Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogie obietnice powstania drogich dróg

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Nie tylko unijne pieniądze na nowy most w Toruniu mieli załatwić lokalni politycy Platformy Obywatelskiej. Co z zapowiedzią przedłużenia Szosy Lubickiej?

Nie tylko unijne pieniądze na nowy most w Toruniu mieli załatwić lokalni politycy Platformy Obywatelskiej. Co z zapowiedzią przedłużenia Szosy Lubickiej?

Przypomnijmy, że w połowie grudnia marszałek Piotr Całbecki i parlamentarzyści PO zapowiedzieli zawarcie z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem tzw. paktu drogowego. Samorząd regionu miał wziąć na siebie utrzymanie, w ramach tzw. pilotażu, jako pierwszy w Polsce, dróg krajowych - z wyjątkiem autostrad i tras szybkiego ruchu.

<!** reklama>W zamian minister Grabarczyk miał udzielić wsparcia inwestycjom drogowym umieszczonym w pakiecie. Jedną z nich jest budowa nowego mostu przez Wisłę w Toruniu. Ta zapowiedź została zrealizowana o tyle, że inwestycja została przepisana z rezerwowej na główną listę programu Infrastruktura i Środowisko. Na budowę mostu przyznano 327 milionów złotych z funduszy unijnych.

O pozostałych inwestycjach z pakietu zrobiło się cicho. Lokalni działacze PO fakt przepisania mostu uznali za sukces i realizację zadań postawionych sobie ponad dwa lata temu. Tymczasem pojawiły się informacje, że wsparcie ministra dla przedsięwzięć z pakietu nie jest pewne.

A chodzi o istotne inwestycje. Wśród nich znajduje się połączenie Szosy Lubickiej od granicy Torunia do węzła autostradowego w Lubiczu. Państwo sfinansowałoby jego budowę poza granicami miasta.

Miałoby również zapłacić za budowę połączenia Ostaszewa z węzłem autostradowym w Turznie. Byłaby to nowa droga krajowa. Docelowo - dwupasmowa, z bezkolizyjnymi rozwiązaniami. Minister miał też uwzględnić postulaty dotyczące węzła autostradowego w Dźwierznie. Wiadukt na przecięciu autostrady A1 z drogą wojewódzką Chełmża-Kowalewo zostałby nieco przesunięty. To w przyszłości pozwoliłoby na budowę węzła w Dźwierznie.

Czy te zamierzenia są aktualne?

- Wszystko jest aktualne - zapewnia Beata Krzemińska, rzecznik prasowa marszałka. - Pracujemy nad pakietem drogowym. Nie ma przeszkód prawnych. Trwają konsultacje na różnych szczeblach. Ustalenia prowadzone są między ministrem a marszałkiem, między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a Zarządem Dróg Wojewódzkich, między dyrektorami departamentów. Na to potrzeba czasu, bo jako pierwsze województwo mamy przejąć utrzymanie dróg krajowych. Pozostałe regiony będą to robić od 2010 roku.

Na wzmocnienia

Z rozdzielanych centralnie funduszy unijnych udało się ostatnio uzyskać 194 mln zł z programu Infrastruktura i Środowisko. Zostaną przeznaczone na wzmocnienie drogi krajowej nr 10 między Dobrzejewicami i Blinnem, na granicy województw kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska