Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga: znak drogowy zmiennej treści jest tak samo ważny jak znak tradycyjny. To nie jest tylko sugestia dla kierowcy!

Ryszard Warta
Ryszard Warta
Znak pryzmatyczny tzw. PVMS wskazujący objazd
Znak pryzmatyczny tzw. PVMS wskazujący objazd GDDKiA
Na znaki zmiennej treści kierowcy reagować muszą tak, jak na typowe znaki drogowe. Warto o tym pamiętać, bo mandaty za ignorowanie oznakowania są słone, a znaków zmiennych będzie na polskich drogach przybywać.

Zobacz wideo: Akcyza na alkohol i papierosy w górę

od 16 lat

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że wszystkie znaki na drodze - poziome, pionowe, tradycyjne, eksperymentalne, a także znaki zmiennej treści - dotyczą kierowców i stosowanie się do nich jest obowiązkowe.

Przypomnienie o tyle ma sens, że wciąż wielu kierowców skłonna jest traktować informacje i nakazy pokazywane na znakach zmiennej treści jak rodzaj jedynie sugestii, którą jedynie można wziąć pod uwagę. A to błąd, za który zapłacić można mandatem lub narażeniem się na niebezpieczeństwo.

Co to są znaki zmiennej treści?

Generalnie na polskich drogach znaleźć można dwa rodzaje znaków zmiennej treści.

  • Znaki pryzmatyczne, czyli PVMS. Wyglądają jak zwykłe znaki. Gdy przyjrzeć im się uważniej, zauważyć można, że tablica podzielona jest na wąskie pionowe fragmenty. Zasada działania jest prosta i przypomina dziecięcą układankę. Pionowe fragmenty to ruchome pryzmy o trójkątnej podstawie. W zależności od ich ustawienia tablica pokazywać może trzy różne znaki, których treść rozrysowana jest na trzech rożnych bokach ruchomego elementu.
  • Znaki wyświetlane, czyli VMS. To po prostu zespoły diod ledowych wyświetlających odpowiedni znak. Często są montowane na tzw. bramownicach nad pasami ruchu - np. w przed węzłami na autostradach czy drogach szybkiego ruchu mogą wyświetlać znak ograniczenia prędkości. Stosowane są także znaki ledowe na podstawach mobilnych.

Znaków zmiennej treści będzie coraz więcej. GDDKiA realizuje "Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I (KSZRD)". Dzięki niemu powstaje Krajowy System Zarządzania Ruchem, wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia pozyskujące informacje m.in. o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się drogą.
- System pokaże też dane o czasach przejazdu na poszczególnych trasach, informacje o stanie nawierzchni, zajętości miejsc parkingowych, a także dane meteorologiczne. Informacje zbierane przez system wyświetlane będą m.in. na znakach zmiennej treści - podkreśla GDDKiA.

Zobacz koniecznie

Łączna długość dróg objętych tym systemem liczyć ma 1100 km. Krajowe Centrum Zarzadzania Ruchem ulokowane będzie w Warszawie i zintegrowane zostanie z Regionalnymi Centrami Zarządzania Ruchem w Strykowie (k. Łodzi), Widawie (k. Wrocławia), Dworku (k. Gdańska) i Kończycach (k. Katowic). - 2021 r. zakończyliśmy proces zawierania umów na realizację poszczególnych elementów projektu KSZRD, a tym samym weszliśmy w fazę jego realizacji i wdrożenia. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowy na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowych dla Gdańska i Olsztyna, Katowic i Łodzi - informuje GDDKiA. - W zeszłym roku rozpoczęliśmy też prace w terenie związane z utworzeniem połączeń zasilających poszczególne moduły rozproszone (urządzenia ITS takie jak kamery monitorujące ruch pojazdów, stacje meteo czy znaki zmiennej treści) Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW), zapewniające ich połączenie z systemem centralnym. Dotyczy to podłączenia sieci elektrycznej, ułożenie światłowodu oraz instalację szaf koncentracyjnych, w których umieszczone zostaną urządzenia. Rozpoczął się również montaż bramownic ze znakami zmiennej treści, które będą informować kierowców o sytuacji na drodze.

Jaki używany samochód kupić, by jeszcze przez kilka lat służył nam w miarę bezawaryjnie? Nie jest to łatwy wybór. Często na szali stawia się ulubione marki z tymi, które najlepiej wypadają w rankingach, a do których niekoniecznie jesteśmy przekonani. Jednym z rankingów bezawaryjności aut, który warto wziąć pod uwagę przy kupnie używanego samochodu jest ten przygotowywany przez ADAC.  Które samochody są najmniej awaryjne? Zobacz!Czytaj dalej. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Te używane samochody warto kupować. Według raportu ADAC są n...

Kiedy powstanie Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem?

W planach na rok 2022 jest m.in. zakończenie prac w budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie, gdzie mieścić się będzie Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. Kontynuowane będą prace w terenie związane z podłączeniem do sieci elektrycznej oraz światłowodowej stacji koncentracyjnych. Rozpocznie się też montaż poszczególnych urządzeń ITS.

Jak to będzie działało? Z punktu widzenia kierowcy oznacza to przede wszystkim dostęp na drodze do bieżącej, stale aktualizowanej informacji m.in. natężeniu ruchu, korkach, objazdach, utrudnieniach warunkach pogodowych itp. System pozwoli też na szybką reakcję na zdarzenia drogowe i ich skutki. Na przykład w sytuacji, gdy dochodzi do wypadku i zablokowania drogi system monitoringu pozwala na natychmiastowe wykrycie zagrożenia i uruchomienie akcji ratunkowej, na pasach ruchu prowadzących do miejsca, gdzie doszło do wypadku pojawiają się na znakach zmiennych znaki ostrzegawcze i informacje o wypadku, jeśli konieczne jest wytyczenie objazdu znaki zmienne w odpowiedni sposób kierują ruchem i informują o zmianie jego organizacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska