Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest kasa na Bit City 2. Co powstanie w Toruniu? Jaka przyszłość dworców?

wap
Linia kolejowa na JAR. Więcej zdjęć w galerii wewnątrz artykułu.
Linia kolejowa na JAR. Więcej zdjęć w galerii wewnątrz artykułu. MZK Toruń
Są unijne pieniądze na nowe linie tramwajowe w Toruniu, na środki na remont dworców kolejowych trzeba jeszcze poczekać.

Komisja Europejska oficjalnie zatwierdziła wkład finansowy na rzecz projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II”. Na razie nie ma natomiast jeszcze pieniędzy na remont dworców kolejowych: Toruń-Wschód i Toruń-Miasto i modernizację mostu kolejowego w Toruniu.

Polecamy: Fałszywy dentysta z Torunia. Poznajcie jego historię!

Celem projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II” jest usprawnienie transportu publicznego w Toruniu. Jego realizacja ma przyczynić się również do zmniejszenia liczby aut jeżdżących w mieście, poprawić płynność ruchu i ograniczyć negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne. Projekt zawiera osiem zadań:

Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do osiedla Jar;
Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej;
Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od Pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego;
Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego na trasie linii nr 2 na odcinku od Pl. Niepodległości do ul. Reja;
Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od ronda bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej;
Zadanie 6: Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego (5 szt.);
Zadanie 7: Zakup pojazdów technicznych;
Zadanie 8: Zakup autobusów niskoemisyjnych (6 autobusów elektrycznych i 14 autobusów hybrydowych).

Ważne: Zaginął Patryk Szałwiński z Torunia! Zobacz jak wygląda!

Do tej pory ogłoszono i rozstrzygnięto przetarg na dostawę 14 nowoczesnych, hybrydowych autobusów. Ich dostawy do Torunia odbędą się w dwóch partiach (po 7 sztuk): pierwsza do 31 października, druga do 15 listopada 2018 r.

Obecnie trwają prace projektowe dla głównego zadania projektu, czyli nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar, zadań modernizacyjnych oraz tramwajowych. Warto przypomnieć, że pierwsze prace związane z budową nowej linii zostały już wykonane. Wbudowano na przykład torowisko w przejeździe drogowym na skrzyżowaniu Szosa Chełmińska – Żwirki i Wigury. Całkowita wartość tego projektu wynosi 400,4 mln złotych.

Tak wyglądać będzie nowa linia tramwajowa na osiedle JAR

Budowa linii tramwajowej na JAR. Zmiany w organizacji ruchu ...

Inną inwestycją, która ma być również realizowana pod szyldem BiT City II jest modernizacja dworców kolejowych Toruń-Miasto i Toruń- Wschód oraz mostu kolejowego przez Wisłę. Na ten projekt pieniądze są dopiero poszukiwane i ma być on również wykonany z udziałem środków unijnych.

W lipcu PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP SA i Miasto Toruń podpisały porozumienie w sprawie realizacji zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II.”

Polecamy: Fałszywy dentysta z Torunia. Poznajcie jego historię!

Ważne: Zaginął Patryk Szałwiński z Torunia! Zobacz jak wygląda!

W ramach projektu PKP SA zmodernizuje dwa dworce – Toruń Miasto i Toruń Wschodni. Dostosowane one do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Oczywiście, zachowane zostaną zabytkowe walory budynków. PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują poprawę komfortu obsługi pasażerów na przystanku Toruń Miasto. Wyższy peron pozwoli pasażerom wygodniej wsiadać do pociągów. Zamontowane będą nowe ławki, system informacji pasażerskiej i funkcjonalne oświetlenie. Lepszy dostęp na peron zapewni przebicie się z tunelem na drugą stronę torów do ul. Chłopickiego. Peron zostanie w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Toruński most żelazny został oddany do użytku w 1873 roku. Początkowo był mostem drogowo-kolejowym, jednak jeszcze przed wybuchem I wojny światowej władze kolejowe zdecydowały o jego przebudowie i oddaniu w całości we władanie kolejarzom. Plany te zostały jednak zrealizowane dopiero w latach 30.

Dworce i most kolejowy czekają na remont

Roboty mają objąć także historyczny most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego nad Wisłą. Pozwoli to na utrzymanie właściwych parametrów obiektu i zabezpieczenie go przed niszczeniem. Charakterystyczny most kratownicowy o pięciu łukach zostanie zabezpieczony przed korozją. Wyremontowane będą elementy konstrukcji oraz wymienione zostaną tory. Na kolejowym moście pojawi się chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa.

Obecnie trwają prace zmierzające do wyłonienia firmy, która opracuje dokumentację dla tej inwestycji.

NowosciTorun

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska