MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bierzesz witaminę D? Ten błąd popełnia wielu! O jakiej porze nie wolno brać witaminy D?

redpp
Dzięki spożywaniu tego jedzenia możesz zagwarantować sobie suplementację witaminy D. Co warto uwzględnić w codziennej diecie? >>>>
Dzięki spożywaniu tego jedzenia możesz zagwarantować sobie suplementację witaminy D. Co warto uwzględnić w codziennej diecie? >>>>Pixabay
Wspiera kości, zęby i mięśnie. Wpływa na naszą odporność i jest niezbędna dla naszego organizmu. Nazywana jest witaminą słońca, gdyż dzięki niemu nasz organizm ją produkuje. Zimą i jesienią jej niedobór jest niezwykle wysoki, a problemy z jej brakiem ma całkiem spora część Polaków. Co trzeba wiedzieć o suplementacji witaminy D? Kiedy jej nie brać?

Spis treści

Witamina D - na co pomaga?

Dlaczego w ogóle potrzebujemy witaminę D? Wpływa ona na prawidłową mineralizację tkanki kostnej, a także reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową. Witamina D chroni przed utratą masy kostnej - sprawia to, że kości są wytrzymalsze i trudniej jest je złamać.

Witamina D - w czym jest?

Witamina słońca, gdyż tak jest nazywana, jest produkowana m.in. przez nasz organizm, gdy ten jest wystawiony na słońce. to też sprawia, że w szczególności w sezonie jesienno-zimowym mamy wysokie ryzyko wystąpienia niedoboru tej witaminy. Jak można naturalnie ja suplementować? Głównym źródłem witaminy D3 są:

  • Jaja,
  • sery,
  • mleko,
  • tłuste ryby morskie,
  • masło.

Prawidłowe suplementowanie witaminy D

W praktyce skuteczne uzupełnianie niedoborów witaminy D jest możliwe dopiero wtedy, gdy postawimy na prawidłową suplementację. Nie wystarczy po prostu "łykać tabletki". Trzeba wiedzieć, kiedy i w jakiej formie najlepiej przyjmować witaminę D. Okazuje się, że ważne jest bowiem to, o jakiej porze dnia ją przyjmujemy.

Kiedy nie łykać witaminy D?

Zdecydowanie najgorsza porą dnia na suplementację witaminy D jest poranek. Dlaczego? Ludzie mają wtedy tendencję do tego, aby brać ją na czczo lub do stosunkowo lekkich posiłków. Tymczasem jednak witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach. Warto przyjmować ją z posiłkiem bogatym w tłuszcz - zazwyczaj jest to obiad. Rzadko kiedy jednak takim posiłkiem jest śniadanie.

Wchłanianie witaminy D - ile potrzeba tłuszczu?

Mówi się o przyjmowaniu witaminy D z tłuszczem. Ale w praktyce co to oznacza? Ile tłuszczu powinno poprawić wchłanianie się tej witaminy? W tym zakresie naukowcy nie są ze sobą zgodni. Są bowiem badania, które sugerują, iż w posiłku wystarczy 10 g tłuszczu. Jeszcze inne z kolei wskazują na aż trzykrotność, czyli 30 g tłuszczu. Tak duża rozpiętość jasno pokazuje, że nie ma tu konsensusu.

Co z braniem witaminy D na pusty żołądek? To szkodzi?

Przyjmowanie witaminy D (oraz innych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach) na pusty żołądek może powodować mdłości oraz różne dolegliwości żołądkowe. Nie tylko istotne jest trzymanie się przepisanych lub rekomendowanych dawek, ale również zadbanie o to, aby nie suplementować witamin na czczo.

Dieta z witaminą D

W galerii przedstawiamy produkty zawierające w sobie witaminę D.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska