Nowa ustawa gwarantuje konsumentom otrzymanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji istotnych w kontekście jej zawarcia. Bożena Sawicka, miejski rzecznik konsumentów w Toruniu, zainteresowany poleca specjalnie stworzony portal: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Wymieńmy najważniejsze z nich:
[break]
1. Wybór dochodzonego roszczenia
Konsument będzie mógł dochodzić swoich praw wybierając między: wymianą, naprawą, obniżeniem ceny i - gdy wada jest istotna - odstąpieniem od umowy, czyli zwrotem pieniędzy. Jeżeli przedsiębiorca nie zgodzi się z tym wyborem, będzie mógł zaproponować inne rozwiązanie. Jednak, gdy rzecz ponownie się zepsuje lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady, klient będzie miał prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i jego roszczenie musi być spełnione.
2. Koniec z „Kup teraz”
Popularny dotąd w sklepach internetowych przycisk „Kup teraz” będzie musiał zniknąć. Zastąpi go informacja o tytule: „Zamówienie z obowiązkiem zapłaty”.
3. Dłuższy czas na odstąpienie od umowy i zwrot towaru
Przedsiębiorcy muszą dostosować się do zasady wydłużającej z 10 do 14 dni możliwość odstąpienia od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia kosztów. Jeśli sprzedawca nie dopełni obowiązku informacyjnego o prawie do odstąpienia od umowy, konsument będzie mógł zrezygnować z transakcji w ciągu 12 miesięcy.
4. Zmniejszenie wartości rzeczy - zapłata za zmniejszenie wartości towaru
Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, nie może używać jej dowolnie. Gdy tak się stanie i klient będzie chciał odstąpić od umowy, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru. Istotny jest fakt, iż jeśli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia do umowy, konsument w tej kwestii nie poniesie żadnej odpowiedzialności.
5. Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru
Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów - to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
6. Jasne terminy zwrotu kosztów
Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
7. Dodatkowe koszty zakazane
Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata, np. za płatność kartą, nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?