Zajęcia poprowadziła Iwona Kwaśniewska - lider wolontariuszy Akademii Przyszłości w SP nr 24. Towarzyszyła jej wolontariuszka AP - Paulina Kusz. Pani Iwona udziela się tak od lat, m.in. prowadziła zajęcia plastyczne i inne w znanym na Starówce Stowarzyszeniu Dzieciom i Młodzieży Wędka im. każdego Człowieka. Paulina natomiast pracowała społecznie przy „Szlachetnej Paczce”, a jest 18-letnią uczennicą technikum o specjalizacji organizacja reklamy.
Zobacz także: 15 najdroższych mieszkań w Toruniu
Zamysłem Akademii Przyszłości jest otaczanie opieką potrzebujących dzieci, które wyznacza pedagog szkolny. Pomoc ta nie ma polegać głównie na wspieraniu w nauce, ale jest nakierowana na przebywanie dziecka z tutorem, jakby starszym bratem lub siostrą, którego zadaniem jest wydobycie mocnych stron podopiecznego, talentów i pomoc w ich rozwinięciu. Spotykają się raz w tygodniu na godzinę, głównie na terenie szkoły lub za zgodą rodziców dziecka odprowadzają np. na hobbystyczne zajęcia do klubów, domów kultury. By do tego doszło - najpierw obserwują podopiecznego, rozmawiają z nim, rysują, itp., by stwierdzić, jakie ma zdolności. Mogą to być talenty sportowe, taneczne, plastyczne… Dziecko ma również darczyńcę, wspierającego finansowo te działania, fundującego też np. wyjazd związany z zainteresowaniami - na mecz znanej drużyny czy koncert.
Zajęcia w III LO, które miały na celu przedstawić wolontariat ogólnie, a w szczególności w Akademii Przyszłości, rozpoczęły się od zapytania młodzieży o idoli, superbohaterów. Uczniowie mogli wskazywać realne osoby i postacie z bajek. Następnie grupy rysowały bohaterów, wypisując ich cechy, a potem przedstawiały dzieło i omawiały. Na rysunkach pojawił się superkot z gry; znana z mediów, prowadząca programy kulinarne Magda Gessler. Wśród cech przewijały się: cierpliwość, wytrwałość w dążeniu do celu, wyrozumiałość. Wskazywano, że postacie są pomocne innym.
Prowadząca zwróciła młodzieży uwagę na to, że każdy z nas może wydobyć supermoc, którą podzieli się w kontaktach z dziećmi, a także pomoże młodszym odnaleźć takie pozytywne cechy w nich. Szczególnie dzieci z rodzin, gdzie rodzice nie poświęcają im zbyt dużo uwagi, mają zaniżone poczucie wartości, a niepowodzenia w nauce to umacniają. A przecież każdy człowiek ma w sobie dobre cechy!
Przeczytaj także: Ile zarabiają policjanci?
Iwona Kwaśniewska zwróciła uwagę uczniom, że posiadają zdolność rysowania, która może się przydać w kontaktach z podopiecznymi, gdy przystąpi się do wolontariatu. Ważna też jest umiejętność pracy w grupie. Młodzież obejrzała krótkie filmy przedstawiające przykłady wolontariuszy z Akademii Przyszłości, którzy pomogli podopiecznym. - Zaświadczenie o wolontariacie to atut na rynku pracy - powiedziała p. Iwona.
- Mam przyjemność, gdy komuś pomagam - stwierdziła uczennica Emilia, która jest wolontariuszką WOŚP. - Pomyślę może jeszcze o innym wolontariacie. - Lubię pomagać ludziom, zwierzętom, rozważam wolontariat w schronisku dla zwierząt - powiedziała Wiktoria.
Warto wiedzieć:
- Akademia Przyszłości to projekt Stowarzyszenia „Wiosna” założonego przez ks. Jacka „Wiosnę” Stryczka, znanego z akcji Szlachetna Paczka, której finał ma miejsce przed Świętami Bożego Narodzenia, kiedy szkoły, firmy przygotowują prezenty dla rodzin, zawierające przydatne w danym momencie artykuły.
- Osoby chętne do wolontariatu w AP (muszą mieć skończone 17 lat), m.in. w SP 24, mogą zgłaszać się przez stronę www Akademii Przyszłości.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?