Bilet na tramwaj w Toruniu nie zniknie

RedakcjaZaktualizowano 
Magdalena Flisykowska-Kacprowicz Jacek Smarz
Samorząd zapowiada kolejne ulgi w 2016 roku, ale nie zrezygnuje z opłat za komunikację masową. Przychody ze sprzedaży biletów stanowią blisko połowę budżetu na funkcjonowanie MZK. Miasto inwestuje w rozwój infrastruktury, przygotowuje się do budowy linii tramwajowej na JAR i nie odpuści ponad 30 mln złotych od pasażerów.

[break]
W dni dużego smogu mieszkańcy Krakowa będą jeździć środkami komunikacji miejskiej bezpłatnie.

Ząbki, Kościerzyna, Gostyń, Mława, Lubin, Pruszcz Gdański - to tylko niektóre z miast, gdzie pasażerowie nie płacą za korzystanie z masowej komunikacji. Wśród zalet tego rozwiązania wskazuje się zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego, poprawę jakości środowiska i bardziej efektywne wykorzystanie pojazdów komunikacji miejskiej.

- W Lubinie, gdzie funkcjonuje zintegrowany system zarządzania ruchem drogowym, obserwuje się, że po wprowadzeniu darmowej komunikacji natężenie ruchu samochodów osobowych w mieście znacznie zmalało - podkreśla Tomasz Szelukowski z firmy Trako, która realizuje liczne projekty z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego.

W stolicy za darmo

Pionierem w zakresie darmowej komunikacji jest Tallin. W stolicy Estonii mieszkańcy od dwóch lat nie płacą za przejazd autobusami i tramwajami. Jak informuje portal transport-publiczny.pl, nastąpił trzyprocentowy wzrost liczby przejazdów komunikacją miejską, a o 2,5 proc. wzrosła liczba przejechanych kilometrów na każdego pasażera. Natomiast tylko o 1,2 proc. przybyło użytkowników komunikacji. Miasto jednak nie straciło na tej zmianie, bo w ślad za darmowym transportem, nastąpił wzrost budżetu z podatków od firm, które przyciągnęła właśnie darmowa komunikacja.

W Toruniu jak dotąd kierowcy jeżdżą za darmo w ramach światowego dnia bez samochodu za okazaniem dowodu rejestracyjnego. A przecież miasto pod względem jakości powietrza sklasyfikowane jest w najniższej kategorii.

- Fajnie by było, gdyby wprowadzić darmową komunikację, ale jestem realistą - ocenia radny miejski Jacek Kowalski. - Miasto ponosi obecnie duże nakłady na rozwój komunikacji. Najnowszym projektem jest budowa linii tramwajowej na JAR. Ogromne środki są zabezpieczone na wprowadzenie BiT City. Ciężko byłoby znaleźć kolejne 50 mln zł na realizację darmowych przewozów. Co jakiś czas pojawiają się różne pomysły. Rozmawialiśmy np. o biletach za złotówkę lub biletach przystankowych.

Magdalena Flisykowska-Kacprowicz
Jacek Smarz

Także w ratuszu nie zostawiają wątpliwości, że darmowe przejazdy są nierealne.

- W naszym mieście komunikacja miejsca to koszt prawie 70 mln złotych - informuje Magdalena Flisykowska-Kacprowicz, skarbnik miasta. - Jest ona pokrywana prawie w połowie ze sprzedaży biletów, resztę dopłaca miasto.

Nie wyobrażam sobie, żeby miasto mogło zrezygnować z dochodu w wysokości 39 mln złotych. - Magdalena Flisykowska-Kacprowicz

Komunikacja miejska w Toruniu to 34000 km pokonywanych przez tramwaje i autobusy dziennie.

- Nie jest możliwe, żeby tak wysoki koszt wyłącznie finansowało miasto, bo mniej pieniędzy trzeba by wtedy przeznaczyć na inną jego działalność - podkreśla skarbnik. - Nie wyobrażam sobie, żeby miasto mogło zrezygnować z dochodu w wysokości 39 mln złotych.

Długa lista zniżek

Urzędnicy zwracają uwagę, że aż 60 proc. pasażerów posiada uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów komunikacją miejską. Obowiązuje aż 17 grup osób ustawowo uprawnionych, w tym m.in. emeryci, renciści, dzieci, młodzież, studenci oraz rodziny, w których jest 5 i więcej dzieci.

- Od 2016 roku chcemy rozszerzyć tę ulgę na rodziny wielodzietne, w których jest 4 i więcej dzieci - dodaje skarbnik Magdalena Flisykowska-Kacprowicz.

Od tego roku funkcjonuje też tańszy o połowę bilet miesięczny tramwajowy.

- Oczekiwania mieszkańców co do jakości komunikacji są dość wysokie, a to kosztuje - zwraca uwagę Magdalena Flisykowska-Kacprowicz.

Miejski przewoźnik wzbogacił się o 17 nowych tramwajów. Pisaliśmy, że ostatnie pojawiły się w zajezdni w Wigilię. Po Nowym Roku dwukierunkowce zaczną wozić pasażerów.

Na 145 autobusów 84 stanowią solarisy i MAN-y (kolejno 45 i 39). Starszych autobusów marki Jelcz jeździ obecnie po toruńskich ulicach 61. Średni wiek pojazdów wynosi 10 lat. Rocznie MZK wymienia 7-8 autobusów.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Domel

marudzą, że Toruń zawalony autami, ale tańszego biletu zrobić nie chcą. Chociaż zrobiliby czasowe albo strefowe...

M
Munciołek

Mariusz!!! Nie czepiaj się " tranwaja " . U was w tyfusowie też do Fordonu pojadą zamiast na Fordon ! A ostatnio jeden się cieszył że po 35 latach będą "tranwaj " mieli ! A w sumie to niepotrzebnie zagłuszamy super pomysł kolegi "regionalny" ! O samochodach , ruchu pieszym na tym moście pisali ale tramwaj [ z " m" bez " n" ] to super pomysł ! Popieram !

b
buba

Wolny rynek by to zweryfikował.

o
ona

...i vip-y będą jeździć tramwajami? ;)

M
Mariusz !!!

Do: - buba: Istnieje pewna zależność im tańszy bilet, to więcej osób będzie korzystało z tańszej komunikacji (czyli kupi i skasuje bilet). Więc to powinno by zbilansować tę obniżkę cen biletów.

M
Mariusz !!!

A co to jest TRANWAJ, czy to jakiś super kosmiczny TRAMWAJ?

b
buba

Bilet powinien kosztować tyle, aby przychody pokryły koszty funkcjonowania komunikacji. Co z tego że spadnie cena biletu, skoro brakującą kasę trzeba będzie pokryć z podatków-które trzeba będzie podnieść.

M
Mariusz !!!

Nic nie wiem o tym, żeby w Polsce jeździły jakieś TRANWAJE? Wiem natomiast, że od XIX wieku kursują po Polsce TRAMWAJE.

M
Mariusz !!!

Bo w przyszłości na tym terenie po nieistniejącej JEDNOSTCE ARMII SOWIECKIEJ - ma powstać ekskluzywne VIP-owskie osiedle mieszkaniowe.

r
regionalny

Niech robia na JAR ten tranwaj a na lewą stronę przeprowadzeniu tranwaju nich służy most kolejowy co moglo by rozwinac polaczenia miedzy dworcami

c
ccc

Po co tramwaj na do nieistniejącej Jednostki Armiii Radzieckiej bo takie jest rozwinięcie skrótu JAR ? Wpierw zmieńcie tą haniebną dla Nas nazwę ! Tramwaj powinien być do Dworca Głównego przy okazji remontu mostu im. Piłsudskiego !!!

M
Mariusz !!!

Bilet całkowicie zniknąć nie musi, ale mógłby być tańszy?

h
hahahe

By mogli tez zrobic linie na lewy brzeg wisly jak bedzie remont mostu to wylaczyc z ruchu dla pieszych po prawej stronie i puscic tam tranwaj i dalej do dworca glownego albo na podgórz

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3