Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co zrobić, gdy nasze buty zawiodą po raz drugi?

Redakcja
Bożena Sawicka, miejski rzecznik konsumentów w Toruniu
Bożena Sawicka, miejski rzecznik konsumentów w Toruniu Jacek Smarz
Pogotowie reporterskie. Od 25 grudnia zmieniła się ustawa o prawach konsumenta. Wprowadzono wiele korzystnych rozwiązań. Na które warto zwrócić szczególną uwagę?

- Przed rokiem w jednym w centrów handlowych kupiłam kozaki. Po pół roku użytkowania w jednym bucie odkleiła mi się podeszwa. Sprawę czym prędzej reklamowałam w sklepie. Obuwie zostało sklejone. Przechodziłam w nim kolejne pół roku, po czym podeszwa znów zaczęła się odklejać - opowiada Czytelniczka. - Czy jeśli mam do czynienia z tą samą wadą i reklamuję ją już drugi raz, to mogę domagać się zwrotu pieniędzy? Nie mam żadnych gwarancji, że buty nie rozlecą się po raz kolejny. I to wtedy kiedy minie okres ich gwarancji.
[break]
Jak trwoga, to do rzecznika
Jak to wygląda w świetle przepisów konsumenckich?
- Składając ponowną reklamację w tej samej sprawie klient ma podstawę do tego, aby domagać się zwrotu pieniędzy - mówi Bożena Sawicka, miejski rzecznik konsumentów. - Teoretycznie powinno to zostać uwzględnione. W praktyce wygląda to różnie. Sklep może zaproponować kolejną naprawę, ale nie musimy się na to godzić. Gdy sprzedawca uzna, że reklamacja w ogóle nie jest zasadna, wtedy można zgłosić się do nas.
Warto wspomnieć, że od 25 grudnia nastąpiło kilkanaście zmian w przepisach konsumenckich. Jakie są warte uwagi? Wydłużono okresu domniemania istnienia wady - z 6 miesięcy do roku. W przypadku zakupów przez internet z 10 do 14 dni wydłużono okres odstąpienia od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia kosztów. Warto wiedzieć, że jeśli sprzedawca nie dopełni obowiązku informacyjnego, dotyczącego prawa do odstąpienia od umowy, konsument będzie mógł dokonać rezygnacji w ciągu 12 miesięcy.
Wymiana czy zwrot?
Kolejną korzyścią jest wybór roszczenia. Konsument może dochodzić swoich praw wybierając między wymianą, naprawą, obniżeniem ceny i - gdy wada jest istotna - odstąpieniem od umowy, czyli zwrotem pieniędzy. Jeżeli przedsiębiorca nie zgodzi się z tym wyborem, będzie mógł zaproponować inne rozwiązanie. Jednak, gdy rzecz ponownie się zepsuje lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady, klient ma prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i jego roszczenie musi być spełnione.
Konsumenci i przedsiębiorcy w razie wątpliwości mogą skorzystać ze specjalnego portalu www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska