Tą sprawą na czwartkowej sesji zajmie się Rada Miasta. Dokładnie rzecz biorąc - zaproponowanymi przez prezydenta Michała Zaleskiego odpowiednimi korektami w tegorocznym budżecie Torunia oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta, a także - projektem uchwały przewidującym dokapitalizowanie spółki miejskiej MZK.
Przypomnijmy, że na początku sierpnia miasto podpisało umowę na dofinansowanie projektu BiT-City II z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Ma ono wynieść ponad 195 mln zł.
Zobacz też:
Głównym punktem projektu BiT-City II jest budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle JAR. Przewidziano także modernizację linii tramwajowej w czterech punktach Torunia oraz zakup pięciu nowych tramwajów, a także autobusów niskoemisyjnych.
Wartość tego projektu wymaga od miasta wkładu własnego w wysokości 132 mln zł. Dodatkowo w ramach BiT-City II realizowany będzie też inny projekt dotyczący przebudowy torów i jezdni na odcinkach Wałów gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II oraz powstania węzła przesiadkowego na placu Rapackiego. Na to zadanie miasto dostanie wsparcie z innego unijnego programu. Wkład własny wymagany do realizacji tej inwestycji wynosi 17 mln zł.
Czytaj dalej - kliknij poniżej:
Niedawno miasto podpisało również z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę na przystąpienie do programu elektromobilności. W związku z tym szacuje się, że spółka MZK będzie potrzebowała ok. 30 mln zł przeznaczonych albo na zakup w latach 2018-2019 autobusów niskoemisyjnych, albo na wkład własny, jeśli na wspomniane zakupy uda się pozyskać zewnętrzne środki.
Przeczytaj też: Toruń-Olsztyn droga śmierci?
Łącznie zatem miasto wspólnie z MZK potrzebuje 179 mln zł jako wkład własny do inwestycji. By zdobyć takie pieniądze, MZK będzie emitowało obligacje do roku 2021 lub 2022 - w zależności od realizacji projektu.
Spółka już na początku tego roku wystosowała zaproszenie do pięciu banków, by przedstawiły wiążącą ofertę współpracy jako partner finansowy. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum: Bank Pekao S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego.
Zobacz również:
Czytaj dalej - kliknij poniżej:
Obligacje będą spłacane do roku 2042. Miasto przez ten czas będzie wspierało spółkę MZK środkami na ich obsługę, przekazując dwa razy do roku fundusze niezbędne, by oddać zarówno tę kwotę, jak i odsetki. Przewidywane, łączne obciążenie budżetu Torunia z tego tytułu wyniesie 289,3 miliona złotych, kwota odsetek zaś to ok. 110 mln zł.
- Oznacza to, że corocznie będziemy przeznaczali na ten cel z budżetu miasta ok. 12 mln zł. Myślę, że przy budżecie wynoszącym blisko 1 mld zł nie będzie to kwota, która mogłaby spowodować perturbacje w budżecie miasta - zapewnia prezydent Zaleski.
Zobacz również:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?