Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dla tramwajów, a być może też autobusów

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Do 1 lipca ma powstać koncepcja zajezdni tramwajowej przy ulicy Olsztyńskiej w Toruniu. Obok niej w jednym z wariantów miałyby się też znaleźć miejsca dla autobusów.

<!** Image 5 align=none alt="Image 212739" sub="Nowa zajezdnia ma powstać przy skrzyżowaniu ulic Olimpijskiej i Olszyńskiej [Fot.: Sławomir Kowalski]">Do 1 lipca ma powstać koncepcja zajezdni tramwajowej przy ulicy Olsztyńskiej w Toruniu. Obok niej w jednym z wariantów miałyby się też znaleźć miejsca dla autobusów.

Od 1986 roku i przyjęcia planu ogólnego Torunia pod zajezdnię tramwajową rezerwowany jest tereny przy ulicy Olsztyńskiej, naprzeciw obiektów straży pożarnej. To 14,4 hektarów należących do miasta.

Budowa zajezdni to odległa przyszłość. Koszt inwestycji jest szacowany na 60 milionów złotych.

- Budowa jest możliwa po 2020 roku przy wsparciu środków unijnych - mówi rzeczniczka prasowa prezydenta Torunia Aleksandra Iżycka.

Urząd Miasta rozpoczął jednak przygotowania do niej. Ogłoszony został nabór ofert na opracowanie „Koncepcji przestrzennej zajezdni tramwajowej przy ulicy Olsztyńskiej”. Dokument miałby powstać do 1 lipca.

Magistrat podał wytyczne do koncepcji. Jej autor będzie musiał wziąć pod uwagę układ drogowy wokół 14,4-hektarowego terenu, czyli ulice Olsztyńską i Olimpijską oraz trasę średnicową, która w przyszłości ma dochodzić do skrzyżowania Olsztyńskiej i Szosy Lubickiej. Budowie zajezdni towarzyszyć miałaby budowa torowiska między pętlami przy Olimpijskiej oraz Skłodowskiej-Curie. Nowa pętla powstałaby obok zajezdni.

<!** reklama>

W niej z kolei miałoby się znaleźć 70 miejsc dla tramwajów, maksymalnie trzydziestometrowych. Autor koncepcji miałby też uwzględnić rozwiązania, które sprawią, że obiekt nie będzie uciążliwy dla mieszkających w pobliżu osób.

W dokumencie powinien też zostać uwzględniony wariant umieszczenia przy Olsztyńskiej również zajezdni autobusowej. W niej miałoby być 120 miejsc dla pojazdów. Koncepcja powinna też ująć parking z funkcją park&ride - tu pasażerowie zostawiliby samochody i przesiadali się do tramwajów lub autobusów. Jego koncepcja nie jest przesądzona. Właśnie koncepcja ma odpowiedzieć na pytanie, czy uda się taki parking zmieścić. Być może konieczne będzie dokupienie przez miasto sąsiednich terenów. Jeśli taki wariant okaże zbyt kosztowny, miasto zrezygnuje z parkingu, a niepotrzebne tereny ze swojej 14,4-hektarowej puli miałoby sprzedać.

Z inwestycji tramwajowych we wschodnim Toruniu trwa już rozbudowa pętli tramwajowej przy ul. Olimpijskiej. To zabieg niezbędny właśnie dlatego, że budowa nowej zajezdni szybko nie nastąpi, a w obecnej przy ul. Sienkiewicza pojazdy się nie mieszczą.

Dobudowany dodatkowy odcinek torów tramwajowych, postojowych znajdzie się wewnątrz pętli przy ul. Olimpijskiej. Ich układ zapewni wjazd i wyjazd bez konieczności zmiany kierunku ruchu tramwajów. Rozbudowę wykonuje firma Budimex. Zakończy się do 23 lipca, tak jak prace na placu Teatralnym. To pozwoli na przywrócenie kursów tramwajów nr 1 i 5 między Olimpijską a Motoareną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska