Co zrobić, gdy nasze buty zawiodą po raz drugi?

Redakcja
Bożena Sawicka, miejski rzecznik konsumentów w Toruniu
Bożena Sawicka, miejski rzecznik konsumentów w Toruniu Jacek Smarz
Udostępnij:
Pogotowie reporterskie. Od 25 grudnia zmieniła się ustawa o prawach konsumenta. Wprowadzono wiele korzystnych rozwiązań. Na które warto zwrócić szczególną uwagę?

- Przed rokiem w jednym w centrów handlowych kupiłam kozaki. Po pół roku użytkowania w jednym bucie odkleiła mi się podeszwa. Sprawę czym prędzej reklamowałam w sklepie. Obuwie zostało sklejone. Przechodziłam w nim kolejne pół roku, po czym podeszwa znów zaczęła się odklejać - opowiada Czytelniczka. - Czy jeśli mam do czynienia z tą samą wadą i reklamuję ją już drugi raz, to mogę domagać się zwrotu pieniędzy? Nie mam żadnych gwarancji, że buty nie rozlecą się po raz kolejny. I to wtedy kiedy minie okres ich gwarancji.
[break]
Jak trwoga, to do rzecznika
Jak to wygląda w świetle przepisów konsumenckich?
- Składając ponowną reklamację w tej samej sprawie klient ma podstawę do tego, aby domagać się zwrotu pieniędzy - mówi Bożena Sawicka, miejski rzecznik konsumentów. - Teoretycznie powinno to zostać uwzględnione. W praktyce wygląda to różnie. Sklep może zaproponować kolejną naprawę, ale nie musimy się na to godzić. Gdy sprzedawca uzna, że reklamacja w ogóle nie jest zasadna, wtedy można zgłosić się do nas.
Warto wspomnieć, że od 25 grudnia nastąpiło kilkanaście zmian w przepisach konsumenckich. Jakie są warte uwagi? Wydłużono okresu domniemania istnienia wady - z 6 miesięcy do roku. W przypadku zakupów przez internet z 10 do 14 dni wydłużono okres odstąpienia od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia kosztów. Warto wiedzieć, że jeśli sprzedawca nie dopełni obowiązku informacyjnego, dotyczącego prawa do odstąpienia od umowy, konsument będzie mógł dokonać rezygnacji w ciągu 12 miesięcy.
Wymiana czy zwrot?
Kolejną korzyścią jest wybór roszczenia. Konsument może dochodzić swoich praw wybierając między wymianą, naprawą, obniżeniem ceny i - gdy wada jest istotna - odstąpieniem od umowy, czyli zwrotem pieniędzy. Jeżeli przedsiębiorca nie zgodzi się z tym wyborem, będzie mógł zaproponować inne rozwiązanie. Jednak, gdy rzecz ponownie się zepsuje lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady, klient ma prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i jego roszczenie musi być spełnione.
Konsumenci i przedsiębiorcy w razie wątpliwości mogą skorzystać ze specjalnego portalu www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
14 lutego, 07:41, Gość:

Ja już się nauczyłam, że z niektórymi sklepami nie ma co się patyczkować i od razu idę do rzeczoznawcy. Opinia fachowca zamyka usta tym wszystkim cwanym kierownikom, co to tylko chcą kasę dla siebie trzymać.

15 lutego, 15:38, Gość:

A gdzie byłaś? Bo właśnie jestem w podobnej sytuacji i też słyszałam, że warto, ale nie mam pojęcia, kogo najlepiej wybrać...

Korzystałam z usług rzeczoznawców Maj i mogę Ci ich serdecznie polecić. W sprawach obuwia chyba nie ma lepszych fachowców.

G
Gość
14 lutego, 07:41, Gość:

Ja już się nauczyłam, że z niektórymi sklepami nie ma co się patyczkować i od razu idę do rzeczoznawcy. Opinia fachowca zamyka usta tym wszystkim cwanym kierownikom, co to tylko chcą kasę dla siebie trzymać.

A gdzie byłaś? Bo właśnie jestem w podobnej sytuacji i też słyszałam, że warto, ale nie mam pojęcia, kogo najlepiej wybrać...

G
Gość

Ja już się nauczyłam, że z niektórymi sklepami nie ma co się patyczkować i od razu idę do rzeczoznawcy. Opinia fachowca zamyka usta tym wszystkim cwanym kierownikom, co to tylko chcą kasę dla siebie trzymać.

p
patrqiuo
a po sklejeniu jak klej już zwiąże to przykładowo woda już go nie rzklei?
o
oetadam
Witam! Patrqiuo ważne jest, aby przed klejeniem butów łączone ich części były czyste, suche, bez tłuszczu i kurzu. Najlepiej oczyścić je środkiem na bazie alkoholu.

Gdyby pojawiły się pytania, chętnie na nie odpowiem.

Ekspert marki TADAM
tadam.com.pl
p
patrqiuo
a przed klejeniem powierzchnię trzeba przygotować odpowiednio czy od razu można kleić?
o
oetadam
Witam! Mariiijjjaa klej TADAM® znajdziesz m.in. w kioskach, sklepach motoryzacyjnych, metalowych, oferujących farby oraz lakiery, marketach budowlanych i sklepach elektrycznych. Zamówić go możesz także w sklepach internetowych z artykułami budowlanymi.

Gdyby pojawiły się pytania, chętnie na nie odpowiem.

Ekspert marki TADAM
tadam.com.pl
m
mariiijjjaa
A gdzie dostanę taki klej? Gdzie szukać?
G
Gość
Witam! Anucek, zachęcam Cię do wybróbowania nowego na rynku kleju TADAM®. Jest on elastyczny, a dzięki swoim właściwościom służy do napraw różnych części butów: czubków, brzegów, zapiętków, obcasów, podeszw i cholewek. Zachęcam do zakupu i sprawdzenia jego mocy działania.

Gdyby pojawiły się pytania, chętnie na nie odpowiem.

Ekspert marki TADAM
tadam.com.pl
a
anucek
A co jak buty były tanie? Da się je jakoś w domu posklejać tak żeby było dobrze?
k
karola
Kupilam buty (botki jesien- zima) w pazdzierniku 2014 i tego samego roku po 22 miesiacach odkleily sie podeszwy. Reklamacja zostala rozpatrzona a buty sklejone... po kolejnych 4 miesiacach (kwiecien) rozkleily sie w tych samych miejscach a ja otrzymalam odpowiedz ze zgodnie z ustawa z 2002 roku reklamacja jest bezpodstawna poniewaz minal okres 6 miesiescy od daty zakupu towaru i ciezko jest stwierdzic czy wada wynika z winy producenta. Co mam w takiej sytuacji zrobic?
k
kala
hmmm ale w sklepie bejeans.pl już w ubieglym roku bylo 14 dni na zwrot czy wymiane...
F
Ficas
Najcwańsze postępowanie sklepów to wydruk paragonów na tuszu termotransferowym, który po paru msc. blaknie aż niczego nie widać. Cwaniactwo.
Dodaj ogłoszenie