Spis treści
Zmiany w strukturze i uprawnieniach GITD
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów znalazła się informacja, która może zainteresować wszystkich uczestników rynku transportu drogowego w Polsce. Resort infrastruktury pracuje nad projektowaniem zmian w ustawie o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustawach, które mają na celu ujednolicenie struktury oraz nadanie Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego (GITD) dodatkowych uprawnień.
Projektowane zmiany zakładają wyłączenie wojewódzkich inspektorów transportu drogowego ze struktur wojewódzkiej administracji zespolonej i zorganizowanie całej inspekcji transportu drogowego jako części administracji niezespolonej, podległej bezpośrednio Głównemu Inspektorowi. Ma to na celu eliminację tzw. dualizmu strukturalnego, czyli równoległego istnienia 10 delegatur terenowych GITD obok 16 wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego.
Zmiany mają wpłynąć na efektywność nadzoru nad rynkiem transportu drogowego, zwłaszcza że przewidziano likwidację delegatur terenowych GITD, co ma doprowadzić do ujednolicenia struktury terenowej inspekcji. Dodatkowo, projekt zakłada nadanie Głównemu Inspektorowi większych uprawnień, które mają mu umożliwić skuteczniejszą kontrolę nad przestrzeganiem przepisów w zakresie przewozu drogowego.
Skutki dla bezpieczeństwa i konkurencji
Nowe przepisy mają również na celu wprowadzenie wymogów dla kandydatów na stanowisko wojewódzkiego inspektora i jego zastępcy, a także zmianę zasad ich powoływania i odwoływania. Zmiany te są odpowiedzią na zdiagnozowane problemy związane z ograniczoną skutecznością nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych i uczciwej konkurencji.
– Istnieje pilna konieczność rozwiązania problemów, które uwidoczniły się w funkcjonowaniu Inspekcji Transportu Drogowego, tj. dualizm struktur terenowych Inspekcji (równoległe istnienie 10 delegatur terenowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego obok 16 wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego. Delegatury terenowe GITD podlegają w całości Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, jako komórki organizacyjne GITD, będącego jego aparatem pomocniczym, natomiast WITD funkcjonują w ramach administracji zespolonej pod zwierzchnictwem wojewody (zespolenie organizacyjne, osobowe, finansowe, merytoryczne) – wskazano w wykazie prac.
Dodatkowo, projektowane regulacje dotyczą wyposażenia inspektorów w broń palną i umundurowanie, co może budzić dyskusje na temat bezpieczeństwa i adekwatności takich środków w kontekście wykonywanych zadań.
– Brak bezpośredniego podporządkowania wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego Głównemu Inspektorowi w praktyce powoduje trudności w pełnym, skutecznym wykonywaniu czynności polegających na zapewnieniu bezpieczeństwa oraz uczciwej konkurencji w transporcie drogowym – dodano, podkreślając potrzebę zmian.
Planowane zmiany w ustawie o transporcie drogowym i przyległych regulacjach mają na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych, poprawę bezpieczeństwa oraz zapewnienie uczciwej konkurencji.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?