Obejrzyj: Międzywydziałowy Turniej Szachowy na UMK
Jazda drogą krajową nr 10 na wschód od Torunia koszmar. Korkuje się zarówno w kierunku Warszawy, jak i w stronę Torunia - nie tylko w godzinach szczytu. Sznury samochodów ciągną się od estakady nad autostradą A1 aż do Brzozówki, a czasem nawet Dobrzejewic. W przeciwnym kierunku, czyli w stronę Torunia, w korku stoi się czasem jeszcze przed Dobrzejewicami, a w Brzozówce to już na pewno. Ten drogowy koszmar codziennie przeżywają mieszkańcy m.in. gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo, którzy jadą do Torunia bądź z niego wracają.
Problemem jest też przejazd przez skrzyżowanie drogi krajowej nr 15 z drogą wojewódzką nr 552 w Grębocinie.
Polecamy
Ronda usprawnią ruch
Na "krajówkach" szykowane są zmiany, o których na konferencji prasowej w czwartek, 11 maja poinformowali wspólnie Marek Olszewski, starosta toruński oraz poseł PiS Jan Krzysztof Ardanowski.
- Udrożnienie dróg i skrzyżowań w Grębocinie i Lubiczu to długo oczekiwane inwestycje, bardzo ważne dla wszystkich mieszkańców naszego powiatu - powiedział Marek Olszewski. - Byliśmy bardzo zaskoczeni negatywnymi opiniami wójta gminy Lubicz, który z jednej strony cieszy się z zaproponowanych rozwiązań, a z drugiej ostatecznie je neguje. W przypadku Grębocina przedsięwzięcie weszło w tej chwili w fazę pozyskiwania zgód na budowę. Zmiany w Lubiczu są na etapie projektowania. Zaproponowane tam ronda turbinowe doskonale się sprawdzą, widać to chociażby na przykładzie takich rozwiązań w Toruniu.
- Tysiące godzin, które ludzie spędzają w korkach, to prawdziwy koszmar. Od dawna oczywiste jest, że problem ten trzeba rozwiązać. I mogę zapewnić, że rozwiązania komunikacyjne będą jak najbardziej nowoczesne - podkreślił poseł Jan Krzysztof Ardanowski. - Lubicz jest takim miejscem, gdzie ogromne natężenie ruchu bierze się z kumulacji lokalnego ruchu z ruchem tranzytowym.
Jednym z elementów planowanej modernizacji będą zmiany na zabytkowym moście w Lubiczu Dolnym, który obecnie stanowi wąskie gardło na DK nr 10. Mają tam powstać cztery pasy ruchu. Stanie się tak po likwidacji chodnika i kamiennych barier. Do mostu dobudowane zostaną kładki dla pieszych.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Nowe przystanki kolejowe
Warto przypomnieć, że przebudowa układu drogowego w Lubiczu Dolnym i Górnym, która ma przyczynić się do rozładowania sytuacji drogowej we wschodniej części powiatu toruńskiego, to efekt wieloletnich już starań zarówno władz powiatu toruńskiego, jak i gminy Lubicz.
W sprawę zaangażował się też poseł Ardanowski. W efekcie w grudniu 2021 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał plan inwestycyjny gwarantujący całkowite ministerialne finansowanie tej inwestycji - od projektowania do budowy.
Poseł Ardanowski w czwartek przedstawił plany budowy nowych przystanków na linii kolejowej nr 27, która łączy Toruń z Sierpcem i obsługuje wschodnią część powiatu toruńskiego. Nowe przystanki pociągu pojawią się w Lubiczu Górnym - Osiedle I i Osiedle II, w Brzozówce, Zawałach i Czernikowie - Czernikowo Centrum. Zaplanowano też dodatkową stację w Steklinie.
Wójt Lubicza opiniuje negatywnie
Uwagi do zaproponowanej koncepcji przebudowy DK nr 10 zgłosił wcześniej Marek Nicewicz, wójt Gminy Lubicz. Zaopiniował ją negatywnie. Zaznaczył przy tym, że przebudowa ma służyć przede wszystkim mieszkańcom, a nie tylko tranzytowi. Wójt nie zgadza się z niektórymi zaproponowanymi rozwiązaniami dla pieszych i rowerzystów. Szczególnie niepokoi go brak możliwości przekraczania jezdni drogi krajowej w jej poziomie.
- Przejścia podziemne czy kładki nad jezdnią są nieakceptowane przez społeczeństwo. Podziemne głównie ze względu na fakt różnych zajść obyczajowych w tych miejscach. Natomiast kładki nad jezdnią powodują utrudnienia zwłaszcza dla matek z dziećmi i osób starszych, które mają do pokonania dużą liczbę schodów czy też rampy, które też wymagają wydłużenia drogi dojścia do ciągów komunikacyjnych i przystanków autobusowych – wyliczał podczas wtorkowej konferencji prasowej wójt gminy Lubicz.
Zaproponował listę kilkunastu poprawek, wśród których poza zaplanowaniem przejść dla pieszych i rowerzystów w poziomie skrzyżowania oraz koniecznością zaprojektowania dróg dla jednośladów, są inne. To m.in. problem prawoskrętów.
Wójt negatywnie zaopiniował również projekt przebudowy skrzyżowania w centrum Grębocina wraz z odcinkiem DK nr 15. Jego zdaniem proponowane zmiany wpłyną niekorzystnie m.in. na funkcjonowanie lokalnych przedsiębiorców i nie rozwiążą problemów komunikacyjnych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?