznym przekazywaniem Facebookowi danych użytkowników serwisu WhatsApp. Także we Francji spółkę sprawdza organ ochrony danych osobowych.

W Polsce Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, wydał w styczniu ub.r. decyzję, w której nakazał Facebook Polska usunięcie opublikowanych danych osobowych jednego z użytkowników.

Okazuje się, że w sieci nie ma nic za darmo i nasze dane są swoistą walutą za „nieodpłatne” korzystanie z Facebooka, Google`a czy Twittera. Nasza aktywność w internecie i mediach społecznościowych może się obrócić przeciwko nam, o czym przekonał się m.in. jeden z amerykańskich dziennikarzy, który poprosił hackerów uczestników konferencji „Black hat” o udowodnienie, jak można mu zaszkodzić. - W krótkim czasie miał zmienione hasło do konta bankowego, zrobiony przelew, ściągnięte własne zdjęcia z tak prywatnych miejsc, jak choćby toaleta - mówi Tomasz Chwastyk, specjalista z branży IT z Opola.

Opinia

Tomasz Chwastyk, ekspert z branży IT:

- Facebook i podobne mu portale chcą o nas wiedzieć wszystko: gdzie mieszkamy, pracujemy, w którym banku mamy konto, co kupujemy, gdzie lubimy przebywać i z kim, kim są nasi krewni i przyjaciele. Dane te udostępniamy, zakładając konta na portalach i wyrażając zgodę na śledzenie tego, co robimy za pośrednictwem telefonu czy komputera. To cenne dane, które można spieniężyć, przetwarzając je. W efekcie otrzymujemy sprofilowane pod nasze potrzeby reklamy, dostęp do podobnych treści, które wyszukiwaliśmy. Wydaje nam się, że to my operujemy w całym internecie, a my funkcjonujemy w jego części i to specjalnie dla nas wybranej. Jeśli już jesteśmy użytkownikami takich portali, sprawdzajmy, na co wyrażamy zgodę, zakładając konto, ujawniajmy jak najmniej danych, ograniczmy liczbę znajomych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: UOKiK kontra Facebook. W sieci nie ma nic za darmo - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska