Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"žZielona" autostrada

Zbigniew Juchniewicz
Pomimo ogłoszenia upadłości przez Hydrobudowę i grupę PGB, które budowały odcinek A1 od Czerniewic do Kowala, jest szansa, że nowym odcinkiem autostrady pojedziemy do końca roku.

Pomimo ogłoszenia upadłości przez Hydrobudowę i grupę PGB, które budowały odcinek A1 od Czerniewic do Kowala, jest szansa, że nowym odcinkiem autostrady pojedziemy do końca roku.

<!** Image 3 align=none alt="Image 192829" sub="Na budowie A1 od Czerniewic do Kowala aktualnie nic się nie dzieje. Jednak dzięki deklaracji złożonej przez irlandzką firmę budowlaną jest nadzieja, że tym odcinkiem autostrady pojedziemy jeszcze w tym roku / Fot.: Grzegorz Olkowski">Stanie się tak dzięki deklaracji irlandzkiej firmy inżynieryjnej SRB Civil Engineering, która od sierpnia chce przejąć od firmy PBG S.A. realizację prac asfaltowych na budowanym odcinku autostrady A1 Czerniewice - Odolion - Brzezie.

Decyzja jest kluczowa dla dalszej realizacji kontraktu i umożliwia wznowienie części prac wstrzymanych przez polską grupę PBG z powodu ogłoszenia upadłości.

- SRB Civil Engineering podkreśla w swoim oświadczeniu, że - poza przejęciem części prac będących do tej pory w zakresie PBG i mimo trudności finansowych polskiej części konsorcjum - kontynuuje budowę z zachowaniem najwyższych standardów i realizuje swój zakres prac związanych z budową ponad 34-kilometrowego odcinka A1.

<!** reklama>Przejmowanie kompetencji

- Obecnie przedmiotem ustaleń pomiędzy SRB Civil Engineering a GDDKiA jest termin zakończenia realizacji kontraktu, uwzględniający spowolnienie budowy autostrady wywołane kłopotami finansowymi firm z grupy PBG - stwierdził Tom Costello, dyrektor generalny SRB. - Firma dokłada wszelkich starań, aby wspólnie wypracowany termin pozwolił na realizację inwestycji zgodnie z projektem, z zachowaniem najwyższych standardów jakości.

Jednocześnie irlandzka firma poinformowała, że prowadzi rozmowy z nowym władzami PBG S.A. oraz GDDKiA dotyczące reorganizacji wewnętrznego podziału zadań na odcinku Brzezie-Kowal, w celu jak najszybszego wznowienia prac. SRB deklaruje pełną gotowość kontynuowania robót i mimo trudnej sytuacji finansowej partnera oraz dąży do porozumienia i wypracowania optymalnych rozwiązań.

<!** Image 4 align=none alt="Image 192829" >Na budowie tego 29,5-kilometrowego odcinka o wartości ponad 850 mln złotych Irlandczycy są podwykonawcami, a liderem inwestycji jest pozostająca w upadłości układowej polska spółka PBG S.A. Oprócz niej w zadanie były zaangażowane: Aprivia S.A., Hydrobudowa Polska S.A., które również dosięgnęły kłopoty finansowe, oraz spółka SRB Civil.

Od Kowala do Strykowa

Natomiast prace budowlane na 30-kilometrowym odcinku Kowal-Sójki na terenie województwa łódzkiego zostaną zakończone w terminie przewidzianym zapisami kontraktu z GDDKiA, a więc do 30 lipca. Na budowie tego odcinka SRB jest liderem konsorcjum, w którego skład wchodzi także polska firma Budbaum. Mimo ogłoszenia w marcu bieżącego roku przez Budbaum upadłości, SRB samodzielnie od ponad trzech miesięcy kontynuuje prace w pełnym zakresie. Jest to możliwe dzięki posiadaniu przez SRB Civil Engineering dużego zaplecza technicznego, pełnej mobilizacji ponad tysiąca dwustu pracowników realizujących inwestycję na tym odcinku, a przede wszystkim odpowiedzialnego i sprawnego zarządzania projektem, czego efektem jest wykonanie kontraktu w terminie.

Odcinek autostrady A-1 Kotliska-Piątek ma tylko 9 kilometrów, ale jego budowa kosztowała ponad pół miliarda złotych.

To trzeci odcinek tej trasy budowany przez oddział łódzki GDDKiA i najbardziej skomplikowany, gdyż niemal w całości przebiega przez obszar chroniony Natura 2000. Nie ma na nim żadnego węzła, a znajduje się tu 16 dużych obiektów inżynierskich, w tym; cztery wiadukty drogowe, jedna estakada, trzy mosty, dwa przejścia gospodarcze a także sześć przepustów ekologicznych.

Irlandzka firma buduje obecnie trzy odcinki autostrady A1 Toruń-Stryków o łącznej długości 95 kilometrów.

Warto wiedzieć

SRB Civil Engineering Ltd.

to spółka joint venture pomiędzy Roadbridge i John Sisk & Son powstała w 2002 roku między przedsiębiorstwami posiadającymi duże doświadczenie w branży budowlanej w Irlandii.

John Sisk & Son to największy generalny wykonawca na terenie Irlandii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska