<!** Image 3 align=none alt="Image 203402" sub="Egzamin teoretyczny na prawo jazdy będzie trudniejszy [Fot.: Sławomir Kowalski]">
Wybór tańszego oprogramowania spowodował opóźnienie startu nowych egzaminów na kierowców. Nowe zasady egzaminu teoretycznego na prawo jazdy zaczną obowiązywać od 19 stycznia – jednak nie w toruńskim Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Dlaczego?
<!** reklama>
Toruński WORD podpisał umowę na oprogramowanie z konsorcjum ITS/Signity. Wdrożenie nowego systemu nie będzie takie proste, ponieważ nowy operator nie może otrzymać dostępu do bazy „Kierowca”, posiadanej przez starostwo powiatowe.
- Mamy problemy z transferem danych pomiędzy WORD-em a starostwem powiatowym - tłumaczy Marek Staszczyk, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu.
Okazuje się bowiem, że WORD-y, aby mogły przeprowadzać egzaminy w nowej formie, muszą zakupić nowe oprogramowanie. To jest proponowane przez dwie konkurencyjne firmy: Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych we współpracy z Hewlett Packard oraz konsorcjum Instytutu Transportu Samochodowego ze spółką Sygnity SA. Co ciekawe, PWPW jest odpowiedzialne również za przesyłanie danych z WORD-ów do starostw powiatowych. I tu zaczyna się problem. Toruński WORD wybrał bowiem ofertę konkurencyjnego Konsorcjum ITS/Signity a to nie może doprosić się od PWPW udostępnienia przesyłu danych z WORD-u do starostwa w celu przeprowadzenia testów.
- Na dzisiaj nie mamy pojęcia, czy ten system zadziała - mówi Marek Staszczyk. PWPW oświadczyła, że udostępni bazę dopiero od 19 stycznia, dlatego Instytut Transportu Samochodowego ze spółką Sygnity nie mogą sprawdzić, jak współpracuje ze sobą oprogramowanie. Wiadomo, że chodzi o pieniądze, a PWPW liczyła, że WORD-y wykupią system właśnie od niej.
Kiedy tak się nie stało, rozpoczęły się kłopoty z dostępem. Jedynym rozwiązaniem dla Torunia było więc przesunięcie terminów egzaminów teoretycznych. - Kursanci, którzy chcą zdawać po staremu mogą się jeszcze zapisać - dodaje dyrektor WORD-u. - Na nowy egzamin można się zapisywać, ale pierwsze terminy są 28 stycznia. Od 19 stycznia daliśmy sobie tydzień czasu na sprawdzenie systemu i wyeliminowanie potencjalnych usterek.
Z ponad pięćdziesięciu Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego z oferty ITS/Signity skorzystało już ponad 30 (koszt wdrożenia systemu to nieco powyżej 20 tys. zł). Na ofertę PWPW zdecydowało się zaledwie kilka ośrodków (w tym na przykład WORD w Bydgoszczy). Nic dziwnego, podobne oprogramowanie tu kosztuje niemal dwa razy więcej (ok. 40 tys.zł)!**
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?