Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czarna owca typu social

Ryszard Warta
Jakie są wyniki badań dotyczących... prowadzenia badań? Ciekawe. Okazuje się, że bardziej ufamy wynikom badań prowadzonych przez firmy badania opinii (ufa im 63 proc. respondentów; cyt. za press.pl) niż programom informacyjnym w mediach komercyjnych (56 proc.) i publicznych (55 proc.).

Mniej ufa się komentarzom na Facebooku (51 proc.) i tym pod tekstami w internecie (46 proc.). Ktoś złośliwy mógłby tu dowcipkować, że nie ma nic dziwnego w tym, że w raporcie, przygotowanym przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii oraz Organizację Firm Badania Opinii i Rynku, to właśnie badania opinii publicznej wypadają najlepiej, ale przecież nie będziemy tu brnąć w złośliwości. W tym sondażu i tak Polacy mają aż niepokojąco dużo zaufania. Nawet w najmniej wiarygodnej kategorii - komentarze pod artykułami w sieci - tych, którzy ufają (46 proc.) jest więcej niż tych, którzy nie ufają (39 proc). Co charakterystyczne, zaufanie wobec społecznych aktywności w sieci jest w ogonie ocen.

Bardzo podobały mi się mapki Europy, zamieszczone w raporcie, analizującym zaufanie wobec różnego rodzaju mediów, opublikowanym w maju przez Europejską Unię Nadawców (EBU). Np. na mapie zaufania wobec radia prawie cała Europa jest zielona, bo temu medium nie ufa się tylko w wąskim pasku, ciągnącym się od Węgier, przez kraje byłej Jugosławii, po Grecję i Turcję. Mapka zaufania wobec telewizji jest bardziej zróżnicowana - ufa się jej w szerokim pasie środka Europy, od Skandynawii, przez Niemcy, Polskę, Czechy, Słowacje, Austrię, po Włochy. Brak zaufania przeważa w zachodniej części - od Wielkiej Brytanii, przez Francję, po Hiszpanię. Wiele tu podobieństw do mapy zaufania wobec prasy, też w środku kontynentu raczej się jej ufa, na skrzydłach już nie. Co ciekawe, jedyny kraj, gdzie stopień zaufania i braku zaufania jest wyrównany, to Polska. Jedyna jednobarwna, w całości czerwona mapka pokazuje zaufanie, a raczej powszechny, ogólnoeuropejski brak zaufania do mediów społecznościowych. Generalnie w badaniu EBU najlepiej wypada radio.

W innym jeszcze tegorocznym badaniu porównującym zaufanie do mediów, przeprowadzonym przez Kantar w czterech krajach: Brazylii, Francji, USA i Wielkiej Brytanii, najlepiej wypada prasa (72 proc. średnia dla czterech krajów) oraz telewizyjne kanały informacyjne (69 proc.). Najgorzej - znów sieci społecznościowe (33 proc.).

Jak widać, liderzy bywają różni, ale czarna owca - zawsze ta sama. Z jednej strony, pocieszający jest ten brak zaufania do „społecznościówek”, które stały się rajem dla szajbusów, fanatyków, manipulatorów i propagandystów wszystkich barw i stron. Z drugiej, przeraża, że to właśnie ten kanał komunikacji osiągnął tak gigantyczny sukces.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska