Nie tylko unijne pieniądze na nowy most w Toruniu mieli załatwić lokalni politycy Platformy Obywatelskiej. Co z zapowiedzią przedłużenia Szosy Lubickiej?
Przypomnijmy, że w połowie grudnia marszałek Piotr Całbecki i parlamentarzyści PO zapowiedzieli zawarcie z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem tzw. paktu drogowego. Samorząd regionu miał wziąć na siebie utrzymanie, w ramach tzw. pilotażu, jako pierwszy w Polsce, dróg krajowych - z wyjątkiem autostrad i tras szybkiego ruchu.
<!** reklama>W zamian minister Grabarczyk miał udzielić wsparcia inwestycjom drogowym umieszczonym w pakiecie. Jedną z nich jest budowa nowego mostu przez Wisłę w Toruniu. Ta zapowiedź została zrealizowana o tyle, że inwestycja została przepisana z rezerwowej na główną listę programu Infrastruktura i Środowisko. Na budowę mostu przyznano 327 milionów złotych z funduszy unijnych.
O pozostałych inwestycjach z pakietu zrobiło się cicho. Lokalni działacze PO fakt przepisania mostu uznali za sukces i realizację zadań postawionych sobie ponad dwa lata temu. Tymczasem pojawiły się informacje, że wsparcie ministra dla przedsięwzięć z pakietu nie jest pewne.
A chodzi o istotne inwestycje. Wśród nich znajduje się połączenie Szosy Lubickiej od granicy Torunia do węzła autostradowego w Lubiczu. Państwo sfinansowałoby jego budowę poza granicami miasta.
Miałoby również zapłacić za budowę połączenia Ostaszewa z węzłem autostradowym w Turznie. Byłaby to nowa droga krajowa. Docelowo - dwupasmowa, z bezkolizyjnymi rozwiązaniami. Minister miał też uwzględnić postulaty dotyczące węzła autostradowego w Dźwierznie. Wiadukt na przecięciu autostrady A1 z drogą wojewódzką Chełmża-Kowalewo zostałby nieco przesunięty. To w przyszłości pozwoliłoby na budowę węzła w Dźwierznie.
Czy te zamierzenia są aktualne?
- Wszystko jest aktualne - zapewnia Beata Krzemińska, rzecznik prasowa marszałka. - Pracujemy nad pakietem drogowym. Nie ma przeszkód prawnych. Trwają konsultacje na różnych szczeblach. Ustalenia prowadzone są między ministrem a marszałkiem, między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a Zarządem Dróg Wojewódzkich, między dyrektorami departamentów. Na to potrzeba czasu, bo jako pierwsze województwo mamy przejąć utrzymanie dróg krajowych. Pozostałe regiony będą to robić od 2010 roku.
Na wzmocnienia
Z rozdzielanych centralnie funduszy unijnych udało się ostatnio uzyskać 194 mln zł z programu Infrastruktura i Środowisko. Zostaną przeznaczone na wzmocnienie drogi krajowej nr 10 między Dobrzejewicami i Blinnem, na granicy województw kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?