Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w Toruńskim Rowerze Miejskim. Powstaną kolejne stacje

Paweł Kędzia
Stacja na Placu 18 Stycznia przy Dworcu Miasto jest wśród 22 dotychczasowych lokalizacji, które się sprawdziły
Stacja na Placu 18 Stycznia przy Dworcu Miasto jest wśród 22 dotychczasowych lokalizacji, które się sprawdziły Grzegorz Olkowski
Będą zmiany w systemie Toruńskiego Roweru Miejskiego. Powstaną kolejne jego stacje - 13 według wskazań torunian i pięć w ramach uzupełnienia luk na mapie miasta: w lewobrzeżnej części Torunia oraz na osiedlach Rubinkowo i Na Skarpie.

W ramach przygotowania planu rozwoju sieci Toruńskiego Roweru Miejskiego, w kwietniu i w maju przeprowadzono pierwszy etap konsultacji społecznych. Torunianie wskazywali miejsca, w których, ich zdaniem, powinny zostać zlokalizowane kolejne stacje TRM. Jak informują urzędnicy, wszystkie te propozycje zostały dokładnie przeanalizowane i sprawdzone. Przede wszystkim pod kątem tego, czy w danym miejscu da się ulokować stację.

Zobacz także: Mamy bilety na koncert z udziałem Michała Szpaka

Następnie naniesiono je na mapę inwestycji drogowych, mapę istniejącej oraz planowanej infrastruktury rowerowej oraz mapę tzw. ciągów komunikacyjnych na terenie Torunia. Także porównano z analizą tzw. zagęszczenia potencjalnych celów podróży. Urzędnicy wzięli pod uwagę zarówno gęstość zaludnienia wokół przyszłej stacji, jak i to, czy będą w ich pobliżu zakłady pracy, szpitale, placówki handlowe i usługowe, które mogą przyciągnąć potencjalnych rowerzystów.

Docelowo: 60 punktów

Pozwoliło to wytypować 60 punktów tworzących optymalną dla Torunia sieć stacji rowerowych. W 2018 roku miasto nie ma jednak możliwości uruchomienia wszystkich. Na razie ich liczba, z obecnych 25, wzrośnie do 40. Jedną stację - na Barbarce - usunięto z mapy lokalizacji - jest to najsłabiej używana stacja roweru miejskiego.

- Spośród stacji obecnie działających bez zmian pozostawiono 22 stacje - zostały już raz wskazane przez torunian i sprawdzają się. Są położone w dobrych lokalizacjach, mieszkańcy intensywnie z nich korzystają. Nie było więc powodu, by je przemieszczać - informuje Anna Kulbicka-Tondel, rzecznik prasowy Urzędu Miasta. - Pozostałe 18 stacji trafiło do puli 38 lokalizacji, które w procesie konsultacyjnym podlegały wyborowi przez mieszkańców. Stacje roweru miejskiego od 2018 roku będą funkcjonowały w lokalizacjach wskazanych w raporcie.

Zobacz także: Skyway 2017. Padł frekwencyjny rekord!

Pojawił się jednak problem. Pełne przyjęcie wytycznych torunian spowodowałoby braki w sieci TRM na Rubinkowie i Skarpie oraz w lewobrzeżnej części miasta i jednocześnie nadmierne zagęszczenie w stosunku do innych rejonów na Bydgoskim Przedmieściu. Dlatego urzędnicy proponują, żeby zamiast 18 lokalizacji wskazanych przez mieszkańców zrealizować 13. W tej sytuacji w przyszłym roku nie powstaną stacje: ul. św. Józefa/szpital, ul. Mickiewicza/targowisko, ul. Chopina, ul. Grudziądzka/ul. Kościuszki, Szosa Okrężna/pętla UMK.

W zamian pojawią się stacje przy ul. Poznańskiej, Targowej, pętla Rubinkowo II, ul. Wilhelminy Iwanowskiej/Jana i Marii Prufferów i ul. Rydygiera.

Nowy rower miejski

Obecnie miasto przygotowuje się do przetargu na operatora TRM od 2018 roku. Umowa obecnego kończy się 30 listopada 2017 roku. Przetarg zaplanowano w III kwartale tego roku.

Zobacz także: Boisko z budżetu obok szkoły o. Rydzyka

- Trudno w tej chwili ocenić czy nowe lokalizacje dla 18 stacji Toruńskiego Roweru Miejskiego są odpowiednie. To okaże się już w trakcie funkcjonowania systemu w 2018 roku. Dopiero na podstawie danych dotyczących wypożyczeń będzie można zweryfikować które lokalizacje są zasadne - komentuje Joanna Jaroszyńska ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń. - Dziwi mnie natomiast wykluczenie wskazanej przez mieszkańców lokalizacji stacji ul. Mickiewicza/Targowisko, a pozostawienie dwóch stacji w bliskim sąsiedztwie Parku na Bydgoskim Przedmieściu. Zwłaszcza, że jak podkreślają urzędnicy podczas weryfikacji brali pod uwagę takie czynniki jak gęstość zaludnienia oraz miejsca, które generują ruch mieszkańców, m.in.: zakłady pracy, szpitale, placówki handlowe i usługowe. Bardziej jestem ciekawa czy urzędnicy dopilnują aby w 2018 roku system ruszył w terminie, działał poprawnie, a operator wywiązywał się z powierzonego mu zadania w sposób bardziej profesjonalny niż dotychczas.

Na obsługę TRM na lata 2018-2021 samorząd przeznaczy aż 6 milionów złotych: 2,4 mln w pierwszym roku i po 1,2 mln zł w kolejnych latach. Dla porównania, obsługa TRM od 2014 r. kosztowała zaledwie około miliona złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska