Plastikowe rurki tańczą, kropla spadająca na płytę elektrycznej kuchenki tworzy dziwny wzór. Na poruszający się taśmociąg można położyć gazetę. Jedno ze zdjęć ogląda się wczołgując pod kocyk, którym jest przykryte. A dalej są jeszcze prawdziwy samochód, zniszczony jak po wypadku i kompozycje z modeli autek.
Ważne treści
Ale pod tymi formami, które tak fascynowały kilkuletnich widzów, kryją się ważne treści. Tańczące rurki i kapiąca woda to przykłady prac z tego etapu twórczości autora wystawy Gustava Metzgera, gdy badał on możliwość inicjowania dzieł, które stwarzałyby się bez udziału artysty. Taśmociąg z gazetami to część instalacji „Eichmann i Anioł”, na którą składają się też ściana zbudowana z pakietów gazet i replika kabiny, w której przesłuchiwany był hitlerowski zbrodniarz Adolf Eichmann.
Zaangażowanie społeczne to główny nurt twórczości Metzgera. Zdjęcie pod kocem należy do cyklu „Fotografie historyczne”. Dramatyczne, słynne zdjęcia - np. z likwidacji warszawskiego getta, konfliktu izraelsko-palestyńskiego, wojny w Wietnamie - zostały zasłonięte. Murem, deskami, bambusową roletą. Ogląda się je przez szczeliny albo wciskając się za zasłony. Ludzkość wypycha ze świadomości obrazy swego okrucieństwa? Albo przeciwnie, ciągle nimi epatuje, aż zobojętniały - trzeba je więc ukryć.
Instalacje z modelami aut to z kolei głos w sprawie ochrony środowiska. W tej części ekspozycji przykuwa uwagę m.in. zdjęcie zniszczonego przez budowę autostrady krajobrazu, ujęte w ramę z gąsienicy maszyny budowlanej.
Urodzony w Niemczech w polsko-żydowskiej rodzinie Gustav Metzger to jeden z najważniejszych twórców XX w., jego działalność odcisnęła piętno na myśleniu wielu artystów. Obszerna, ciekawa wystawa „Działaj albo giń!” w toruńskim CSW o tym przekonuje.
Z pogranicza jawy i snu
W inne rejony - z pogranicza jawy i snu - przenosi malarstwo Jonasa Gasiunasa. Na dużych płótnach widzimy wnętrza i postaci - eteryczne, nakreślone czarną kreską. Te kreski litewski artysta rysuje... zapaloną, kopcącą świecą. Jak to się odbywa, można zobaczyć na filmie.
Bezkresy wyobraźni
Na parterze CSW możemy obejrzeć jeszcze jedną niezwykłą wystawę: „Bezkresy wyobraźni”. Są na niej prace zawodowców i artystów nieprofesjonalnych z niepełnosprawnościami. To Włosi, Austriacy i Polacy z Torunia. Prace robią wrażenie oryginalnością, zestawieniem kolorów, zawartymi w nich emocjami. Jest wśród nich np. namalowana na tkaninie niesamowita „Bitwa pod Grunwaldem” torunianki Anity Wend.
W CSW czynna jest też wystawa wyrobów toruńskiej spółdzielni „RZUT”, o czym pisaliśmy.
Godziny otwarcia:
wtorek-czwartek, godz. 10.00-18.00
piątek, godz. 10.00-20.00
sobota-niedziela, godz. 12.00-18.00
Bilety: normalny 10 zł, ulgowy 5 zł, rodzinny (2 dorosłych i 2 dzieci) 20 zł
czwartki – wstęp wolny
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?